هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) کاهش نسبی آلودگی هوای مشهد از فردا (سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴) | گروه‌های حساس بااحتیاط نفس بکشند سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: هیچ مصوبه‌ای درباره ازدواج موقت اتباع خارجی با زنان ایرانی برای اخذ تابعیت وجود ندارد یعقوبی: شهرداری در مدیریت بحران‌ها همواره پیشگام بوده است ۷ پروژه بزرگ ترافیکی مشهد با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان تا پایان ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود سلیمی: دستورالعمل‌های اجرایی آیین‌نامه «مشهدِ دوستدار سالمند» در حال تدوین است «آیین‌نامه جامع بازآفرینی شهری» برای نخستین‌بار در کشور به‌صورت آزمایشی در مشهد اجرا می‌شود مقابله با آلودگی هوای مشهد، نیازمند عزم ملی و برنامه‌ریزی منسجم افزایش فرونشست در مشهد با برداشت‌های بی‌رویه آب از چاه‌ها | شیب تند فرونشست در بافت مرکزی شهر چشم انداز نوین برای ورزش وجوانان خراسان رضوی نقش شورای اسلامی شهر مشهد در توسعه فضا‌های ورزشی رئیس‌جمهور، فردا (۲۸ مهر ۱۴۰۴) به دانشگاه تربیت مدرس می‌رود همه چیز درباره جشنواره عطر و طعم پاییزی ۱۴۰۴ در مشهد + زمان و محل برگزاری دستور دادستان مشهد برای شناسایی عوامل هنجارشکنی فرهنگی در سطح شهر آلودگی، همچنان همراه پاییز مشهد | هوای شهر برای کودکان و سالمندان خطرناک است (یکشنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۴) انتخاب شهرداری مشهدمقدس به‌عنوان دستگاه منتخب حوزه «توسعه خدمات شهری و خدمت‌رسانی برتر» مصوبات صدوشصت‌وسومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس + فیلم برگزاری سومین جشنواره «عطر و طعم پاییز» در مشهد از اول آبان‌ماه ۱۴۰۴ کریمدادی: باوجود خشکسالی، وضعیت فضای سبز شهری مشهد در شرایط خوبی حفظ شد
سرخط خبرها

اسکن یک سوم از معابر مشهد برای روکش و لکه گیری آسفالت/ آسفالت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر

  • کد خبر: ۲۶۸۸۱
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
اسکن یک سوم از معابر مشهد برای روکش و لکه گیری آسفالت/ آسفالت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر
مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره‌برداری از تأسیسات و زیرساخت‌های شهرداری مشهد از اسکن یک‌سوم معابر مشهد برای بررسی کیفی تا نیمه خردادماه خبر داد.
طنین‌همتی/شهرآرانیوز- «بهنام خیاط» افزود: امسال برای اولین‌بار در ایران و در شهر مشهد حدود یک‌سوم معابر از طریق دستگاه اسکن ارزیابی کیفی می‌شوند.

وی افزود: با راه‌اندازی این دستگاه نظر شخصی کارشناسان در روکش‌کردن معابر به حداقل ممکن می‌رسد و تنها معابری روکش می‌شوند که دستگاه گزارش خرابی آن‌ها را ثبت می‌کند.

وی گفت: این ماشین با سرعت بین یک تا ۹۰ کیلومتر در شهر حرکت می‌کند که با استفاده از پرتوافکن لیزری و دوربین‌های سرعت بالا برای تولید پروفیل‌های سه‌بعدی روسازی اقدام می‌شود.

خیاط افزود: در سالیان گذشته سعی شده است برداشت چشمی دقیقی از معابر برای تعیین کیفیت آسفالت انجام شود، اما استفاده از اسکن هوشمند که نتایج و تحلیل‌های آن تا نیمه‌های خردادماه حاضر می‌شود، شرایط بهتری را برای تعیین و تشخیص نوع خرابی آسفالت برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری در اختیار برنامه‌ریزان این بخش قرار می‌دهد.

وی گفت: مزیت دیگر این ماشین این است که به‌دلیل مجهزبودن به دوربین‌های جانبی، در حین حرکت عکس و تصویر از وضعیت جداول اطراف خیابان می‌گیرد که کمک خوبی در بحث بودجه‌ریزی برای بازسازی و تعمیر این جداول می‌کند.

خیاط در ادامه افزود: معابر مشهد حدود ۵۴ میلیون مترمربع است که شامل خیابان‌های آسفالت شده و آیلند‌ها و پیاده‌رو‌ها می‌باشد که حدود ۴۵ میلیون مترمربع از این میزان سطح آسفالت شده معابر ماست. در این بین و باتوجه‌به عمر خدمت‌دهی آسفالت، خرابی‌هایی در معابر به وجود می‌آید که نیازمند تعمیر و نگهداری هم هست.
وی در ادامه گفت: اگر عمر مفید آسفالت معابر را ۱۵ سال در نظر بگیریم، معمولا هر سال ۳ میلیون مترمربع را آسفالت می‌کنیم که در ۱۵ سال این ۴۵ میلیون مترمربع آسفالت می‌شود.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ تعهد انجام حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت را داشتیم که خوشبختانه از خردادماه سال ۹۸ تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از معابر آسفالت شده‌اند و این یک رکورد بی‌سابقه در سالیان گذشته است.

خیاط افزود: در سال ۹۹ نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام حدود ۳ میلیون مترمربع روکش آسفالت در معابر شهر هستیم که برگرفته از نتایج اسکن معابر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا معبری ممکن است در چند سال نزدیک به هم مجدد آسفالت شود، افزود: به ۲ دلیل آسفالتی که جدید است را مجدد آسفالت می‌کنیم؛ اول اینکه در طراحی برخی معابر معمولا ۲ لایه آسفالت مدنظر بوده که به هر دلیل لایه دوم آن انجام نشده است و در صورت اجرا نشدن لایه دوم، لایه اول نیز دچار تنش می‌شود و در پی آن خرابی‌های زیادی در سطح و بستر معبر ایجاد می‌شود؛ دلیل دوم نیز شیب‌بندی نامناسب معبر می‌باشد که باعث آب‌افتادگی در سطح می‌شود.

وی تأکید کرد: باتوجه‌به درجه ترافیکی معبر، حفاری‌های شرکت‌های خدمت‌رسان، تنش‌های ترافیکی حاصل از تردد وسایل نقلیه و... اگر بحث نگهداری و تعمیرات در معابر انجام نشود، عمر مفید آسفالت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

خیاط با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع معابرخاکی در شهر داریم، یادآور شد: از این میزان حدود یک میلیون مترمربع دارای طرح تفضیلی است و بافت پیرامونی اطراف آن شکل گرفته است و تصمیم بر این است این یک میلیون مترمربع خاکی ریشه‌کن و این معابر آسفالت شود.

وی گفت: ۱۰۰ هزار تن معادل ۸۰۰ هزار مترمربع در سال گذشته علاوه بر متراژی که برای روکش آسفالت داشتیم، لکه‌گیری کردیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->