روایت غم انگیز شهادت هند رجب کودک ۶ ساله فلسطینی+ویدیو ارتش اسرائیل به هلاکت یک نظامی صهیونیست دیگر در غزه اذعان کرد (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) مهمترین درخواست حماس از جامعه بین الملل چیست؟ معترضان اسرائیلی خود را مقابل منزل رئیس رژیم صهیونیستی به زنجیر کشیدند (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) پزشکیان قانون سقف جدید معافیت مالیاتی در قانون بودجه ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد وقوع انفجار در «حیفا» و «کریوت» در سرزمین‌های اشغالی (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) حزب الله شهر الجلیل اسرائیل را به آتش کشید (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان پایان یافت وزیر پیشنهادی ارتباطات: آینده بدون هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال به نتیجه نخواهد رسید قطعی برق سراسری در لبنان (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) دلایل مخالفت برخی نمایندگان با وزیر پیشنهادی ارتباطات تشریح شد نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ شهادت ۳۴ فلسطینی بر اثر حملات اشغالگران به غزه (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) کمیسیون صنایع با وزیر پیشنهادی ارتباطات موافقت کرد + فیلم وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موافقت کرد + فیلم نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت نکرد پزشکیان: ظریف اکنون به عنوان مشاور فعالیت می‌کنند + فیلم دولت مسعود پزشکیان با «طرح نور» چه خواهد کرد؟ رئیس جمهور: پایبندی به قانون، سلایق مختلف را بی معنا می‌کند | تمامی وزرای پیشنهادی از کشور و نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد دومین جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم

  • کد خبر: ۲۴۵۷۳۰
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا کاظمی در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بیان سخن پرداخت و ادامه داد: با درود بر روان پاک شهدای دفاع مقدس و شهدای مظلوم سرزمین‌های مقاومت و شهید خدمت آیت الله رئیسی و شهید حاج قاسم سلیمانی همچنین شهدای بالا قدر تعلیم و تربیت شهیدان با هنر و رجایی و ۴۱ هزار دانش آموز و معلم شهید که در راه استقلال این سرزمین گام‌های بلندی برداشتند و نامشان جاودانه خواهد ماند، صحبت خود را آغاز می‌کنم.

خدای بزرگ را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر شما هستم

وی افزود: خدای بزرگ را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر شما هستم تا برنامه دولت چهاردهم در خصوص وزارت مهم آموزش و پرورش را ارائه دهم و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.

کاظمی با طرح این موضوع که من با افتخار مسیر حرفه‌ای خود را در مدارس نقطه صفر مرزی آغاز کردم، گفت: تمامی سطوح وزارت آموزش و پرورش تا سرپرستی این وزارتخانه را طی کردند و فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم و مدد به تجربه طولانی مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم.

آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده جامعه است

وی در بخشی از سخنانش گفت: همکاران من از صمیم دل برای آموزش و پرورش زحمت کشیدند و من قدردان آنها هستم و به خوبی می‌دانم برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش همکاران من تلاش فراوانی کرده‌اند، اما نقطه تلخی که باید به آن تاکید کنم مشکلات مزمنی در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. چالش‌ها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه ملی است که آنها نیازمند همدلی همه جانبه ما است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این موضوع که تعلیم و تربیت در آموزه‌های دینی ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش همواره این موضوع را مطرح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور مبتنی بر آموزش و پرورش باشد و باید مشکلات نظام آموزشی را برطرف کنیم و به اذعان صاحب نظران نقش حیاتی آموزش و پرورش در توسعه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی کشور این واقعیت را آشکار می‌کند که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده جامعه است.

آموزش و پرورش را در اولویت‌های مهم کشور قرار دهید

کاظمی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، افزود: جناب آقای پزشکان و نمایندگان محترم مجلس من به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو رو محقق کنید و آموزش و پرورش را در اولویت‌های مهم کشور قرار دهید تا پیشرفت و توسعه کشور با شتاب قابل قبولی پیش رود.

وی ادامه داد: توسعه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت منابع و طولانی بودن فرآیند دسترسی به منابع مطلوب همواره از اولویت خارج شده است و کمتر به نقش تاریخی و تمدن سازان توجه شده است. من در جلسات در کمیسیون‌های مجلس با دقت به صحبت نمایندگان مجلس گوش کردم و دغدغه‌های آنها بر آینده فرزندان این کشور تأثیرگذار است.

