۲۸ متهم در پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد دستگیر شدند (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) زمان احتمالی برگزاری عمره و ثبت‌ نام جدید حج ویدئو | آتش سوزی یک ساختمان نیمه کاره در خیابان ولیعصر تهران (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) چگونه با فرسودگی شغلی مبارزه کنیم؟ کاهش ذخایر خونی استان خراسان رضوی به دلیل گرمای هوا هلال احمر: هیچ فوتی به علت گرمازدگی در بین زائران اربعین نداشتیم کاهش ۱۲ درصدی عملیات حریق آتش نشانی مشهد در سال ۱۴۰۳ استفاده از هوش مصنوعی برای مشاوره به دانش‌آموزان و انتخاب رشته در سال تحصیلی آینده تشکیل شورای پرستاری در مشهد | پیگیری خواسته‌ها و مطالبات پرستاران خوردن پیاز برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟ غربالگری گوش و شنوایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نوزاد در کشور تست‌های SPF ضدآفتاب در فضای مجازی علمی است؟ افتتاح سالن انتظار همراهان بیماران در بیمارستان قائم(عج) مشهد که با همت خیرین ساخته شد تکمیل ظرفیت ۱۰۰ درصدی واحد‌های اقامتی مشهد در دهه پایانی صفر شرایط جذب امریه سربازی اعزام آبان ۱۴۰۳ توسط دانشگاه تهران اعلام شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳) | روند نسبی افزایش دما تا روز‌های پایانی هفته جاری تقاضای سفر از مرز‌های زمینی اربعین ۱۶ درصد افزایش یافت بازگشت رایگان زائران اربعین به مرز مهران قتل مادرزن جوان زیر چرخ‌ خودروی داماد در مشهد اطلاعیه ستاد اربعین: زائران در صورت مفقودی گذرنامه، با شماره ۱۲۸ تماس بگیرند انتقاد وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش از رتبه‌بندی ناقص معلمان؛ «کام معلمان شیرین نشد» درگیری مرگبار در زندان قزلحصار کرج
سرخط خبرها

زمان احتمالی برگزاری عمره و ثبت‌ نام جدید حج

  • کد خبر: ۲۴۶۱۵۴
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
زمان احتمالی برگزاری عمره و ثبت‌ نام جدید حج
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: فعلا ثبت‌ نام جدیدی برای حج انجام نمی‌شود، احتمالاتی برای ثبت‌ نام و اعزام عمره در ماه آینده (شهریورماه) وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید عباس حسینی که در جمع خبرنگاران در حاشیه سفر به عراق همزمان با پیاده‌روی اربعین سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره تشکیل صف برای خرید آزاد فیش حج و احتمال ثبت نام جدید اظهار کرد: ملاک تخصیص سهمیه در حج، سازمان کنفرانس اسلامی است. با توجه به استعداد عربستان و سرانه محدود منا و عرفات، به هر نفر از هر هزار نفر جمعیت یک کشور، سهمیه حج اختصاص می‌یابد.

وی افزود: براساس آخرین آمار جمعیتی ایران، سهمیه حج کشور ۸۵ هزار نفر بوده که سه درصد هم ظرفیت عوامل اجرایی است و در مجموع ۸۷ هزار و ۲۵۰ نفر می‌شود. با توجه به اینکه سرانه جمعیتی کشور بالا رفته، مکاتبه‌ای با طرف سعودی انجام دادیم و دستگاه دیپلماسی ایران در عربستان نیز این موضوع را پیگیری کرده است. امیدواریم با توجه به افزایش جمعیت کشور براساس سرانه منا و عرفات، عددی را به سهمیه حج ایران اضافه کنیم که البته مستلزم این است کشور میزبان بپذیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص احتمال از سرگیری ثبت‌ نام حج تمتع عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود ۹۰۰ هزار نفر در صف انتظار حج هستند، طبیعی است تا زمانی که آنها را اعزام نکنیم و یا تعیین تکلیف نشوند، ثبت‌ نام جدیدی در حج نداشته باشیم.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل استقبال نکردن مردم برای سفر عمره گفت: اینطور نیست که مردم از عمره استقبال نکنند. پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نوبت عمره هستند. وقفه در این سفر باعث شد مقداری فضای برگزاری عمره کمرنگ‌تر شود، اما با برقراری روابط دیپلماسی ایران و عربستان تلاش شد که عمره برقرار شود.

