فرماندار مشهد: ۸۰ موکب مشهدی در اربعین حسینی عازم کربلا هستند  خدمت عاشقانه ۵۵۰ پاکبان مشهدی به زائران اربعین حسینی  تغییر در ساعت کاری ادارات مشهد و خراسان رضوی فردا چهارشنبه (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) اعزام دهمین کاروان خدام الحسین (ع) شهرداری مشهد به نجف اشرف شهردار مشهد مقدس: بیش از ۱۰۰۰ نفر از نیرو‌های خدوم شهرداری مشهد افتخار حضور در اربعین را دارند + فیلم فرهمندی: سیاست شورای شهر مشهد حمایت از شهردار است+ فیلم سه شنبه‌های افتتاح مدارس در ایستگاه چهلم | بهره‌برداری از کارگاه هنرستان کار و دانش امیرکبیر با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال در مشهد تامین منابع آبی مشهد اولویت مهم مدیریت شهری است + فیلم نتیجه آزمایش هاری سگ نگهبان حمله‌کننده به مردم در مشهد مثبت اعلام شد رسانه ضرورت راهبردی برای زندگی امروز تزریق حدود ۳ هزار میلیارد تومان بودجه جهت ساخت فاز اول خط‌سه متروی مشهد + فیلم افزایش پارکینگ‌های موقت محدوده حرم مطهر رضوی برای دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۳ در تلاشیم تا کسری ناوگان خط یک قطار شهری مشهد را جبران کنیم + فیلم اعمال‌قانون ۲۲۳۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) فرماندار مشهد در بازدید از شهرآرا: شهرآرا توانسته همگام با سایر رسانه‌های کشوری حرکت کند بازدید اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از مؤسسه فرهنگی شهرآرا در آستانه روز خبرنگار بازدید مدیران شهری مشهد و استانی خراسان‌رضوی از مؤسسه فرهنگی شهرآرا در آستانه روز خبرنگار (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) خسارت میلیاردی ماهانه به امکانات شهری در مشهد محسن زنگنه: تقسیم خراسان‌رضوی، مهم‌ترین چاره رفع مشکلات استان است + فیلم تأسیس ۵ صندوق تأمین مالی در شهرداری مشهد ترکیب جدید اعضای کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای ششم شهر مشهد در سال چهارم
سرخط خبرها

رسانه ضرورت راهبردی برای زندگی امروز

  • کد خبر: ۲۴۳۵۵۱
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
رسانه ضرورت راهبردی برای زندگی امروز
تکریم رسانه و رسانه نگار، به توسعه کرامت ملی و انقلابی می‌انجامد. جامعه‌ای که به فردای موفقیت نظر دارد باید امروز به رسانه نگاه راهبردی داشته باشد.

"من مطبوعات را یک پدیده‏ ضروری و لازم و اجتناب ‏ناپذیر برای جامعه‏ خودمان و هر جامعه‌‏ای می‏‌دانم. " این کلامِ روشن، شرحِ نگاهِ رهبر فرزانه انقلاب است به جایگاه رسانه. مسئله‌ای که اگر به رسم الخط عملی جامعه به ویژه در رفتار عملی مسئولان تبدیل شود، می‌توانیم قدم‌های بلند به سوی افق‌های روشن برداریم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای این جمله طلایی را چنین ادامه می‌دهند:" بنده برای مطبوعات سه وظیفه قائلم: ۱- نقد و نظارت. ۲- اطلاع رسانی صادقانه و شفاف. ۳- طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه. " در حوزه نقد هم ما را به استاندارد‌هایی توجه می‌دهند که می‌تواند بین نقد و تخریب، مرزبندی کند؛ " نقد یعنی عیار سنجی، یعنی:یک چیز خوب را، آدم ببیند خوب است؛ یک چیز بد را نیز ببیند؛ و بعد جمع‌‏بندی کند.

