ویروس جدید «نیپا» جنوب هند را در حالت آماده‌باش قرار داد آنتی بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی تجویز می‌شود خراسان رضوی پیشرو در شناسایی و اهدای عضو در کشور | اهداکنندگان مرگ مغزی به ۳۲۴ بیمار نیازمند به عضو، زندگی دوباره بخشیدند تقریبا تمام افراد بالای ۶۵ سال مبتلا به آب مروارید می‌شوند آزمون تعیین رشته مجدد، برای کدام دانش‌آموزان برگزار می‌شود؟ کاهش نسبی دمای هوای برخی مناطق کشور از اواسط هفته آینده (۲ مرداد ۱۴۰۳) متن دقیق آیین‌نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان چیست؟ | واریز مبلغ ماهانه یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری و لشکری و صندوق فولاد انتقال زائران اربعین از شلمچه با ناوگان ایرانی امکان پذیر شد هوای کشور گرم‌تر می‌شود (یکم مرداد ۱۴۰۳) افزایش ۱.۳ درجه‌ای میانگین دمای هوای ایران در تیرماه تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات و بانک‌های قم از دوم مرداد ۱۴۰۳ + جزئیات دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان
سرخط خبرها

جزئیات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم | نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات

  • کد خبر: ۲۳۷۸۵۰
  • ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
جزئیات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم | نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، دستورالعمل بهداشت محیط در ایام سوگواری محرم و صفر ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به فرارسیدن ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در کشور، کنترل عوامل محیطی به منظور حفظ و ارتقای سلامت عزاداران حسینی ضروری و نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است؛ بنابراین نظارت بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در مساجد، تکایا و هیئت‌ها و موکب‌ها به ویژه نظارت بر تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری جهت پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سیاست‌های برنامه در این دستورالعمل شامل هماهنگی و مشارکت‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی، آموزش و اطلاع‌رسانی، پایش، نظارت و بازرسی بهداشتی و همچنین گزارش‌دهی است.

در این دستورالعمل، ضمن تاکید بر آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص رعایت بهداشت فردی و استفاده مناسب از تاسیسات بهداشتی و خدماتی، رعایت بهداشت آب و موادغذایی و تهویه مناسب در محل‌های برگزاری عزاداری، در عین حال برنامه‌های بازرسی بهداشتی از محل‌های برگزاری مراسم سوگواری و چگونگی فعالیت تیم‌های عملیاتی در این زمینه تشریح شده است.

در دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، بر نظارت بهداشتی مستمر بر پخت و توزیع مناسب غذا و نذورات موکب‌ها، هیئت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم و صفر و گزارش‌دهی به مسئولان استانی تاکید شده است.

بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت، هرگونه پخت‌وپز در هیئت‌ها و موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی باشد. همچنین مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از فراورده‌های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته‌بندی‌شده موردتایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده شود.

همچنین وزارت بهداشت در این ابلاغیه، تاکید کرده است که ذبح و قربانی در جلوی هیئت‌ها انجام نشود و همچنین در پخت‌وپز، از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه‌شده دارای مجوز سازمان غذا و دارو و روغن‌های با ترانس پایین استفاده شود.

وزارت بهداشت همچنین اعلام داشته که از بسته‌بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود و در استفاده از ظروف یک‌بارمصرف، از ظروف فاقد مجوز و ظروف پلاستیکی شفاف و نازک در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته‌شده خودداری شود. همچنین تاکید شده که هیئت‌ها از توزیع آب، شربت یا شیر فاقد بسته‌بندی در بین دسته‌های عزاداری و مراسم خودداری کنند.

طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، مسئولان محل‌های برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باید با نصب تابلو‌ها یا اطلاعیه‌ها ممنوعیت استعمال دخانیات را یادآوری کرده و زیرسیگاری‌ها را جمع‌آوری کنند تا از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف جلوگیری شود.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->