قتل یک جوان بر اثر نزاع و درگیری در رشتخوار خراسان رضوی کشف ۱۲ هزار نخ سیگار قاچاق در مشهد (۸ مرداد ۱۴۰۳) طرز تهیه کوکی شکلاتی ترک‌دار در خانه + فیلم ویدئو | پل سیاهکلرود گیلان براثر سیل مسدود شد (۸ مرداد ۱۴۰۳) رگبار باران در ۱۷ استان ایران همراه با وزش باد شدید در جنوب کشور طرح ملی حقوق یاران برای خدمت رسانی تخصصی حقوقی و قضایی به جامعه تدوین شد انفجار مرگ‌بار در خانه‌ای ویلایی در بابلسر | فوت ۶ نفر از اعضای خانواده ایجاد پارلمان محیط زیست یک ضرورت برای نجات آب در دولت چهاردهم باشد بنی صدر و رجوی چگونه از ایران فرار کردند؟ دستگیری متهمان جنایت در مقابل آرامگاه فردوسی + عکس چهار میوه را شب‌ها نخورید آموزش دستور العمل‌های بهداشتی به بیش از ۵ هزار نفر از موکب‌داران در مشهد توزیع ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی در سال تحصیلی جاری | دریافت وجه از والدین در مدارس دولتی در صدر شکایت ها وقوع گردوخاک در جاده‌های شرقی خراسان‌رضوی (۸ مرداد ۱۴۰۳) امدادرسانی اورژانس به ۱۴ مورد گرمازدگی در سه روز اخیر در خراسان‌رضوی افزایش سفر‌های جاده‌ای به خراسان‌رضوی در تیر‌ماه ۱۴۰۳ انتشار فراخوان ویژه تشکل‌های مردمی برای ارائه طرح در خصوص آسیب‌های اجتماعی پرداخت هزینه‌های پروتز برای مردم زیاد است، بیمه‌های پایه اقدام کنند
سرخط خبرها

تاثیر ژل موضعی سیناآمفولیش در درمان سالک روستایی

  • کد خبر: ۲۴۱۷۲۳
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
تاثیر ژل موضعی سیناآمفولیش در درمان سالک روستایی
مطالعات فاز بالینی ۳ نشان داد که استفاده از ژل موضعی سیناآمفولیش به تنهایی تاثیر درمانی بهتر-معادل از درمان توام تزریق داخل ضایعه گلوکانتیم به همراه کرایو تراپی در درمان سالک روستایی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، ژل موضعی نانولیپوزومال آمفوتریسین B که به همت دکتر محمود رضا جعفری استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال‌های اخیر طراحی و ساخته شده است در حال حاضر در تمامی مراکز بهداشت در حال استفاده بر روی بیماران مبتلا به سالک است.

استاد ممتاز گروه نانو فناوری دارویی و فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: افزایش عدم پاسخ بالینی بیماران مبتلا به سالک در برابر تزریق گوکانتیم و عدم پذیرش مناسب تزریق‌های مکرر توسط بیماران به ویژه کودکان که درصد بالایی از مبتلایان را تشکیل می‌دهند یکی از مشکلات جدی در درمان سالک است از همین رو فرآورده‌ای به نام ژل سیناآمفولیش ساخته شد که ضمن کاربرد آسان، از تاثیرگذاری مطلوبی نیز برخوردار است.

دکترمحمود رضا جعفری با بیان به اینکه این فرآورده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده است به مزیت فرآورده سینا آمفولیش اشاره و ابراز کرد: بر اساس مطالعات بالینی فاز یک، دو و سه، مصرف روزانه دو بار از این فرآورده به صورت موضعی برای بیماران کاملا بی خطر بوده است.

وی با بیان اینکه در مطالعات بالینی فاز دو قبلی نشان داده شده بود که مصرف روزانه دو بار از سینا آمفولیش به تنهایی به مدت چهار هفته در نوع سالک روستایی با عامل لیشمانیای ماژور درصد موفقیت در درمان سالک را به بالای ۹۵ درصد می‌رساند تصریح کرد: در یک مطالعه فاز بالینی ۳ که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اتمام رسید نشان داده شد که استفاده از ژل سیناآمفولیش به تنهایی (روزی دوبار به مدت ۸ هفته) در بهبودی ضایعه سالک روستایی با عامل L.major موثر بوده و میزان اثر بخشی آن از درمان توام تزریق داخل ضایعه گلوکانتیم (هفته‌ای یک بار به مدت ۸ هفت) به همراه کرایوتراپی (هفته در میان به مدت ۸ هفته) بر اساس میزان (درصد) اثر بخشی بیشتر بوده اگرچه این اخلاف معنی دار نمی‌باشد. در صد بهبودی در گروه ژل سیناآمفولیش به تنهایی ۱۰۰ درصد بود و در گروه درمان توام تزریق داخل ضایعه به همراه کرایوتراپی ۹۶.۵ درصد بود.

