افزایش ۱.۳ درجه‌ای میانگین دمای هوای ایران در تیرماه تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات و بانک‌های قم از دوم مرداد ۱۴۰۳ + جزئیات دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیشگیری، بهترین راه مقابله با تب دنگی

  • کد خبر: ۲۴۰۳۶۰
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
پیشگیری، بهترین راه مقابله با تب دنگی
بهترین راه پیشگیری از بیماری تب دنگی، جلوگیری از ابتلا به آن است؛ بنابراین باید کاری کنیم که اولا محیط زندگی ما برای رشد‌و‌نمو این پشه نامساعد شود، دوما خود را از گزند این پشه دور نگه داریم.

در کشور تا امروز ۱۵۰ مورد تب دنگی شناسایی شده است. در خراسان رضوی نیز سه مورد ابتلا به تب دنگی شناسایی شده که یک‌مورد در تربت‌حیدریه بوده و دو مورد دیگر سابقه سفر به امارات داشتند. در محدوده دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تا امروز این پشه شناسایی نشده است و بیماران، افرادی بودند که در مناطق آلوده دچار گزش شدند و به مشهد آمدند؛ البته هر سه بیمار، درمان و ترخیص شدند. تب دنگی از طریق ویروسی به همین نام و به‌واسطه نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

این بیماری در سال‌های گذشته هم در کشور‌های آسیایی وجود داشته است؛ اما اخیرا در چند سال گذشته، به‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی، این پشه آلوده فعالیت غیرمتعارفی پیدا کرده و بسیاری از کشور‌های دنیا را که این اقلیم را نداشتند، آلوده کردند. بیشترین راه انتقال بیماری دنگی، از طریق نیش زدن این پشه آلوده است. نیش‌زدن، تنها‌راه انتقال بیماری نیست و این بیماری از طریق انتقال مادر به جنین، انتقال خون و انتقال پیوند اعضا هم صورت می‌گیرد. 

علائم بیماری دوره چهار تا ده‌روزه دارد و بعد از آن تب بالا بروز پیدا می‌کند. از هر چهار نفر مبتلا به این بیماری، یک نفر می‌تواند علائم تب دنگی را بروز دهد و از هر بیست نفر، یک نفر ممکن است علائم شدید نظیر درد عضلانی شدید، خون‌ریزی، افت فشار و سرگیجه و شوک داشته باشد. نام دیگر بیماری تب دنگی، تب استخوان‌شکن است که با درد‌های عضلانی بدن همراه است. 

بهترین راه پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از ابتلا به آن است؛ بنابراین باید کاری کنیم که اولا محیط زندگی ما برای رشد‌و‌نمو این پشه نامساعد شود، دوما خود را از گزند این پشه دور نگه داریم. بیشتر کشور‌های حوزه خلیج فارس نظیر قطر، یمن، امارات، عربستان و همچنین افغانستان، پاکستان و عراق، آلوده به این پشه و ویروس تب دنگی هستند؛ اما اخیرا طی یکی‌دو روز اخیر، آمار افرادی که سابقه سفر به کشور‌های حوزه خلیج فارس را داشتند کاهش یافته است، لذا این موضوع نشان می‌دهد این کشور‌ها توانسته‌اند این ویروس را کنترل کنند. 

طی یکی‌دو روز گذشته تعداد مسافران حوزه خلیج فارس که با علائم تب دنگی شناسایی می‌شدند، کاهش یافته است و بیشتر استان‌های بندری و جنوبی نظیر سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان است که این پشه، آنجا استقرار یافته است. در طی سال در سراسر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور دستگاه‌های کنترل و چک حشره را مستقر کردیم، همچنین سال گذشته با دستور مرکز مدیریت بیماری‌ها، ایستگاه‌های کنترل حشره شناسی را دوبرابر افزایش دادیم، بیش از نود ایستگاه حشره‌شناسی در سراسر دانشگاه‌های کشور فعال هستند.

در همه نقاط مرزی هوایی و دریایی و زمینی که هم کالا و هم مسافر جا‌به‌جا می‌شود، ایستگاه‌های کنترل مستقر هستند. این پشه اغلب در بار لاستیک و در گیاهان بامبو هستند. پشه آئدس روز‌ها فعال است، بنابراین خطر برای افرادی است که در محیط باز هستند؛ نظیر کارمندان در گمرکات، اسکله تخلیه بار، اسکله بنادر و.... بیشترین میزان گزیدگی، دو ساعت بعد از طلوع آفتاب و دو ساعت قبل از غروب آفتاب است؛ لذا توصیه به شهروندان این است که در این ساعات در محیط باز نباشند و حتی‌الامکان از لباس‌های بلند و گشاد و رنگ روشن استفاده کنند و در محیط‌هایی باز مانند باغات از توری استفاده کنند. این بیماری درمان خاصی ندارد و داروی ویژه‌ای برای تب دنگی شناسایی نشده است و بیشتر، درمان حمایتی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->