فعالیت ۶۰۰ آشپزخانه در طرح اطعام و احسان حسینی در خراسان رضوی تومور ۱۶ کیلویی از شکم یک بیمار در مشهد خارج شد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) | ماندگاری هوای گرم در استان تا روز‌های پایانی هفته جاری توزیع رایگان شیر بین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی گذشته بازیگر قلابی دختر جنوبی را فریب داد و به افغانستان برد خوردن یک وعده ۱۴۰ گرمی سیب‌زمینی سرخ‌شده برابر با کشیدن ۲۵ نخ سیگار چند توصیه به مادرانی که در ماه محرم کودکان را به هیئت می‌برند فیش حقوقی تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی صادر شد + جزئیات افزایش متناسب‌سازی سالانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان، بر اثر عوارض و بیماری‌های ناشی از مصرف تنباکو جان می‌دهند  اورژانس مشهد به افراد گرمازده امداد می‌رساند | امداد‌رسانی اورژانس پیش‌بیمارستانی به ۴۰ مورد گرمازدگی لزوم استفاده از عینک آفتابی استاندارد در فصل تابستان آخرین وضعیت شیوع تب دنگی در خراسان‌رضوی بیشترین مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی در کشور چیست؟ | هشدار مصرف بیش از حد در برخی بیماران ۶۳۰ هزار نفر در خراسان‌رضوی زیر پوشش برنامه سلامت خانواده قرار گرفتند  آغاز ثبت‌نام و انتخاب رشته در مقطع کاردانی فنی و حرفه‌ای (۱۸ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش‌های رگباری و وقوع رعدوبرق در برخی نقاط کشور (۱۸ تیر ۱۴۰۳) بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان | فرصت بارگذاری مدارک معلمان تا ۲۰ تیر است
سرخط خبرها

لزوم استفاده از عینک آفتابی استاندارد در فصل تابستان

  • کد خبر: ۲۳۷۹۸۸
  • ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
لزوم استفاده از عینک آفتابی استاندارد در فصل تابستان
دانشیار گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عینک آفتابی در جهت حفاظت از اشعه ماوراء بنفش استفاده می‌شود، حتی در زمانی هم که هوا ابری است این اشعه وجود دارد و بهتر است که از عینک آفتابی استاندارد استفاده شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علی اکبر صابر مقدم خاطر نشان کرد: قرنیه، پلک و پوست صورت از مکان‌های شایعی هستندکه تحت تاثیر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورائ بنقش قرار میگیرند. این آسیب‌های مکرر و دراز مدت زمینه ساز ایجاد برخی ضایعات سرطانی در سنین بلاتر بخصوص در نواحی باز مثل پلک‌ها هستند.

عضو هیأت علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای سطوح پوستی از کرم ضد آفتاب و برای پلک‌ها و چشم‌ها از عینک آفتابی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: عوارض اشعه ماوراء بنفش تجمعی بوده و باید از ابتدای تولد مراقبت لازم را از چشمانمان داشته باشیم، نکته‌ای که برای تمامی سنین به خصوص گروه سنی زیر ۱۸ سال مورد تأکید است و به والدینی هم که نوزاد و کودک شیرخوار دارند توصیه بر استفاده از کلاه‌های لبه دار داریم.

دکتر صابرمقدم گفت: عینک آفتابی هرچه بزرگتر باشد بهتر است و اینکه نوع شیشه آن هم باید ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب کند؛ استاندارد آن یو وی ۴۰۰ است، اما رنگ آن اهمیت چندانی ندارد، حتی اگر رنگ شیشه عینک سیاه باشد، اما یو وی ۴۰۰ نداشته باشد باز هم خطرناک است.

وی افزود: کسانی که عینک طبی تیره استفاده می‌کنند صرفاً جلوی نور آفتاب را می‌گیرند و خاصیت یو وی ۴۰۰ را ندارد و باید از عدسی استفاده شود که فیلتر جذب مناسب اشعه ماوراء بنفش را داشته باشد. دستگاه‌های استاندارد برای تست عینک در دسترس میباشند. یک نمونه ساده آن دستگاهی که برای تست کردن اسکناس استفاده می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: اشعه یو وی عوارض حاد زیادی ندارد، به جز در جوشکاری که آسیب شدید قرنیه را ایجاد می‌کند. عوارض مهم آن در طولانی مدت دیده می‌شود و عمده عارضه آن تشدید رشد ناخنک، آب مروارید و مشکلات پوستی است. این امر بخصوص در افرادی که تحت اعمال جراحی عیوب انکساری قرار گرفته اند یا دچار خشکی چشم می‌باشند، بسیار مهم است و عدم استفاده از عینک افتابی میتواند منجر به کدورت قرنیه شود.

دکتر صابرمقدم با ذکر این نکته که اثرات یو وی در سرطان شناخته شده است و در مناطقی که ارتفاع بالاتری از سطح دریا و تابش آفتاب طولانی‌تری دارند مبتلایان به این نوع سرطان بیشتر است، تأکید کرد: در منطقه خراسان حجم زیادی از بیماران با تومور‌های سرطانی را داریم که در برخی از آنها آسیب‌های چشمی و اشعه یو وی دخیل بوده است.

وی بیان کرد: کسانی که در زیر سن ۱۸ سال از چشم خود محافظت نکردند احتمال آسیب در سنین بالاتر را دارند و به تمامی خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که ضمن مراقبت لازم از فرزندان خود، به ۳ موضوع عینک آفتابی دارای یو وی ۴۰۰، کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالای ۵۰ و کلاه با نقاب بزرگتر توجه نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->