واعظ‌زاده مدیرعامل شرکت پدیده شد کاهش نرخ رشد پول در فروردین ماه ۱۴۰۳ گران‌فروشی در صدر تخلفات بانوان آرایشگر در مشهد | مهر و موم یک آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سکه امامی از رشد قیمت در بازار طلا جا ماند پلمب یک کارخانه ماکارونی در تهران (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به دغدغه اخیر طلافروشان بیش از ۸ هزار بنگاه املاک در مشهد به کد کیوآر تجهیز شدند بیش از ۲ میلیون پروژه نهضت ملی مسکن چشم انتظار مشارکت‌های مردمی نفت سنگین ایران گران‌تر شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۶۰۰ تن ریواس از این شهرستان خراسان رضوی برداشت شد شرکت دخانیات ایران به دلیل فروش توتون فاسد ۱۶۰ میلیارد تومان جریمه شد چرا یارانه امروز واریز نشد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بلوار توس مشهد و فایل‌های اجاره قیمت مناسب (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ثبت‌نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سرمایه‌گذاری برای نصب پنل‌های خورشیدی در خراسان‌رضوی به‌صرفه است؟ قیمت روز ارز‌های مبادله‌ای (۲۵ اردیبهشت) | دلار کاهشی شد احیای کم‌جانِ بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در فروشگاه‌های «شهرما» مشهد + آدرس (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی برداشت ۸۵ هزار تن پسته در خراسان رضوی نمایشگاه کار شرق کشور خردادماه در مشهد برگزار می‌شود معنای «فوق العاده خاص» در فیش حقوقی چیست؟ | کدام کارمندان مشمول این امتیاز می‌شوند؟ نرخ دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان نزول کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب مشهد ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است
سرخط خبرها

سهام‌داران چشم انتظار ۲۰ اردیبهشت/ شنبه سرنوشت‌ساز پدیده

  • کد خبر: ۲۵۷۳۸
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
سهام‌داران چشم انتظار ۲۰ اردیبهشت/ شنبه سرنوشت‌ساز پدیده
«آغاز معاملات سهام شرکت توسعه بین الملی پدیده شاندیز (گشان) از شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه»، این جمله تیتر رسانه‌های خبری امروز بود که تقریبا به گوش تمام سهامدارن رسید، سهامدارانی که بالاخره پایشان به بورس باز شده است.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز این بار در بازار پایه فرابورس (تابلوی نارنجی)، درج نماد و یک گام به عرضه اولیه نزدیک شد. شرکت توسعه بین المللی پدیده بعد از کش و قوس‌های فراوان و صحبت‌هایی که درباره پذیرش این شرکت در بورس شده، حالا می‌خواهد در بازار بورس ایران قد علم کند. به معنای دقیق‌تر اگر ورود پدیده به بورس در این روز‌هایی رشد طلایی بازار بورس و سرمایه اتفاق بیفتد، می‌تواند سود بیشتری را عاید سهامدارانش کند با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا این شرکت و سهامداران سودی نصیبشان می‌شود یا نه؟


منتظریم تا قیمت سهام مشخص شود


«محسن رجبی»، از سهامداران عمده شرکت پدیده شاندیز است. او می‌گوید: «این اتفاق خوشایندی است که پدیده وارد فرابورس شود، قطعا مثبت است، در بورسی که این روز‌ها حال خوشی دارد و مثبت است، این اتفاق نیز می‌تواند پیشرفت خیلی خوبی را برای پدیده به ارمغان بیاورد، هم از لحاظ اعتباری و هم از لحاظ سرمایه‌گذاری! سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توانند اطمینان کنند و برای سرمایه‌گذاری وارد پدیده شوند در صورتی که تا قبل از این کسی نمی‌توانست به آن اطمینان کند، و وارد پدیده شود.»


وی می‌افزاید: با ورود پدیده با بورس، اطمینان‌خاطر سهامداران بیشتر می‌شود، سهامداران طی این سال‌ها خیلی ضرر کردند، اما امیدواریم و منتظر می‌مانیم تا ۲۰ اردیبهشت شود و ببینیم چه اتفاقی در پدیده رخ می‌دهد. ۵ سال سرمایه‌مان را به قیمت آن وقت، بدون استفاده در این شرکت سرمایه‌گذاری کردیم، و اکنون خیلی برایمان مهم است که با چه قیمتی قرار است در بورس رونمایی شود، فقط امیدواریم که ضرر سهامداران جبران شود.»


پدیده، عاقبت به خیر شد


در روز‌هایی که ناامیدی از سهام پدیده همچنان در راس اخبار قرار داشت، خبر ورود پدیده به بورس کورسوی امیدی بود که در دل ما سهامداران متضرر تابید.


این جملات بخشی از صحبت‌های «فروغیان»، از دیگر سهامداران پدیده است. او می‌گوید: «همه سهامدارن به روز شنبه و ۲۰ اردیبهشت چشم دوخته‌اند. طی سال‌های گذشته خرید و فروش سهام پدیده در کنار معامله سهام شرکت‌های خصوصی دیگری را در بوق و کرنا کرده و سهام‌هایی خریداری شد که هیچ ماهیت حقوقی نداشت، اما اکنون واقعا از این اتفاق خرسندیم، از اینکه بالاخره آخر و عاقبت پروژه پدیده شاندیز و سهامداران به سرانجام خوبی رسید.»


