سخنان متفاوت آیت‌الله علم‌الهدی درباره مراسم علم‌کشی در ماه محرم + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: خواهران حوزه در جهاد و فعالیت انقلابی پیشتازند | حوزه خواهران نیازمند تحولی جدی است جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق: عفاف و حجاب، عامل پویایی و بالندگی جامعه اسلامی است قالیباف: باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین المللی تغییر پیدا کند پزشکیان: زدوبندی انجام نمی‌دهم و راه انسان‌های آزاده و عدالت‌خواه را ادامه خواهم داد + فیلم ازسرگیری ارسال بمب‌های ۲۳۰کیلوگرمی از سوی آمریکا برای رژیم صهیونیستی استاندار خراسان‌رضوی: مسئولان اراده‌ای قوی برای رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد دارند حذف وثیقه خروج از کشور مشمولان غیر غایب در ایام محرم و صفر برای سفر به عراق سی‌ان‌ان: اسرائیل با بمب‌های آمریکایی مدارس خان‌یونس را بمباران می‌کند اردوغان و شولتس در حاشیه اجلاس سران ناتو، بر خاتمه فوری جنگ در غزه تأکید کردند یک روزنامه چینی: دست ناتو به آسیا نخواهد رسید اقرار واشنگتن‌پست به قدرت موشک‌ها و پهپاد‌های حزب‌الله | آن‌ها پدافند اسرائیل را زمین‌گیر می‌کنند وزیر کشور از افزایش سرعت در ارائه خدمات گذرنامه‌ای در مرزهای اربعینی خبر داد دریادار سیاری برای بازدید از پروژه انسداد دیوار مرزی، به مرز‌های مشترک ایران و افغانستان رفت رئیس جمهور منتخب: درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است پیام تک‌تیرانداز گردان‌های القسام قبل از شکار یک نظامی صهیونیست + فیلم تاکید پزشکیان بر تداوم حمایت همه‌جانبه از ملت مظلوم فلسطین کارگروه مشترک برای دعوت از مهمانان و برگزاری مراسم تحلیف پزشکیان تشکیل شد رئیس و قائم مقام دفتر رهبر انقلاب با پزشکیان دیدار کردند زمان مراسم اعطای حکم رئیس‌جمهور چهاردهم توسط رهبر انقلاب اعلام شد
سرخط خبرها

قالیباف: باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین المللی تغییر پیدا کند

  • کد خبر: ۲۳۸۶۹۳
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
قالیباف: باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین المللی تغییر پیدا کند
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست بریکس گفت: باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین المللی تغییر پیدا کند تا عدالت و برابرای بین اعضاء تامین شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف که شب گذشته به منظور شرکت در نشست روسای بریکس وارد سن‌پترزبورگ روسیه شده بود، ظهر امروز (پنجشنبه، ۲۱ تیر ماه) در نشست بریکس پلاس با موضوع نقش مجالس در ارتقای نظام روابط بین الملل و تضمین دموکراتیزاسیون آن حضور پیدا کرد.

رییس مجلس در نشست بریکس پلاس با قدردانی از شورای فدراسیون و رئیس دومای دولت فدراسیون روسیه در برگزاری این اجلاس گفت: امیدوارم نتایج این نشست گامی مؤثر برای تقویت هرچه بیشتر همفکری و همکاری سازنده میان پارلمان‌های عضو بریکس و تحقق اهداف متعالی بریکس باشد.

وی اظهار کرد: مایلم از ابراز همدردی و تسلیت مقامات کشور‌های حاضر با دولت و مردم ایران در رابطه با شهادت غم انگیز رئیس جمهور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، و وزیر امور خارجه دکتر حسین امیرعبداللهیان و همراهان آنها، تشکر و قدردانی نمایم. یاد و خاطره و نقش برجسته آنها را در پیشبرد دیپلماسی چند جانبه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بریکس گرامی میدارم.