چالش‌های نظام آموزش و پرورش کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی است

وزیر آموزش و پرورش به برخی از دغدغه‌های نظام آموزشی پرداخت و گفت: غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه یک امر ملی و رویکرد کوچک انگارانه به نظام تعلیم و تربیت در بخش‌های مختلف کشور، حاکمیت نگاه هزینه‌ای به نظام آموزش و پرورش کشور؛ غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداره آموزش و پرورش؛ سیاست زدگی و فقدان ثبات در برنامه‌ها و نظام راهبری مدیریت آموزش و پرورش؛ تمرکزگرایی مفرط و عدم تفویض اختیارات و کاهش میل به نوآوری، خلاقیت و مشارکت و کاهش تدریجی جایگاه، مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول از جمله چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

کاظمی به کمبود نیروی انسانی اشاره و تصریح کرد: چالش‌های نظام آموزش و پرورش کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی است. ناکافی بودن امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی؛ اراضی و کسری شدید بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت، اهداف و مأموریت‌ها و انتظارات؛ به اقتصاد آموزش و پرورش از دیگر چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

ضعف در مدیریت مصارف و منابع مالی آموزش و پرورش از چالش‌های پیش روی نظام آموزش و پرورش است

وی خاطرنشان کرد: کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان تنوع در روش‌های تأمین منابع مالی همچنین عدم تخصیص به‌هنگام مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات و پایین بودن سرانه آموزشی، پرورشی و ورزشی نسبت به استاندارد‌های جهانی و بهره‌وری پایین و ضعف در مدیریت مصارف و منابع مالی آموزش و پرورش از دیگر چالش‌های پیش روی نظام آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که در برابر برنامه‌های پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی هیچ مخالفی نداشت، عنوان کرد: بهره‌وری پایین و ضعف در مدیریت و مصارف آموزش و پرورش سیطره رویکرد آموزش همچنین کم توجهی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های آموزشی و سهم ناکافی آن در نظام آموزشی کشور و توزیع نامتوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی از دیگر چالش‌های پیش روی نظام آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش گسترده‌ترین و تاثیرگذارترین نهاد و دستگاه دولتی است

کاظمی به ضرورت آمایش سرزمین از منظر بازار کار و ارتباط آن با آموزش و پرورش پرداخت و افزود: توجه تغییر رویکرد‌های نسل امروزی با عنوان نسل زد، آلفا با ارزش‌های رسمی نظام آموزشی، بحران هویت ملی و دینی و افزایش شکاف نسلی و نگاه مصرفی و شأن خدماتی به امر آموزش و تضعیف تدریجی مدارس دولتی در طول ۴۰ سال گذشته، از دیگر چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و مناطق مرزی به آموزش‌های با کیفیت و کم توجهی به مناطق کم برخوردار و ده‌ها چالش دیگر که ما نسبت به این چالش‌ها مسئولیت داریم و نسبت به تربیت فرزندان این مردم در برابر خداوند متعال مسئولیت داریم. باید برای بهبود شرایط فعلی با هم‌افزایی به فکر حرکت‌های نوآورانه باشیم و آموزش و پرورش با قریب یک میلیون معلم و ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور، بزرگترین وزارتخانه و گسترده‌ترین و تاثیرگذارترین نهاد و دستگاه دولتی است.

آموزش و پرورش با ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: آموزش و پرورش با ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد، اما همان‌طور که اشاره شد، ما درگیر مشکلات جدی و معضلات در نظام آموزش و پرورش هستیم بر این اساس برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی در دو بخش تبیین شده است که شامل اقدامات فوری کوتاه مدت و اقدامات بلند مدت است که بتوانم مشکلات فوری و معضلات مزمن را برطرف کنم.

کاظمی که برنامه‌های خود را مبتنی بر اسناد بالادستی و برنامه‌های ملی مصوب در زمینه آموزش و پرورش معرفی کرد، افزود: تحول بنیادین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همچنین برنامه هفتم توسعه نقشه جامع علمی کشور از جمله اهداف و برنامه‌های است که برای تحقق آنها برنامه داریم.

وی گفت: نگاه همه جانبه برای عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌ها برای همه فرزندان ایران زمین در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با کیفیت و آموزش برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه و تقویت مدارس دولتی و رفع تبعیض‌ها و موانع موانع موجود همچنین تحقق عدالت در بهره‌بندی از امکانات و فرصت‌ها برای تربیت با کیفیت به ویژه در مناطق محروم مثل روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها و مناطق عشایری از اولویت‌های برنامه آموزش و پرورش در دولت چهاردهم است.

