نقش‌آفرینی عمر سای، آفریقایی‌تبار سینمای فرانسه، در سریال استخراج صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ صحبت‌های فریبا نادری درباره بازی در فیلم شوهر ستاره انتقاد از نحوه نقد سریال تاسیان آیا پخش سریال «تاسیان» متوقف شد؟ رایزنی فرهنگی ایران و ترکیه برای تقویت همکاری‌های کتابخانه‌ای «گفت‌وگویی درباره حقیقت در علم، هنر و دین» در کنفرانس مسکو نقد و بررسی کتاب دشنام‌های سرگردان در حوزه هنری خراسان رضوی «دیباچه نویسی بر مرقع» روایتی از هنر و ادبیات در قاب کتاب حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته فرهنگی ایران در دوحه| نمایش شکوه هنر و تمدن ایرانی پیوند موسیقی، فرهنگ و اقتصاد در جزیره با برگزاری جشنواره ملی «عودنوازی قشم» نهمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور ۱۷ اثر برگزیده از روز دوشنبه (۶ اسفند ۱۴۰۳) آغاز می‌شود «جین آستن» روایتی از عشق، اشتباه و هوشمندی زمان و مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
سرخط خبرها
بیانیه کانون فیلم‌نامه‌نویسان:

هر نوع تلاش ساختارشکنانه به ضرر سینماست

  • کد خبر: ۲۶۳۷۶
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
هر نوع تلاش ساختارشکنانه به ضرر سینماست
کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران در پی اتفاقات صنفی و درون‌خانواده‌ای سینما پس از وقوع کرونا، با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به آن‌چه تلاش‌های ساختارشکنانه برای تضعیف اجماع صنفی در خانه‌ سینما می‌داند هشدار داد و خواستار ایجاد ساز و کار حمایتی فراتر از ظرفیت‌های موجود از سوی نهادهای مسئول برای اعضای خانواده‌ سینما شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ متن بیانیه ‌کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران به شرح زیر است: «ترکیب تهی از معنای در این برهه‌ حساس، با حاکمیت مرگ‌بار بیماری کووید ۱۹، معنایی واقعی پیدا کرده و به شکلی همگانی و بدون تبعیض، همه‌ی انسان‌ها در «برهه‌ای حساس» قرار گرفته‌اند. موقعیتی که می‌توان آن‌را بزرگ‌ترین بحران اقتصادی و اجتماعی جهانی که می‌شناسیم نامید؛ ناگوارترین سناریوی ممکن، سقوط تمدن انسانی به ژرفای پرت‌گاهی‌ست که برآورد و گمانه‌ی عواقب زیان‌بار آن هنوز غیرممکن است.

 

سینما به عنوان یک هنر-صنعت، چنان با شالوده‌های جهان مدرن آمیخته که سرنوشتش به فراز و فرود این موقعیت جهانی بستگی تام دارد. با وجود این‌که تمام مشکلات و معایب ساختاری‌اداری سینمای ایران پیش از همه‌گیری بیماری، هم‌چنان به‌جای خود باقی مانده، مدیریت سینما در این دوران، اهمیتی نزدیک به مرگ و زندگی یافته است. کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینما در این روزهای تلخ که زندگان آن بهار و مردگان‌ش تعزیتی ندارند، بر حفظ هماهنگی و هم‌گرایی میان همه‌ اصناف سینما و مدیریت آن در خانه سینما، به عنوان تنها گزینه معقول و ممکن تأکید می‌کند و هر نوع تلاش ساختارشکنانه را به ضرر سینما می‌داند.

 

کووید ۱۹ نشان داد ساز و کار اداره‌ سینما آمادگی مواجهه با بحرانی بزرگ را ندارد. بحث ناتوانی افراد نیست؛ صحبت بر سر ناکارآمدی آشکارشده‌ سیستم اداری موجود است. نه شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان، نه بقیه صنوف و نه هیئت مدیره‌ خانه‌ی سینما، نتوانستند حمایتی در خور از اعضای خود بکنند. این ناتوانی چیزی فراتر از خواست قلبی و اراده‌ افراد است؛ ضعف مالی بنیادین خانه‌ی سینما و اصناف آن، بزرگ‌ترین مانع در راه خدمت‌رسانی به اعضا است. 

 

اکنون که هم دانشمندان و هم متولیان بهداشت کشور، هشدار تداوم و بازگشت متوالی این بیماری را داده‌اند، لازم است ساز و کار حمایتی فراتر از ظرفیت‌های موجود برای اعضای خانواده‌ی سینما اندیشیده شود تا جهان پیش رو، بهتر و شریف‌تر و خردمندانه‌تر محقق شود. بدیهی‌ست کرده‌های نیک و بد ما در این روزهای ناگزیر، برای داوری ناگزیر ثبت خواهند شد و هیچ حسابی بدون تسویه شدن باقی نخواهد ماند.»

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->