رییس مجلس در ادامه بیان کرد: ما در دورانی قرار داریم که مکانیسم‌های بین المللی کنونی و سازمان ملل به عنوان یک نهاد نظم دهنده نظام بین الملل دیگر برای حل و فصل مناقشات و مسائل بین المللی و منطقه‌ای کارایی چندانی ندارد. البته همراستا با تغییرات نظم سیاسی، تغییر دیگری در نظم اقتصادی در حال وقوع است.

وی با ببرن اینکه قدرت اقتصادی و مرکز اقتصاد جهان در حال تغییر است، افزود: توان سازوکار‌های انحصارگرایانه اقتصادی و مالی غربی بدلیل اقدامات یکجانبه گرایانه کاهش یافته و نظم اقتصادی جدیدی در حال شکل گیری است. برخی قدرت‌های اقتصادی با استفاده از اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی علیه ملت‌ها بدلیل اهداف سیاسی، نه تنها نظم اقتصاد بین المللی و روابط آزاد تجاری بین کشور‌ها را با تنش مواجه ساخته اند بلکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حق حیات، حق کار، حق آموزش و حق توسعه و حق انسانی را به شدت تحت تأثیر قرار داده اند؛ تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت جمهوری اسلامی ایران، مصداق عینی ظالمانه‌ترین اقدام در حوزه یکجانبه گرایی با هدف آسیب رساندن به مردم عادی است.

وی افزود: فلسفه وجودی بریکس نشان دهنده درک درست از این تغییرات است تا با حفظ و رعایت اصول و هنجار‌های شناخته شده جهانی حقوق بین الملل و در نظر گرفتن منافع همه دولت‌ها و ملت‌ها نظام جهانی عادلانه‌تر و آزادتری شکل خواهد گرفت.

به گفته قالیباف، توسعه نظام بین المللی و عادلانه کردن هر چه بیشتر آن باید جز پروژه‌های راهبردی مجالس و مجامع بین المللی پارلمانی باشد و همه برای تحقق آن از راه‌های مختلف تلاش کنیم.

رییس مجلس تاکید کرد که باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین المللی تغییر پیدا کند تا عدالت و برابرای بین اعضاء تامین شود. با تغییر فرهنگ بین‌المللی و تحول آن، مفهوم توازن قدرت جای خود را به مفهوم توازن منافع میان دولت‌ها و ملت‌ها میدهد. مثال‌های متعددی وجود دارد که نشان میدهد اکنون در مناسبات بین المللی چنین توازنی وجود ندارد. بحران غزه، نمونه عینی این موضوع است.

قالیباف یادآور شد: اکنون بعد از گذشت تقریبا ۹ ماه از بحران غزه و تلاش‌های متعدد بین المللی و منطقه‌ای و نیز اعتراضات جهانی علیه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی نه تنها بحران غزه حل نشده بلکه دامنه جنایات تاریخی رژیم جنایتکار به شهر رفح کشیده شده است. قطعا اقدام سازنده و ارزشمند آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه نسل کشی رژیم صهیونیستی که با حمایت فراگیر دولت‌ها و مجالس کشور‌های مختلف جهان همراه شد، گامی موثر و مثبت در راستای حمایت از حقوق ملت فلسطین و پاسخگو کردن جنایتکاران در غزه است. همه در این برهه از چالش‌ها و تغییرات، مسئولیت تاریخی داریم.

رییس مجلس تاکید کرد: مجمع پارلمانی بریکس میتواند با سازوکار‌های پارلمانی و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و حمایت از همکاری‌ها در تعیین فرآیند‌های انتقال پول میان کشور‌های عضو و توسعه کریدور‌های تجاری، مسیر شفاف و افق امید بخشی برای فعالیت موثر دولت‌ها ترسیم کند و زمینه را برای تحقق نظام بین المللی دموکراتیک فراهم کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی با فهم دقیق این تغییرات، تقویت گفتگو و مشارکت با کشور‌های عضو بریکس و استفاده از ساز و کار گفتگو‌های چندجانبه در قالب نشست‌های مجمع پارلمانی بریکس را مفید، ضروری و کارگشا ارزیابی کرده و آمادگی کامل خود را برای برداشتن گام‌های مشترک به منظور همگرایی و دست یابی به اهداف مشترک اعلام می‌کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->