فرانسه: نیروی امنیتی بین المللی برای حمایت از صلح غزه تشکیل می‌شود آمریکا ۹۳ شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با ایران را تحریم کرد ادعای رسانه‌های افغانستان: ارتش پاکستان مسئولیت حمله امشب به کابل را بر عهده گرفت حمله اسرائیل به جنوب غزه؛ چند فلسطینی به شهادت رسیدند جهاد اسلامی: سلاح و مقاومت ما، ضامن اصلی اجرای توافق آتش‌بس غزه است سخنگوی دولت: تهران همواره در کنار مردم فلسطین بوده است خلیل الحیه: جنگ غزه پایان یافت | تجلیل از مقاومت مردم غزه عبدالملک الحوثی: اسرائیل خونین‌ترین جنایات عصر حاضر را مرتکب شده است چین ۱۴ شرکت و سازمان آمریکایی و کانادایی را تحریم کرد روسیه: طرفین توافق پایان جنگ در غزه به تعهدات خود عمل کنند وزیر خارجه اسرائیل: قصد از سرگرفتن جنگ در غزه را نداریم ترامپ: به خاورمیانه سفر می‌کنم | با ایران همکاری می‌کنیم ویتکاف و داماد ترامپ وارد سرزمین های اشغالی شدند اردوغان: بر اجرای توافق آتش بس غزه نظارت می‌کنیم | تا تشکیل کشور مستقل فلسطین از پای نخواهیم نشست دستگیری ۳۲ نفر در لبنان به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دفتر نتانیاهو: جایزۀ صلح نوبل را به ترامپ بدهید + عکس پوتین: مسئله هسته‌ای ایران تنها از راه دیپلماسی قابل حل است | درخواست نتانیاهو از روسیه درباره ایران پوتین از علی‌اف عذرخواهی کرد سوءتغذیه شدید بیش از ۵۴,۶۰۰ کودک در غزه بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص تلاش‌ها برای توقف نسل‌کشی در غزه (۱۷ مهر ۱۴۰۴) اسرائیل: آتش‌بس در غزه ۲۴ ساعت پس از تایید، اجرا می‌شود آمریکا ۲۹ نهاد مرتبط با ایران در کشور‌های مختلف را تحریم کرد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) علی آبادی: تکمیل آبرسانی به غرب سمنان انجام می شود آیت‌الله علم‌الهدی: مراسم اعتکاف، حرکت عظیمی در جهت تربیت دینی نسل جوان است ایروان: «کریدور زنگزور» در خاک ارمنستان وجود نداشته و نخواهد داشت آیا ایران با دولت کنونی آمریکا مذاکرات را ادامه خواهد داد؟ رئیس جمهوی لبنان از توافق آتش بس غزه استقبال کرد
سرخط خبرها

فقط آقای قالیباف بخواند

  • کد خبر: ۲۴۱۹۰
  • ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
فقط آقای قالیباف بخواند
فرید‌مدرسی روزنامه نگار
مجلس آینده مجلسی یکسان، هماهنگ و همراه با یکدیگر به‌نظر می‌رسد، اما این توصیف دقیق نیست. وقتی به تک‌تک چهره‌های اصلی مجلس یازدهم می‌نگرید، رنگ اختلاف، تفاوت و چندرنگی با یکدیگر ظاهر می‌شود و چهره آنان از خط‌وخطوطی می‌گوید که تا کنون چندان جدی به‌نظر نمی‌رسید، زیرا بروز علنی نداشته و اگر داشته، نوک کوه یخی بوده است که فقط در آستانه انتخابات نمایان شده و دوباره سر به کف فرو برده است. چنین مجلسی را نمی‌توان رها کرد و آن را به خود واگذارد؛
 
اگر بزرگان قوم بخواهند این مجلس در کارآمدی نظام به‌کار آید و باری بردارد که باید بردارد، پس پیش از شکل‌گیری باید معادلات محتمل را ورانداز کنند، حدس زنند و هر کدام را جداگانه حل‌وفصل کنند. مهم‌ترین قطعه این پازل ناشناخته، با قطعاتی از چهره‌های در ظاهر هماهنگ، اما در پنهان رقیب (و شاید کمی بدتر) ریاست مجلس است.
 
معادله شاید این‌گونه راحت‌تر شود که ابتدا باید ترکیب ریاست و هیئت‌رئیسه را چید و بعد کمیسیون‌ها را، تا شاید در فراکسیون‌بندی‌های جدید نظمی فراگیر شود و مانعی برای آینده نشود؛ حتی اگر راهگشا نبود. سهل‌ترین و کاراترین وضعیت که شاید از نظر تمایلات سیاسی مورد پسند برخی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نباشد، ریاست محمدباقر قالیباف است، زیرا او خود چهره‌ای اصلی میان اصولگرایان است و لازم نیست تحت سیطره دیگر شخصیت‌های سیاسی باشد و از سوی دیگر با ارکان قدرت مرتبط است و مستقیم گفت‌وگوی پیشینی داشته است و از دیگر سو می‌فهمد که اختلافات را به‌روز کند و در بزنگاه‌هایی که پای منافع مملکتی در میان است، با دیگر مقامات و آقایان ارشد، حتی مخالفان سیاسی‌اش گفتگو کند و سپس حکم دهد و از هیجانات کاذب بپرهیزد، اما اگر فرد دیگری را در معادله مجلس آینده در جایگاه ریاست بنشانیم، حل مسئله سخت‌تر می‌شود، ولی آن معادلات نیز قابل حل و مدیریت است که در آن هنگام به آن می‌توان پرداخت و پاسخ داد.
 
ریاست محمدباقر قالیباف فی‌نفسه نمی‌تواند بی‌تفاوت با آرایش سیاسی اصولگرایان باشد؛ چه از منظر اینکه به رأی آنان نیاز دارد و چه از منظر مدیریت مجلس که قرار نیست هر روز نارضایتی جریان‌ها در مسائل دیگر رخ‌نمایی کند و ریاست بماند با کاسه چه‌کنم‌چه‌کنم. پس باید دقیقا هیئت‌رئیسه میان ۴ جریان اصلی در مجلس تقسیم شود؛ بر اساس وزن رأی آن‌ها یعنی اصلاح‌طلبان/ دولتی‌ها، رهپویان/ ایثاگران، جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها. قاعدتا نواب‌رئیس به رهپویان/ ایثارگران و جبهه پایداری شاید علیرضا زاکانی و مرتضی آقاتهرانی می‌رسد و دیگر کرسی‌ها به دیگران و البته قومیت‌ها هم هستند.
 
حضور این ۲ چهره اصلی رادیکال کمترپخته کنار قالیباف می‌تواند تسلط مدیریتی او را بالا ببرد و التهابات پدیدآمده از سوی این ۲ جریان را پیش‌تر خنثی کند. فراکسیون‌ها هم نباید به‌حال خود رها شوند و بر اساس تخصص و آرایش سیاسی و اجتماعی مجلس واگذار گردند. البته می‌توان برای شکل‌گیری فراکسیون‌ها، ضوابطی جدید وضع کرد تا با این آداب و قوانین، فراکسیون‌ها با توجه به انتخابات۱۴۰۰، دروازه منازعات خارج مجلس به داخل آن نشوند و مجلس را به‌اشتباه دفتر حزب خود نپندارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->