۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق کشور است | وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی بررسی قیمت امروز گوشی‌های همراه (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار در مشهد | سود مجاز فروشندگان چقدر است؟ تعلیق ۶ سایت فاقد مجوز فروش بلیت میانگین قیمت فروش خانه در بلوار احمدآباد مشهد چند است؟ + ویدئو بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) بورس صعودی شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) عراق واردات هندوانه، گوجه‌فرنگی و خربزه را از ایران ممنوع کرد صنایع غذایی خراسان رضوی، موتور محرک اقتصادی در استان است تشدید نظارت بر واحد‌های صنفی لوازم‌التحریر و پوشاک هم‌زمان با بازگشایی مدارس رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها برخلاف شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» است بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) صرفه جویی ۱۴۰ میلیون مترمکعبی گاز با تعویض بخاری‌های فرسوده در کشور «خوشا به حالت‌ ای روستایی!» قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) + تحلیل قیمت دلار پرداخت وام ازدواج تا پایان سال به تمام واجدان شرایط الزامی شد مکالمه رایگان و بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت هفته وحدت تولید واقعی در صنایع غذایی خراسان رضوی بسیار کمتر از ظرفیت موجود است کاهش ارزش وام خرید مسکن | با وام ۹۶۰ میلیون تومانی چند متر مسکن می‌توان خرید؟ رئیس سازمان بورس باید کت دربیاورد و از وزیر اقتصاد مطالبه کند | مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان بورس آغاز شد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) برای تهیه رُب، گوجه فرنگی را با این قیمت تهیه کنید | قیمت عمده میوه و صیفی جات در مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) چالش بیمه مربیان تعلیم رانندگی حل شد با وام ۲۸۰ میلیون تومانی بدون محدودیت خودرو بخرید + شرایط کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع افزایش حقوق کارگران را دنبال می‌کند قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یافت؟
سرخط خبرها

۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق کشور است | وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی

  • کد خبر: ۲۵۱۳۹۴
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق کشور است | وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صرفه‌جویی در مصرف، مؤلفه مهمی در مدیریت انرژی است و به منظور حل معضل ناترازی نیرو، چاره‌ای جز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم.

به گزارش شهرآرانیوز، مالک شریعتی با بیان اینکه امروز بهره‌وری انرژی باید از سمت تولیدکنندگان و حاکمیت صورت گیرد، تصریح کرد: امروز ۶۰ درصد اتلاف، در نیروگاه‌های کشور داریم و در بخش سوخت مایع، یک‌و‌نیم میلیارد لیتر قاچاق در سال صورت می‌گیرد؛ سیاست‌گذار باید قانون را اجرا و اصلاح کند.

این نماینده مجلس گفت: صرفه‌جویی در مصرف، مؤلفه مهمی در مدیریت انرژی است و به منظور حل معضل ناترازی نیرو، چاره‌ای جز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم. البته مجلس در این مسیر، قدم‌هایی برداشته و ظرفیت‌های قانونی خوبی هم در این خصوص ایجاد کرده است.

او افزود: اگر مصرف انرژی در کشور به درستی مدیریت نشود، در چهارپنج سال آینده، کشور در تولید و مصرف انرژی با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد. فراورده‌های ارزان در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته و همین مسئله باعث شده نیروگاه‌ها از فناوری‌های نوین برای بهینه‌سازی انرژی استفاده نکنند و بیشترین اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق رخ داده است. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد که معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام است و اگر تنها ۲۵ درصد آن را بهینه‌سازی کنیم، گام مهمی برداشته‌ایم.

او افزود: از ابتدای برنامه پنجم تا انتهای برنامه ششم توسعه باید شاخص شدت مصرف انرژی ۵۰ درصد کاهش می‌یافت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در ادامه، مجید لطفی‌حقیقت، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و عضو کمیته راهبری جایزه، گفت: جایزه ملی بهره‌وری انرژی برق به عنوان بازوی عملیاتی سازمان مدیریت صنعتی عمل خواهد کرد.

وی به اهمیت ارزیابی سرمایه مرتبط با مصرف انرژی برق اشاره کرد و گفت: این اقدام یکی از کارهای موفق سازمان است. 

وی افزود: این ارزیابی با همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی و سایر همکاران سازمان مدیریت صنعتی انجام شده است. هدف از این ارزیابی، توسعه فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی برق و ایجاد انگیزه برای مدیران عالی کشور است تا با مقایسه خود با معیارهای سنجش، جایگاه خود را نسبت به سایر صنایع مشخص کنند.

لطفی حقیقت همچنین به اهمیت معیارهای ارزیابی در صنایع مختلف اشاره کرد و افزود: این معیارها باید ملموس و قابل اجرا باشند. وی خاطرنشان کرد: با ادامه این فعالیت‌ها، بتوان فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی برق را نهادینه کرد و شاخص‌های عملکرد صنایع را بهبود بخشید.

وی ابراز امیدواری کرد این جایزه بتواند به توسعه بهره‌وری انرژی برق در کشور کمک کند.

وی ادامه داد: به عنوان اولین ارزیابی، افتخار داریم که ارزیابی سرمایه مرتبط با مصرف انرژی برق انجام شد و صنایع آماده رقابت معیارها و استانداردها خود را معرفی کردند. امیدوارم با ادامه همین فعالیت‌ها، بتوانیم نهادینه کردن فرهنگ بهینه مصرف انرژی برق را گسترش دهیم.

وی گفت: جایزه ملی انرژی با همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی و سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد و هدف آن توسعه فرهنگ و افزایش انگیزه برای مدیران عالی کشور است. این روند شامل ارزیابی، رتبه بندی و انتشار گزارشات می‌شود تا معیارهای استاندارد برای مصرف انرژی برق در صنایع مختلف فراهم شود.

به لطفی حقیقت، یکی از مشکلات جدی کشور، نبود معیارهای سنجش عملکرد صنایع در مصرف انرژی برق است. به همین دلیل، طراحی این جایزه به عنوان یکی از فعالیت‌های ارزنده و موفق سازمان مدیریت صنعتی معرفی شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->