دکتر جعفری خاطر نشان کرد: در مطالعه بالینی فاز ۳ اولیه که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و در آن ژل سیناآمفولیش (روزی دوبار به مدت ۸ هفته) به همراه تزریق داخل ضایعه گلوکانتیوم (هفته‌ای یک بار به مدت ۴ هفته) در درمان ضایعه سالک شهری با عامل L. tropica استفاده شد، در گروه درمان ژل سیناآمفولیش همراه با تزریق داخل ضایعه گلوکانتیوم، تسریع بارز بهبودی ضایعه نسبت به گروهی که فقط درمان تزریق داخل ضایعه گلوکانتیوم به همراه ژل موضعی پلاسبو را دریافت کردند، دیده شد. در این مطالعه در گروه سینا آمفولیش میزان عود بیماری صفر بود و طول درمان به یک ماه کاهش یافت ولی در گروهی که فقط گلوکانتیم دریافت کرده بودند ۱۳.۷ درصد بیماران عود بیماری داشتند.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در مطالعات انجام شده در فاز سه برای درمان ضایعه سالک شهری با عامل L. tropica مشخص شده است که در سالک شهری با عامل لیشمانیا تروپیکا مصرف همزمان سینا آمفولیش در کنار درمان استاندارد تزریق گلوکانتیم میزان اثر بخشی بیش از ۸۵ درصد را به دنبال خواهد داشت در حالیکه میزان اثر بخشی درمان استاندارد تزریق گلوکانتیم در درمان سالک شهری کمتر از ۶۰ درصد است.

استاد ممتاز گروه نانو فناوری دارویی و فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین میزان سالک در کشور را از نوع سالک روستایی دانست و گفت: راحتی در مصرف، قابلیت استفاده توسط بیمار و تاثیر بالای درمان این دارو در درمان هر دو نوع سالک روستایی و شهری از مزایای سینا آمفولیش می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه درمان رایج سالک با تزریق آمپول‌های گلوکانتیم به صورت عضلانی و یا موضعی است؛ که متاسفانه پاسخ به درمان بسیار پایین است و مقاومت دارویی نیز بسیار دیده می‌شود، گفت: افزایش عدم پاسخ بالینی بیماران مبتلا به سالک در برابر تزریق گوکانتیم و عدم پذیرش مناسب تزریق‌های مکرر توسط بیماران به ویژه کودکان که درصد بالایی از مبتلایان را تشکیل می‌دهند یکی از مشکلات جدی در درمان سالک است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عوارض تزریق این دارو به ویژه در بیماران مبتلا به اسکیمی قلبی، هپاتیت و به ویژه در افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و مسن نیاز به تولید داروی جایگزین را بیش از پیش به دنبال داشت.

دکتر جعفری تصریح کرد: در کنار تمامی موارد عنوان شده تزریق گلوکانتیم هزینه زیادی را تحمیل می‌کرد چرا که تزریق یه صورت عضلانی باید حداقل تا سه هفته روزانه ادامه پیدا کند که احتیاج به نیروی متخصص داشته و برای تزریقات موضعی گلوکانتیم توسط پزشکان متخصص پوست که به صورت هفتگی تا ۸ هفته انجام می‌شود باید هزینه بسیاری انجام شود.

این دانشمند برجسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: سادگی مصرف و قابل استفاده بودن ژل موضعی سیناآمفولیش توسط خود بیمار در مقایسه با درمان‌های رایج و دردناک دارو‌های تزریقی از مزایای درخور توجه این دارو می‌باشد.

وی گفت: این دارو که مراحل مطالعات بالینی آن با کمک مرکزآموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور انجام شده است در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به تائید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت رسید.

استاد ممتاز دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: فرایند تولید این فرآورده از سال ۱۳۸۶ در مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و پس از کامل شدن دانش فنی در مرکز تحقیقات نانوفناوری به صورت سه بچ نیمه صنعتی در شرایط تمیز در کارخانه داروسازی رازک در اریبهشت ماه ۱۳۹۱ تولید شد.

دکتر جعفری تصریح کرد: در ادامه این فرآورده پس از انجام مطالعات پیش بالینی، بی خطری و کارآزمایی بالینی فازیک و بررسی کارایی بر روی نمونه ها، با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی ریاست جمهوری توسط شرکت دانش بنیان اکسیر نانوسینا در کارخانه مینو به صورت صنعتی تولید شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->