وی ادامه داد: با تلاش دولت قبل و وزیر فقید امور خارجه سال گذشته قبل از عملیات حج، عمره برقرار شد و حدود ۶ هزار نفر از هموطنان مشرف شدند. امسال هم تمام اقدامات از طرف سازمان حج و زیارت انجام شده است، ما منتظر پاسخ کشور میزبان به تقاضای هواپیمایی کشوری برای تایید نهایی اسلات پرواز (سهمیۀ فرود و پرواز هواپیما) هستیم. به محض اینکه اسلات‌های پروازی توسط عربستان تایید شود عملیات آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص زمان احتمالی از سرگیری سفر عمره تصریح کرد: اگر این اتفاقات به سرانجام برسد به نظرم اوایل ماه آینده (شهریورماه) ثبت‌ نام از متقاضیان عمره را آغاز کنیم و نهایت اواخر ماه آینده پرواز‌ها شروع شود، اما این موضوع مشروط به تایید پروازها است.

حسینی در خصوص علت خلوت بودن اربعین که احتمالا به گرما ارتباط داشته باشد، بیان کرد: در سامانه سماح عدد دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌ نام قطعی اربعین را انجام داده‌اند، تقریبا با عدد سال قبل که در سامانه ثبت‌ نام کرده بودند برابری می‌کند و شاید مقداری هم بیشتر باشد؛ بنابراین عدد ثبت‌شده نشان نمی‌دهد که جمعیت کمتر شده باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است مدیریت تشرف مردم برای ورود به عراق متفاوت شده باشد. روز‌های انتخابی باعث شده احساس شود مقداری جمعیت کمتر شده، اما این وضعیت مانند سال قبل است.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص احتمال سفر خارج از ثبت‌ نام به عراق، خاطرنشان کرد: ما از غیر ثبت‌ نامی‌ها آماری نداریم و وزارت کشور و مرزبانی باید این آمار را اعلام کند، اما حوادثی که تاکنون رخ داده نشان می‌دهد در بین زائران حادثه‌دیده افرادی بودند که بیمه نشده بودند. پس تعداد زائران حاضر در عراق بیشتر از عددی بوده که در سامانه سماح ثبت شده است.

حسینی در خصوص آمار اتباع خارجی که از طریق ایران وارد عراق شده‌اند، عنوان کرد: مدیریت اتباع با وزارت کشور بوده و ثبت نام از آنها انجام نشده است.

وی با اشاره به خدمات امداد و پیگیری امور گمشدگان در اربعین، تصریح کرد: حدود یک‌ هزار نفر از کارگزاران حج و زیارت در این بخش فعال شده‌اند که تقریبا ۳۰۰ نفر در مرز‌ها و حدودا ۷۰۰ نفردر شهر‌های نجف، کاظمین و سامرا و در مسیر نجف تا کربلا در ایستگاه‌های پیش‌بینی‌ شده که امدادرسانی و راهنمایی زائران را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اضافه شدن برخی از اماکن زیارتی در عراق به برنامه کاروان‌های عتبات، گفت: می‌توان این اماکن را به پکیج زیارتی اضافه کرد، اما طبعا به هزینه سفر زیارتی زائران اضافه شده و باعث می‌شود مردم کمتر راغب به این سفر شوند.

حسینی در خصوص برقراری سفر سوریه بیان کرد: توقف سفر به سوریه به خاطر اقداماتی است که رژیم صهیونیستی انجام داد، از این منظر که زائر آسیبی نبیند با مشورت شورای برنامه‌ریزی بعثه و دستگاه‌های امنیتی فعلا سفر سوریه متوقف شد که با تلاش سفارت ایران در سوریه و مدیریت امنیت، مقدمات مذاکرات اولیه توسط سازمان حج و زیارت آغاز شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->