پیش بینی قیمت سکه و طلا (پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳) آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار میوه و تره بار از فردا (۴ بهمن ۱۴۰۳) | با گرانفروشان برخورد قانونی می‌شود بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در مشهد افتتاح شد | نوآوری و فناوری در خدمت کشاورزی+ویدئو منطقه ویژه اقتصادی معدنی مشترک با افغانستان در سنگان خواف ایجاد می‌شود زمان عرضه سکه‌های بهار آزادی تاریخ ۱۴۰۴ اعلام شد سمند LX در مشهد ۳۰۰ میلیون تومان | قیمت خودرو‌های داخلی (چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های خارجی در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | این خودرو‌ها را با کمتر از یک میلیارد تومان بخرید سهام عدالت متوفیان مشمول کدام سهامداران می‌شود؟ برای مبالغ بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، قبض برق میلیونی صادر می‌شود طرح فروش و پیش ثبت نام فیدلیتی الیت بهمن موتور از امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) + جدول ویدئو | روایت رهبر انقلاب از گلایه‌های یک تولیدکننده در نمایشگاه پیشگامان پیشرفت | «من شرمنده شدم!» مالیات خودرو و موتورسیکلت اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) + بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی آخرین قیمت دلار توافقی امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) چند؟ دلار حواله کاهشی شد جهش ۵۳ هزار واحدی شاخص کل | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ بهمن ۱۴۰۳) زمان خرید عرضه اولیه «شمس» مشخص شد | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد ۱.۵ میلیونی قیمت سکه در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) رئیس شورای شهر مشهد در صحن علنی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت کامل پیمانکار و شهرداری برای اتمام فاز یک خط ۳ مترو+ویدئو واردات خودرو کارکرده با مدل ۲۰۲۰ و قبل از آن ممنوع اعلام شد طلا رکورد شکست | طلا وارد کانال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) قطع برق امسال هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال به شیلات خراسان رضوی خسارت زد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۳ بهمن ۱۴۰۳) | قیمت بعدی بیت‌کوین چند است؟ رشد ۲۷ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ ثبت سفارش واردات خودرو‌های نو و کارکرده توسط اشخاص آغاز شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد ۴ نمونه از خصوصی‌سازی‌های موفق را معرفی کرد نرخ تورم دی ماه ۳۲ درصد شد ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزار و ۵۳۲ تومانی چقدر شد؟ (۳ بهمن ۱۴۰۳) بیشترین حقوق ماهانه در ایران را کدام افراد دریافت می‌کنند؟ جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در مشهد اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه بنزین سوپر در تهران و کرج (۳ بهمن ۱۴۰۳) + مسیریابی
سرخط خبرها

ذی‌نفعان رانتی، عامل افزایش مصرف بنزین

  • کد خبر: ۲۴۹۹۰۱
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
ذی‌نفعان رانتی، عامل افزایش مصرف بنزین
با توجه به اینکه نقش سایر عوامل تأثیرگذار بر افزایش مصرف سوخت مورد توجه قرار گرفته، این فرصت پیش آمده تا با مرور عملکرد بخش‌های گوناگون ریشه‌های ناترازی انرژی مورد واکاوی قرار بگیرد.

روز گذشته معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ای گفت: «کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰‌تومان بفروشیم؟ فعلا کاری نمی‌خواهیم بکنیم، نگویند عارف گفت فردا می‌خواهیم آزاد‌سازی انجام دهیم.» عارف تأکید کرد: «آسان‌ترین راه متوجه‌کردن این مسئله به مردم است. کالا‌هایی که با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا به مردم می‌دهیم، چه نقشی در ناترازی انرژی دارد؟»

با توجه به اینکه نقش سایر عوامل تأثیرگذار بر افزایش مصرف سوخت مورد‌توجه قرار گرفته، این فرصت پیش‌آمده تا با مرور عملکرد بخش‌های گوناگون ریشه‌های ناترازی انرژی مورد واکاوی قرار بگیرد. در سال ۱۳۹۷ واردات خودرو ممنوع شد و اکنون نیز که واردات خودرو آزاد شده، در عمل واردات قطره‌چکانی تأثیری بر بازار نگذاشته است. مقاومت در‌برابر واردات خودرو درحالی صورت می‌گیرد که بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، خودرو‌های ایرانی نسبت به استاندارد جهانی سه‌برابر بیشتر بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین به‌تازگی مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، گفته است مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰‌میلیون‌نفری است. این صحبت در‌حالی اعلام می‌شود که محدودیت واردات لوازم خانگی سبب شده تا بازار از کولر‌های گازی قاچاق اشباع شود؛ اما چرا مصرف انرژی در ایران به‌این‌سو حرکت کرده است؟

ریشه این مسئله را باید در سیاست‌گذاری‌هایی جست‌وجو کرد که به‌ظاهر به بهانه حمایت از تولید با تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های مختلف و البته جوسازی‌های رسانه‌ای، نگذاشته بستر‌های سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان دیگرکشور‌ها در ایران فراهم شود. رانت‌های نهفته در فرایند تولید و عرضه خودرو شامل دسترسی به ارز ارزان، انواع تسهیلات بانکی، استخدام‌های بی‌رویه خودروسازان و ده‌ها موارد دیگر سبب شده تا زنجیره‌ای از ذی‌نفعان رانتی به وجود بیاید که نفعشان در تداوم عرضه خودرو‌های بی‌کیفیت است. 

ناترازی‌های امروز انرژی در کشور را باید در سیاست‌های محدود‌کننده‌ای یافت که به بهانه حمایت از لوازم خانگی داخلی از همکاری‌های مشترک ایران با تولیدکنندگان مطرح دنیا جلوگیری کرده تا بتواند سهم خود را از بازار ۶ میلیارد‌دلاری لوازم خانگی کشور افزایش دهد. اما مسئله برطرف‌کردن مشکل کمبود بنزین و ناترازی انرژی به چند تصمیم برای حذف دی‌نفعان رانتی محدود نمی‌شود. رانت به‌وجود‌آمده در این حوزه سبب شده تا در سال‌های گذشته قشری از مردم هم شکل بگیرند که معیشت آنها وابستگی شدیدی به تداوم همین سیاست‌های رانتی آسیب‌زا دارد.

به‌عنوان‌مثال رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، شبکه تعمیرکاران خودرو و شاغلان در صنعت خودروسازی و حتی شبکه توزیع اقلام اساسی همگی به‌نوعی توسط سیاست‌های رانت‌زا به گرو گرفته شده و همین کار سبب شده است تا هزینه اجتماعی هرگونه اصلاحی افزایش بیابد.

از‌این‌رو ابتدا برای حل مشکل ناترازی انرژی و مصرف بی‌رویه بنزین باید سیاست‌های ساختاری را که عامل این مسئله بوده‌اند، برطرف کنیم و سپس اصلاحات قیمتی را در دستور‌کار قرار دهیم؛ چرا‌که تا‌زمانی‌که مشکلات ساختاری رانت‌زا برطرف نشود، اصلاحات قیمتی فقط تسکین‌های موقتی بر ناترازی‌های انرژی خواهند بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->