واردات ۸۰ هزارتن گوشت قرمز از ابتدای سال | بازار کاملا اشباع است وزیر راه و شهرسازی: ۸۰ درصد زائران از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای وارد مشهد شده‌اند | هیچ‌کس گلایه‌ای مبنی بر نبود بلیت اتوبوس نداشت + ویدئو عودت وجه ۱۳ میلیارد ریالی به زائران و مجاوران در دهه پایانی صفر ۱۴۰۳ در مشهد زنان خانه‌دار بیمه‌شده بعد از چند سال بازنشسته می‌شوند؟ | زنان خانه‌دار از ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند خود را بیمه کنند مشکل صنف طلا با سامانه جامع تجارت چیست؟ | چرا طلافروشان در سامانه جامع تجارت ثبت نام نمی‌کنند؟ جابه‌جایی روزانه حدود ۴۵ هزار مسافر از طریق پرواز‌های خارجی فرودگاه امام‌خمینی(ره) پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی جرم است رشد ۸.۵ درصدی مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ نهاده دامی کاهشی بود، شیر خام نباید افزایش قیمت داشته باشد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۱۴ شهریور ۱۴۰۳) مجوزی برای ساخت مسکن ۲۵ متری صادر نمی‌شود نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد برای امروز (۱۴ شهریور ۱۴۰۳) چقدر است؟ اتفاق جدید در بازار مسکن! | اقبال تهرانی‌ها به خانه‌های قدیمی ساز فروش بلیت اتوبوس گران‌تر از نرخ مصوب تخلف است ساعت کاری بانک‌ها از ۱۵ شهریور به بعد اعلام شد استرداد ۱۱۱ میلیون تومان وجه به زائران شاکی از اصناف در مشهد شارژ کارت سوخت به روش غیرقانونی امکان پذیر است؟ استقرار ۶۵ دستگاه تانکر در مشهد و ایستگاه‌های استقبال از زائر بررسی قیمت امروز موبایل‌های شیائومی (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) اختصاص ۱۸۰ سرویس فوق العاده اتوبوس برای مقاصد پرتردد برون شهری کاهش قیمت خودرو‌های خارجی | بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) آرامش در بازار خودرو‌های داخلی | قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) تفویض اختیار بخشودگی جرائم تا ۲۵ شهریور به مدیران کل امور مالیاتی بورس پس از ۱۲ روز منفی شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خرسان رضوی: پیشی گرفتن نرخ استهلاک سرمایه از رشد سرمایه‌گذاری عمده چالش در حوزه اقتصاد است ناترازی برق به ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید
سرخط خبرها

اتفاق جدید در بازار مسکن! | اقبال تهرانی‌ها به خانه‌های قدیمی ساز

  • کد خبر: ۲۴۹۰۵۳
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
اتفاق جدید در بازار مسکن! | اقبال تهرانی‌ها به خانه‌های قدیمی ساز
تیر ۹۸ تا تیر ۱۴۰۳ با کاهش ۱۳ درصدی حجم خانه‌های نوساز از معاملات مسکن تهران مصادف شده. در این بازه زمانی تقریبا به همین اندازه روی سهم معاملات واحد‌های قدیمی‌ساز رفته است

به گزارش شهرآرانیوز، آپارتمان قدیمی‌ساز سهم تقریبا برابری با خانه‌های نوساز از معاملات بازار مسکن تهران پیدا کرده است.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد از هر چهار خانه‌ای که تیرماه امسال در تهران معامله شده، یک خانه سهم خانه‌هایی با عمر بنا زیر پنج سال و یک خانه سهم واحد‌هایی با عمر بنای بالای ۲۰ سال بوده است. اگر به پنج سال قبل برگردیم، متوجه می‌شویم از تیر ۹۸ به این طرف حدود ۱۳ درصد از سهم خانه‌های اصطلاحا نوساز از معاملات رسمی آب رفته و تقریبا به همین اندازه به میزان معاملات خانه‌های قدیمی‌ساز اضافه شده است. آرایشی که با عدد و رقم‌های رسمی از مظنه آپارتمان در تهران جای توجیه دارد. طوریکه خرید خانه‌ای با عمر بنا بالای ۲۰ سال می‌تواند ۴۰، ۵۰ درصد کمتر از خانه‌های نوساز تمام شود.

برابری واحد‌های نوساز و قدیم‌ساز در بازار مسکن تهران

گزارش تحولات بازار مسکن تهران، تیرماه امسال از سهم تقریبا برابر خانه‌های نوساز و قدیمی‌ساز در معاملات رسمی حکایت دارد. طبق داده‌های بانک مرکزی تهران از کل سه هزار و ۵۵۹ ملکی که در بستر سامانه املاک و مستغلات رصد شدند، ۲۶.۶ درصد قرارداد‌ها بابت خانه‌هایی با عمر بنا زیر پنج سال و ۲۳.۹ درصد قرارداد‌ها بابت خانه‌هایی با عمر بنا بالای ۲۰ سال بوده است. به این ترتیب می‌توانیم به شکل تقریبی ادعا کنیم هر چهار خانه‌ای که در تهران خریدوفروش می‌شود، یک خانه در دسته نوساز و یک خانه در دسته قدیمی‌ساز قرار دارد. وضعیتی که برای اولین‌بار در بازار مسکن تهران مشاهده می‌شود.

