آخرین جزئیات فروش بلیت پرواز‌های اربعین در ایرلاین‌های داخلی زائران پیاده اربعین پیگیر پیش‌بینی اوضاع جوی باشند یک مسئول بهداشتی: پایش بیماری‌ها در ایام اربعین اهمیت بسیاری دارد افزایش ۶۰ درصدی جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر اعلام نتایج نهایی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های پایه یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ ثبت نام یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زائر اربعین جزئیاتی از زمان برگزاری انتشار دفترچه ثبت نام آزمون وکالت کمک‌هزینه شهریه دانشجویی زنان سرپرست‌خانوار افزایش یافت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) | آسمان خراسان‌رضوی غبارآلود می‌شود سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق زورگیری ۲ موتورسوار در پوشش یگان امداد پلیس در مشهد + عکس هشدار سازمان غذا و دارو؛ مراقب تزریق ژل و فیلر‌های تقلبی و قاچاق باشید علائم ابتلا به ویروسی که این روز‌ها خیلی‌ها را گرفتار می‌کند، چیست؟ توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران پیاده اربعین علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کیست؟ + بیوگرافی و سوابق مشاهده یوزپلنگ «هَرَب» با دو توله تغییرات محتوایی کدام کتب درسی اجرای آزمایشی می‌شود؟ رئیس کل سازمان نظام پرستاری: به اندازه نیمی از نیاز کشور پرستار داریم حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری کیست؟ + بیوگرافی و سوابق خراسان‌رضوی؛ رتبه اول حمل‌ونقل مسافر در کشور | ۴۵۰ ناوگان اتوبوسی در دهه پایانی صفر کسری داریم
سرخط خبرها

توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران پیاده اربعین

  • کد خبر: ۲۴۴۴۷۱
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران پیاده اربعین
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیاده‌روی در ساعات خنک، استفاده از چتر، کلاه و عینک و همچنین نوشیدن مداوم آب و پوشیدن لباس‌های خنک و نخی را از جمله مواردی دانست که زائران در سفر اربعین حسینی (ع) جهت پیشگیری از گرمازدگی باید به آنها عمل کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نفیسه حسینی یکتا با اشاره به نزدیکی ایام پیاده‌‎روی اربعین و اینکه بیشترین دغدغه ما گرمازدگی زائران است، اظهار کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی به هیچ عنوان بین ساعت ۱۱ تا ۳ بعدازظهر که گرما به اوج خود می‌رسد، پیاده‌روی نکنید. سعی کنید در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول باشید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده‌روی ادامه دهید. لباس‌های خنک و نخی بپوشید و از کلاه و عینک استفاده کنید.

وی افزود: در صورت بروز علائم گرمازدگی شامل گیجی، عدم تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک برسانید. خوردن نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین و خاکشیر، شربت آب‌لیمو، شربت آلبالو، شربت بیدمشک، گلاب، تخم‌ شربتی و تخم خرفه می‌توانند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: اضافه کردن مقدار کمی آبلیمو یا سرکه به آب می‌تواند به رفع تشنگی کمک کند. اسپری کردن گلاب به سر و صورت و شستشوی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب نیز موثر است.

حسینی یکتا با بیان اینکه در پیاده‌روی اربعین فعالیت بدنی عملاً زیاد می‌شود، عنوان کرد: افرادی که به این مقدار فعالیت عادت ندارند، قبل از سفر فعالیت بدنی خود را زیاد کنند و بعد از بازگشت از سفر نیز حتماً به ورزش ادامه دهند.

وی ادامه داد: اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید حتما دارو‌های خود را در این سفر همراه داشته باشید؛ به خصوص اگر به دیابت، بیماری قلبی، تنفسی یا کلیوی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مبتلا هستید باید دارو همراه خود داشته باشید.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی و آنفولانزا در اجتماعات تصریح کرد: بهتر است در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد از ماسک استفاده کنید. مخصوصا افراد مبتلا به بیماری‌های دیابت و قلبی عروقی این موارد را بیشتر رعایت کنند.

حسینی یکتا اضافه کرد: روزانه غرغره حلق و شستشوی بینی با آب گرم یا محلول آب و نمک را انجام دهید و اگر علائمی شبیه آنفلوانزا (تب، سرفه، گلودرد) پیدا کردید، حتما از ماسک استفاده کرده و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. تا گرسنه نشده‌اید سراغ خوردن نروید، غذا را خوب بجوید، از پرخوری و در هم خوری و خوردن غذا‌های سنگین، چرب و پر ادویه خودداری و در صورت امکان بیشتر غذا‌های آبکی مثل سوپ و آش مصرف کنید.

وی در خصوص پا درد که مشکل شایع در پیاده‌روی اربعین است، بر استراحت متناوب در حین پیاده‌روی و استراحت کامل شبانه تاکید و خاطرنشان کرد: می‌توانید شب‌ها پا‌ها را با آب نمک به اضافه روغن بادام یا زیتون ماساژ دهید، ماساژ باید از نوک و لابه‌لای انگشتان پا شروع شده به سمت زانو و کمی بالاتر باشد تا درد و ورم را رفع کند و نیز وقتی نشسته و خوابیده‌اید، پا‌ها را کمی بالاتر از سطح بدن بگذارید.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به احتمال گزش حشرات گفت: زائران حتما لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب پوشیده و از کرم یا مواد دافع حشرات برای مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند، استفاده کنند. رعایت تدابیر حفظ سلامتی و نکات بهداشتی بهترین راه برای تامین سلامت در این مسیر طولانی است. زائران پیاده‌روی اربعین حسینی همچنین از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای پررنگ و قهوه پرهیز کرده و به مقداری انجیر، بادام خام، پسته و مویز یا برگه میوه‌های خشک، مثل هلو و زردآلو و یا آلوبخارا نیز به همراه داشته باشند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->