۳ همت سود سهام عدالت هنوز وصول نشده است رئیس اتاق بازرگانی مشهد: چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند؟ آخرین قیمت گوشی‌های پرچم‌دار اپل و سامسونگ (۸ شهریور ۱۴۰۳) سوخت اصلی نیروگاه برق توس گاز است  رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی: سهمیه گاز استان کمتر از میزان مصرف است اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان‌رضوی: ناچار به استفاده از سوخت مازوت هستیم بررسی قیمت امروز محصولات ایران خودرو (۸ شهریور ۱۴۰۳) | قیمت خودرو‌ها افزایش یافت قیمت طلا و سکه در مشهد افزایش یافت (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت روز فراورده‌های گوشتی (پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۳) + جدول بازار داغ خرافات اقتصادی قیمت محصولات سایپا امروز (پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ شهریور ۱۴۰۳) تمهیدات ویژه برای آبرسانی به موکب‌ها در مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ قاچاق سوخت به صورت روزانه ادامه دارد | قاچاق، بلای جان تولیدات داخلی تفاوت قیمت گوشت گوسفندی و شتر چقدر است؟ | استفاده از فراورده‌های شتر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد دستور وزیر اقتصاد برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان ۱۵۰۰ تن سهمیه ویژه آرد به نانوایی‌های اطراف حرم امام‌رضا(ع) تخصیص یافت لزوم مانع‌زدایی برای فعالان اقتصادی خراسان رضوی در مسیر تجارت وزیر جهاد کشاورزی وارد مشهد شد (۸ شهریور ۱۴۰۳) تجهیزات فرسوده، مصرف برق صنایع را افزایش داده است | آیا برق خورشیدی می‌تواند کمبود برق واحدهای صنعتی را جبران کند؟ قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد | سیب زمینی و پیاز را امروز چند بخریم؟ (۸ شهریور ۱۴۰۳) بورس در هفته‌ای که گذشت | رشد ۳۹ هزار پله‌ای شاخص آیا کاهش قیمت طلا ادامه دارد؟ | پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۳) آغاز به کار معاملات خودرو در سکو‌های بخش خصوصی (۷ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست

  • کد خبر: ۲۴۸۰۴۵
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور گفت: باید به سمت عادلانه­‌سازی تخصیص یارانه سوخت حرکت کنیم و اصلاحاتی را در این زمینه انجام دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، اسماعیل کفایتی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به نفر تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌­ها اقدام مناسبی بود که در راستای تخصیص عادلانه یارانه‌­ها در دستورکار قرار گرفت. به نظر می‌­رسد، تخصیص سهمیه بنزین به نفر نیز با هدف عدالت‌خواهانه باید در دستورکار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هر اقدامی یک‌سری تبعات دارد که باید برای آن­‌ها چاره‌­ بیندیشیم. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیز از این قاعده استثنا نیست. قرار است با هدف تخصیص عادلانه یارانه سوخت، سهمیه­ مشخصی از بنزین یارانه‌­ای برای هر کدملی در نظر بگیریم.

اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور تصریح کرد: ترجیحاً بهتر است که سهمیه بنزین افراد به صورت نقدینگی در اختیار آن­‌ها قرار نگیرد. روش مناسب­‌تر این است که سهمیه بنزین افراد به صورت اعتباری برایشان در نظر گرفته شود. به طور مثال، می­‌توانیم در قالب اعتبارات و تسهیلات، مابه‌ازای بنزینی را که افراد از آن استفاده نمی‌­کنند، در نظر بگیریم.

کفایتی گفت: نیاز است بررسی­‌های کارشناسی جدی در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر صورت بگیرد. باید با یک خرد جمعی این کار انجام شود؛ به نحوی که کمترین تبعات را به‌لحاظ تورمی و معیشتی برای مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: در اینکه نیاز است به سمت اعمال راهکارهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت کنیم، شکی نیست؛ زیرا ادامه روند فعلی مبنی بر افزایش تقاضا و تولید به‌موازات یکدیگر و اینکه به واردات این ماده استراتژیک وابسته شویم، به صلاح کشور نیست.

طرح تخصیص بنزین به هر نفر نیاز به کار کارشناسی دارد

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: در نهایت باید به سمت عادلانه­‌سازی تخصیص یارانه سوخت حرکت کنیم و اصلاحاتی در این زمینه انجام دهیم. تخصیص سهمیه بنزین به نفر راهکاری است که ­می­‌تواند عدالت اجتماعی را در زمینه عرضه یارانه بنزین محقق کند؛ اما نیاز است با کار کارشناسی جدی این طرح را پیش ببریم.

مدیریت مصرف با طرح اعطای بنزین به هر نفر

کفایتی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­‌تواند در کنترل مصرف اثرگذار باشد. وقتی افراد بدانند فقط میزان مشخصی بنزین یارانه‌­ای دارند و اضافه مصرف را باید از بازار آزاد تهیه کنند، به مدیریت مصرف­شان می­‌پردازند. اما این روش به‌تنهایی بهینه‌­سازی مصرف را به‌دنبال نخواهد داشت. نیاز است در کنار اعمال این روش، به فرهنگ­‌سازی در زمینه مصرف سوخت نیز بپردازیم.

در کنار قیمت باید حمل‌ونقل عمومی تقویت شود

وی ادامه داد: نیاز است فرهنگ مصرف را در کشورمان تغییر دهیم. افزایش قیمت بنزین در این زمینه کمک­‌کننده خواهد بود اما قطعاً نیاز است فرهنگ­‌سازی را در دستورکار قرار دهیم؛ به طور مثال، مواردی همچون تک‌سرنشینی و استفاده‌نکردن از وسایل حمل‌ونقل عمومی باید رفع شود. در همین راستا، نیاز است تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را داشته باشیم تا زمینه برای استفاده از این وسایل فراهم شود.

مسئله بنزین چندبعدی است

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: مسئله بنزین فقط از بعد اقتصادی و مشکلاتی که به لحاظ مالی برای کشور ایجاد کرده است، مهم نیست. ابعاد زیست‌محیطی موضوع و ترافیک نیز اهمیت دارد. به‌خاطر تمامی مسائل اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی مصرف غیربهینه بنزین باید به سمت حل‌وفصل مشکلات ناترازی بنزین برویم و این مسئله را در کشور سامان دهیم. راهکار این است که از فناوری روز برای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر استفاده کنیم. به‌کارگیری فناوری در زمینه اجرای طرح بنزین به نفر­ در خدمت حل معضل ناترازی بنزین و کنترل مصرف بنزین و اصلاح قیمت‌گذاری بنزین برای مصارف خارج از الگوی بهینه خواهد بود.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->