خریدوفروش آپارتمان در تهران، پنج سال قبل سروشکل دیگری داشته است. طبق آمار‌های بانک مرکزی، معاملات تیرماه سال ۹۸ یعنی پنج سال قبل در چنین روزهایی، با سهم ۴۰ درصدی خانه‌های نوساز و سهم ۱۲ درصدی خانه‌های قدیمی‌ساز همراه بوده است. آن ماه که کل حجم خریدوفروش‌های بازار مسکن تهران نسبت به تیرماه امسال ۳۵ درصد بیشتر بود، در ازای خریدوفروش تقریبا دو هزار خانه با عمربنای زیر پنج سال، حدود ۵۷۰ ملک قدیمی‌ساز خریدار پیدا می‌کرد. حجم خانه‌های نوساز به این ترتیب سال به سال آب رفت و همزمان به حجم معاملات خانه‌های قدیمی‌ساز اضافه شد.

آرایش جدید در بازار مسکن تهران

برابری سهم واحد‌های قدیمی‌ساز و نوساز یک چهارم قرارداد‌های رسمی در تیرماه امسال بابت خانه‌هایی با عمر بنا زیر پنج سال و یک چهارم قرارداد‌ها بابت خانه‌هایی با عمر بنا بالای ۲۰ سال بوده است.

سهم خانه‌های نوساز در معاملات تیر ۹۶ بیش از ۴۶.۲ درصد بوده است. این عدد تیر ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد تقلیل پیدا می‌کند و حالا با عددی نزدیک ۲۵ درصد سروکار داریم؛ مثل سهم خانه‌های قدیمی‌ساز در معاملات تیر امسال بازار مسکن تهران. درحالی که این عدد تیر ۱۴۰۱ به ۲۱ درصد نمی‌رسید و تیر سال ۹۶ کمتر از ۱۰ درصد برآورد می‌شد. بخش عمده‌ای از آرایش جدید بازار مسکن تهران را می‌شود با عدد و رقم و تفاوت مظنه آپارتمان نوساز و قدمی‌ساز توجیه کرد.

مقایسه قیمت آپارتمان نوساز و قدیمی‌ساز

متوسط قیمت مسکن در تهران ماهانه از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، اما این عدد نوعی متوسط قیمت است و برآیندی از همه معاملات رسمی به حساب می‌آید. مثلا تیرماه امسال با عددی معادل متری ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در تهران روبرو شدیم که طبیعتا فاکتور‌هایی مثل موقعیت واحد، امکانات ساختمان و مورد دیگری مثل عمربنا در بالا و پایین شدن این عدد تاثیر دارند.

قیمت آپارتمان در منطقه یک تهران که اتفاقا گران‌ترین محدوده بازار مسکن پایتخت است، به متری ۱۷۰ میلیون تومان نزدیک شده. این عدد را به‌عنوان متوسط قیمت مسکن در منطقه یک زیرنظر داشته باشید. در محدوده نیاوران آپارتمان ۱۰۰ متری که پنج سال از عمر بنا آن می‌گذرد، معادل ۲۲ میلیارد تومان برای فروش گذاشتند. یعنی متری ۲۲۰ میلیون تومان. همان حوالی واحد ۱۰۰ متری وجود دارد که سال ۸۰ ساخته شده و این یکی متری ۱۷۵ میلیون تومان آگهی شده است. فروشنده به همین خاطر نسبت به واحد قبلی کلا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمتر پیشنهاد داده است. همین روند در بقیه محله‌های تهران وجود دارد.

ارزان‌ترین منطقه تهران برای خریدوفروش آپارتمان، منطقه ۱۸ معرفی شده است. متری ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. با این اوصاف ارزش خانه ۱۰۰ متری در این بخش شهر به طور متوسط چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است. در محله یافت‌آباد که بخشی از منطقه ۱۸ تهران قلمداد می‌شود، روی خانه ۱۰۰ متری که سال ۱۳۷۴ ساخته شده، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاشتند. واحد از امکانات دیگری مثل پارکینگ و آسانسور هم بی‌نصیب است، اما عمر بنای ۳۰ سال نیز در نحوه قیمت‌گذاری بی‌تاثیر نبوده است. در همان محله یافت‌آباد واحد ۱۰۰ متری به‌اسم کلیدنخورده به چشم می‌خورد که فروشنده روی متری ۴۵ میلیون تومان دست گذاشته است.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->