رویکرد‌های تمرکز زدایی و مدرسه محوری را اتخاذ می‌کنیم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ایجاد بستر‌های مناسب برای دسترسی به آموزش و پرورش عادلانه و فرصت‌های برابر به عنوان رئوس برنامه‌های خود اشاره کرد و ادامه داد: شکاف دیجیتالی برای تحقق عدالت آموزشی همچنین تحقق آموزش فناورانه توجه به کرامت دانش آموزان که آینده سازان این مرز و بوم هستند مورد توجه آموزش و پرورش دولت چهاردهم است که با روش‌های تربیتی مناسب برگرفته از اصول دینی و با پرهیز از طبقه بندی و ایجاد تعلق اجتماعی و انسجام در بین دانش‌آموزان، محقق خواهیم کرد.

کاظمی اظهار کرد: کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده سازان این مرز و بوم از منظر پرورش بسیار مهم هستند. با پرهیز از جداسازی‌های مخل انسجام در میان دانش آموزان بر کرامت و مرجعیت معلمان عزیز تاکید داریم.

وی گفت: از طریق اجرای برنامه‌های و تفویض اختیار مفاخر آموزش و پرورش گرامی می‌داریم و بازنشستگان عزیز را تکریم می‌کنیم. رویکرد‌های تمرکز زدایی و مدرسه محوری را اتخاذ می‌کنیم و امر راهبری به مدرسه را می‌سپاریم و در جهت بالندگی هرچه بیشتر آنها به عنوان پیشران آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشرفت محلی و شنیدن صدای ذی‌نفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی همه اقدام‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش پیش خواهیم رفت.

خانواده‌ها شرکای اصلی تعلیم و تربیت و بازوان تحقق اهداف آموزش و پرورش هستند

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خانواده‌ها به عنوان شرکای اصلی تعلیم و تربیت و بازوان تحقق اهداف آموزش و پرورش یاد کرد و ادامه داد: مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش در تصمیم گیری و تدوین برنامه‌ها همچنین توجه به آموزش و پرورش مبتنی بر مهارت‌های مناسب قرن بیست و یکم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی و متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد.

کاظمی همچنین به موضوع نوآوری و به روز رسانی روش‌های آموزش و پرورش پرداخت و گفت: آموزش مواجهه هوشمندانه با تهدید‌های ناشی از تعدد منابع اثرگذار و ارتقا کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی حافظه محور و محدود به کتاب‌های درسی و دیوار‌های کلاس به رویکرد‌های نوین و فرایند‌های یادگیری با تمرکز بر رویکرد‌های تلفیقی پیش خواهیم رفت.

نقش پذیری و کنشگری و کشف و پرورش استعداد‌ها از برنامه‌های آموزش و پرورش دولت چهاردهم است

وی افزود: ضرورت به روز رسانی و احیا و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزش و تقویت هویت دینی و ملی در بین دانش آموزان و طراحی برنامه‌هایی برای احساس تعلق و افتخار به میهن و ارزش‌های اسلامی و ایران اسلامی و انقلابی در کنار ایجاد محیط تربیتی امن و سالم پویا و با نشاط در مدارس جهت نقش پذیری و کنشگری و کشف و پرورش استعداد‌ها از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش دولت چهاردهم است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تربیت دانش آموزان مبتنی بر احترام و مفاهمه و سبک زندگی اسلامی ایرانی همچنین اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه‌های تربیتی و آموزشی این دوره با نگاه تخصصی از برنامه‌های دولت چهاردهم خواهد بود.

به مقوله پیش دبستانی توجه خواهیم کرد

کاظمی ارتقا کیفیت و توسعه نظام‌مند آموزش و پرورش را در مقطع پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی برشمرد و افزود: با همکاری نهاد‌های اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها و با تاکید بر مناطق محروم و دو زبانه به مقوله پیش دبستانی توجه خواهیم کرد. بخشی و کیفیت بخشی تعلیم و تربیت را به عنوان نخستین گام در تحقق عدالت آموزشی برای دانش آموزان اجرا می‌کنیم.

وی بیان کرد: تقویت ورزش همگانی و گسترش المپیاد‌ها را در درون مدرسه و بیرون از مدارس به عنوان محور توسعه ورزش دانش آموزی ملاک عمل قرار می‌دهیم و در برنامه درسی با ارتقای کیفیت تحول ایجاد می‌کنیم. این موارد را در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای تربیت مدیران و معلمان متعهد و خلاق اجرایی می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: مدیران به اصل شایسته گزینی توجه می‌کنیم و از سیاست زدگی پرهیز می‌کنیم در این مسیر از همه ظرفیت‌ها و توان افراد فارغ از همه دسته‌بندی‌ها در نظام تعلیم و تربیت کشور‌ها استفاده خواهیم کرد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->