به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، نحوه قیمتگذاری خودرو در ۲سال گذشته موجب شده است هر خودروساز بر روی هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۰میلیارد تومان متحمل ضرر و زیان شود. با این حال اگر نیاز خودروسازی کشور به سرمایهگذاری تأمین شود، افزایش تولید رقم خواهد خورد و پس از ۵ تا ۶ ماه قیمتها کاهش مییابد.
به گزارش
شهرآرانیوز، در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شب گذشته (شنبه) با موضوع نابسامانی قیمت خودرو با حضور عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، و امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت و کارشناس این حوزه، برگزار شد. گفتنی است رضا شیوا،- رئیس شورای رقابت، و مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو، در این برنامه و ارتباط به اظهار نظر و توضیحات پرداختند.
امیرحسن کاکایی در این برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر، انواع سازمانهای نظارتی و امنیتی بر دو خودروساز بزرگ کشور نظارت دارند. ۲۸ خودروساز خصوصی هم داریم که به علت تحریمها، تقریباً تعطیل شدند. با آن روندهای دستوری قیمتها، دو خودروساز اصلی هم به سمت توقف تولید پیش میرفتند، اما با انواع تمهیداتی که دولت در این دو سال اندیشیده شد، تولید خودرو به حدود ۷۶۰ هزار دستگاه در سال رسید. چنانچه اقتصاد و نحوه قیمتگذاری، اصلاح شود میتوان تولید خودرو را در شرایط فعلی هم به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رساند.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران ضمن تأکید بر اینکه شرایط تحریمی موجب کاهش تولید خودرو شده است، افزود: تحریمهای فعلی در مقایسه با تحریمهای دور قبل در سال ۱۳۹۱ سختتر شده است. نحوه قیمتگذاری خودرو طی دو سال اخیر بهگونهای بوده است که هر خودروساز به طور متوسط برروی هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان زیان ایجاد کرد. خودروساز، هر پراید را به قیمت بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به نرخ ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کرد و قیمت ۹۰ میلیونی پراید در بازار به خودروسازان ربطی ندارد. سؤال بنده از آقای شیوا این است که اصلا زیان ده بودن خودروسازان را قبول دارند؟ قبول دارند که طی دو سال اخیر دو خودروساز بزرگ در مجموع متحمل ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان شدهاند؟
این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه در دو سال اخیر قیمت مواد اولیه حدود سه برابر شده است، تصریح کرد: قیمتگذاری خودرو یا باید براساس مهندسی هزینه یا براساس حاشیه بازار باشد. خودروسازی نیاز به سرمایهگذاری داشته تا بتواند تولید خود را بالا ببرد؛ در این صورت پس از پنج تا شش ماه قیمتها کاهش مییابد.
در ادامه مرتضی شجاعی، دیگر کارشناس بازار خودرو، نیز گفت: در وضعیت فعلی بازار و با جستوجو در نشانیهای اینترنتی، خودروهای صفر مدل ۱۳۹۷ را هم پیدا میکنیم که نشان میدهد برخی افراد بر روی خودروهای تولید داخل، دو سال سرمایهگذاری کردهاند. این موضوع نشان میدهد هم سیاستگذار و هم تولیدکننده مسیری را طی کرده که فرد را متقاعد کرده است که بیش از دو سال، سرمایه خود را بخواباند.
وی با اشاره به اینکه ساختار حاکمیت ایران تحت تحریم و تهدید غرب و به ویژه آمریکا بوده است، افزود: راهبردها و سیاستگذاریهای ما برای صنعت خودرو، درست نبوده است، چراکه اگر این چنین بود تولید خودروی پراید و یا ۴۰۵ نباید پس از این همه سال به این قیمت و کیفیت برسد و با خروج از خط تولید، قیمت هم افزایش یابد.
شجاعی تأکید کرد: از اسفندماه سال گذشته فروش فوری نداریم، اما بر اساس خبرهایی، خودروهای پرتیراژ از خط تولید خارج میشود و اظهار نظرهایی میکنند که منتظر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی باشید.
منبع: ایسنا