او اضافه می‌کند: «چند سال پیش، زمانی که شب و روز تلویزیون تبلیغ این شرکت را می‌کرد و مردم را تشویق به خرید سهام و سرمایه‌گذاری در این شرکت می‌کرد، تمام دارایی‌هایم را فروختم و تقریبا حدود ۱۲۰ میلیون تومان سهام خریدم. آن زمان اعتماد کردیم و تمام دارایی‌مان را در این شرکت هزینه کردیم و حالا هم از مسئولان مربوطه می‌خواهیم مثل همیشه به فکر سهامداران باشند تا بیشتر از این متضرر نشویم.»

 

پدیده، شفافیت مالی خود را در بورس ثابت کرد


در همین حال، سخنگوی شرکت پدیده شاندیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های بورس این است که خرید و فروش سهام در آن با شفافیت انجام شود، اگر صورت‌های مالی حسابرسی شده قابل قبول در شرکت سرمایه‌گذاری بورس وجود نداشته باشد، اصولا نماد هیچ شرکتی در بورس تا زمانی که این صورت‌های مالی را ندهد، پذیرفته و گشوده نمی‌شود.»

 

«سید جلال فیاضی»، در ادامه با بیان اینکه «افرادی که می‌توانند بعد از بازگشایی معاملات اقدام به خرید و فروش سهام خود کنند باید ضمن ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان، کدپیگیری را دریافت کرده باشند» می‌افزاید: «افرادی که در گذشته سهامدار این شرکت بودند تکلیف سهام آن‌ها در سامانه سناپ مشخص است و می‌توانند از طریق کد ملی و کد سهامداری به این سامانه مراجعه کنند و از آخرین وضعیت سهام خود مطلع شوند.»

 

وی ادامه می‌دهد: تمامی کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند، یعنی خرید و فروش سهام انجام می‌دهند، جدا از اینکه بخواهند در مورد پدیده یا هر سهم دیگری در بورس سرمایه‌گذاری کنند، اولا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام در این سامانه، احراز هویت کنند و از طریف دفاتر پیشخوان، کارگزار ناظر برای خود انتخاب کنند و بعد از اینکه کد بورسی آن‌ها از سوی کارگزار برایشان ارسال شد، می‌توانند هر نوع خرید و فروش سهامی را انجام دهند. تفاوتی نمی‌کند چه در ارتباط با پدیده باشد چه هر سهم دیگری.


فیاضی با بیان اینکه افراد می‌توانند سهامی را بفروشند یا بخرند، اما حتما باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و یک کارگزاری را انتخاب کنند، می‌افزاید:، زیرا مجموعه اطلاعات سهامی که فرد در روز خرید و فروش می‌کند، داخل سامانه کارگزاری با کد سهامداری که به آن‌ها داده می‌شود، ثبت می‌شود.


وی با بیان اینکه اگر شرکتی دارای صورت‌های مالی شفاف و روشن نباشد اصولا در بورس پذیرفته نمی‌شود، می‌گوید: یکی از شرایط پذیرفته شدن شرکت‌ها در بورس این است که دارای صورت‌های مالی شفاف باشند و این صورت‌های مالی شفاف را در کدال بورس بارگذاری کنند، یعنی هر فردی که بخواهد صورت‌های مالی پدیده یا هر شرکت دیگر را بخرد می‌تواند وارد کدال شود و صورت‌های مالی، دارایی واملاک و ... شرکت مربوطه را در آنجا ببیند، و براساس آن تصمیم بگیرد.


این مسئول با بیان اینکه قیمت سهام هر شرکت بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، ادامه می‌دهد: پدیده تا حالا در بورس نبوده و سهام آن در سامانه شرکت خرید و فروش می‌شده، اما برای ورود به بورس باید سه مرحله را پشت سر گذاشت. مرحله اول ایجاد نماد است که حدود ۴ و ۵ ماه پیش، نماد پدیده ایجاد شد، مرحله بعد، درج نماد پدیده بود که یک ماه پیش نماد پدیده در بورس و فرابورس درج شده است و مرحله سوم گشایش نماد است یعنی ما می‌توانیم بعد از گشایش نماد، خرید و فروش کنیم.


وی در تعریف بورس و فرابورس نیز اظهار می‌کند: تفاوت بورس و فرابورس در میزان دامنه افزایش یا کاهش قیمت سهام شرکت‌ها است. در کنار بورس سهام، بازار مجزایی وجود دارد موسوم به فرابورس (OTC) یا خارج از بورس. فرابورس ایران صرفا جایی برای معاملات توافقی سهام نیست و بسیاری از شرکت‌ها در این بازار حضور دارند و مشابه معاملات سهام با مکانیزم عرضه و تقاضا و به صورت برخط معامله می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->