جمع‌‏بندی کار یک مجموعه هم آن وقتی است که ضعف‏‌ها و قوت‌‏ها را منصفانه کنار همدیگر قرار بدهد. " دیدن یک سویه، غفلت از سویه دیگر است که ما را در کار به شکست می‌کشاند. یا به سفید بینی افراطی می‌اندازد یا سیاه نگری تفریطی حال آن که برای رسیدن به مقصد و مقصود باید دو سویه ماجرا را در نظر داشت.

ایشان انتقاد را هم چنین معنا می‌کنند که؛ " هر انسانی بنشیند عیارسنجی کند: ببیند نقطه‌ی ضعف کجاست؛ ببیند نقطه‌ی قوّت کجاست؛ بعد ببیند این نقطه ضعف - اگر می‌تواند علّت‏یابی کند- به کجا برمی گردد، سراغ آن جا برود؛ یعنی آن ریشه را پیدا کند، اصل را پیدا کند. اگر این کار انجام شد، درست است. " رسانه‌ها وظیفه نظارت هم دارند. باید سوای نقد رصد کنند که برنامه‌ها چقدر و چگونه پیش می‌رود.

سلامت کار را مدام پیگیری و کار‌ها را عیار بسنجند تا با کمترین هزینه به بیشترین آورده برای ملک و ملت برسیم. رهبر انقلاب، اطلاع رسانی صادقانه و شفاف را نیز در شمار اولویت‌ها و وظایف رسانه و رسانه نگار می‌دانند و چنین بدان تصریح می‌کنند:" معتقدم که آزادی قلم و بیان، حقِ‏ مسلّم مردم و مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدی ندارم و این جزء اصول مصرّحه قانون اساسی است. " نتیجه و رهاورد این حق نیز برای حلق چنین است؛ " معتقدم اگر جامعه‏ای مطبوعات آزاد ـ و دارای رشد ـ و قلم‌های آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلی چیز‌های دیگر را هم از دست خواهد داد. " به همین دلیل روشن باید برنامه مسئولان این باشد که زمینه برای رشد قلم‌های منتقد و منصف فراهم شود.

راه بستن بر رسانه نه تنها راهی به سوی موفقیت باز نمی‌کند که دریچه‌های توفیق احتمالی را هم می‌بندد. از دیگر سو نیز به مفقود شدن یکی از مهمترین نشانه‌های رشد ملک و رشید شدن ملت می‌انجامد چه همان گونه که در کلام معیار رهبر انقلاب می‌خوانیم؛ " وجود مطبوعات آزاد، یکی از نشانه‌‏های رشد یک ملت و درحقیقت خودش هم مایه رشد است. " طرح و تبادل آرا و افکار نیز سومین کارکرد رسانه است. " این هم نیازمند به رسمیت شناختنِ آزادی فکر‌ها است چه به فرموده حضرت آیت الله خامنه ای، " آن چیزی که به پیشرفت کشور کمک می‏کند، آزادی فکرهاست. " این هم البته تعریف روشن دارد؛ " آزادی فکر‌ها یعنی: آزادانه فکر کردن؛ آزادانه مطرح کردن؛ از هو و جنجال نترسیدن؛ به تشویق و تحریض این و آن نگاه نکردن و به قولی جوگیر نشدن؛ سخن را شنیدن و بهترین را انتخاب کردن. " با توجه به این سه گانه کارکردی است که می‌توانیم به سمت یگانه موفقیت گام‌ها را تنظیم کنیم.

 به هر روی رقیب از رسانه به عنوان سلاح بهره می‌گیرد در جنگ‌های ترکیبی ما باید با تبیین، از این سلاح ظرفیت اصلاح بسازیم و مصلحانه از آن در راستای بهتر شدن زندگی مردم بهره گیریم. تکریم رسانه و رسانه نگار، به توسعه کرامت ملی و انقلابی می‌انجامد. جامعه‌ای که به فردای موفقیت نظر دارد باید امروز به رسانه نگاه راهبردی داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->