وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها
مدرس دوتار جنوب خراسان از وضعیت آموزش دوتار در شرایط کرونا می‌گوید:

هنر در بین مسئولان جایگاه ندارد

  • کد خبر: ۲۷۰۶۱
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
هنر در بین مسئولان جایگاه ندارد
موسیقی ارتباط مستقیمی با روح انسان‌ها دارد، برای همین است که هنرمندان موسیقی این روز‌ها بیشتر از نظر روحی آسیب دیده‌اند.

قاسمی/شهرآرانیوز-محسن میری، مدرس دوتار جنوب خراسان، که با چند آموزشگاه آزاد موسیقی در مشهد همکاری دارد، از توجه‌نکردن مسئولان به جایگاه هنر گله می‌کند. به عقیده او هنرمندان تنها قشری هستند که مسئولان از آن‌ها حمایت نمی‌کنند و اگر اندک توجهی هم باشد، در آخرین مرحله است، درحالی که یک هنرمند عمرش را پای هنرش می‌گذارد و نمی‌تواند صرفا با ۴ سال دانشگاه رفتن درآمدی کسب کند.
میری می‌گوید: تا زمانی که مسئولان جایگاهی برای هنر و هنرمند در نظر نگیرند، هنرمند به راحتی نمی‌تواند هنر خودش را عرض کند. وقتی هم که هنرمند نتواند هنرش را عرضه کند، نمی‌تواند درآمدی داشته باشد. برای همین است که با تعطیل‌شدن آموزشگاه‌های موسیقی، مدرسان تقریبا بیکار شده‌اند. بعد از آن برگزاری کلاس‌های مجازی و آنلاین آغاز شد که برخی مدرسان به آن روی آوردند، اما این دغدغه‌های دیگری برای مدرسان به همراه آورده است.

بازخورد پایین کلاس‌های مجازی
میری از بازخورد ضعیف کلاس‌های مجازی سخن می‌گوید و اینکه هنرجوی موسیقی در برخورد حضوری با استاد، بهره‌وری بیشتری دارد و بهتر آموزش می‌بیند.
این مدرس دوتار جنوب خراسان صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: هنرجویان زیادی از کلاس‌های آنلاین و فضای مجازی استقبال کرده‌اند، اما خود من به عنوان یک مدرس موسیقی ترجیح می‌دهم هنرجویم موسیقی را درست بیاموزد تا اینکه فقط دغدغه مالی داشته باشم و آمار شهریه هنرجویان را در حساب بانکی‌ام چک کنم. برایم مهم است که هنرجو دوتار جنوب خراسان را دقیق بیاموزد.
آن‌گونه که میری می‌گوید، دوتار ساز فولکور خراسان رضوی است و باتوجه‌به اینکه این ساز تا حد زیادی به شیوه آموزش مدرس بستگی دارد تا بحث‌های تئوری، برگزاری کلاس‌های مجازی دراین‌باره ممکن است تا حدی انتظار مدرس و هنرجو را برآورده نسازد. او می‌گوید: وقتی هنرجو آهنگی را درست می‌آموزد، افتخارش برای من است، اما اگر شرایط برای آموزش درست مهیا نباشد، نمی‌توانیم از کارمان راضی باشیم؛ بنابراین خروجی خیلی مهم‌تر است و این تجربه ثابت کرد خروجی کلاس‌های حضوری با خروجی کلاس‌های مجازی تفاوت زیادی دارد.
او از تأثیرات دیگر این جریان هم سخن می‌گوید: خروجی کار وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که یک هنرجو با آموزش نادرست و ناقص کاملا دل‌سرد می‌شود و موسیقی را رها می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت این جریان هنر موسیقی را به‌طور کلی نشانه می‌گیرد و ممکن است پیامد‌های درازمدتی داشته باشد.

فرصت آشنایی با ساز محلی خراسان
برگزاری کلاس‌های مجازی در عین اینکه بازخورد پایین‌تری ممکن است برای هنرجو داشته باشد، نکات مثبتی هم دربردارد. آن‌طور که میری می‌گوید، جذب هنرمندان از دیگر نقاط کشور و آشنایی آن‌ها با موسیقی محلی خراسان از مهم‌ترین نقاط مثبت برگزاری کلاس‌های مجازی است. این مدرس دوتار جنوب خراسان در توضیح این مطلب می‌گوید: وقتی کلاس مجازی را آغاز کردم، هنرجویانی از سراسر کشور در کلاس من حاضر شدند. بخشی از این هنرجویان مشهدی‌ها و خراسانی‌هایی هستند که در دیگر شهر‌ها مدرسی برای یادگیری دوتار نیافته‌اند؛ بنابراین فضای مجازی این امکان را برای علاقه‌مندان در دیگر نقاط کشور مهیا کرده است تا دوتار جنوب خراسان را بیاموزند.

نگرانی از قطع‌شدن بیمه هنرمندان
میری در ادامه از برخی مسائل، چون بیمه هنرمندان سخن می‌گوید که در وضعیت کرونا، مدرسان و هنرمندان را نگران کرده است. به گفته او قرار بود حق بیمه ۳ ماه اول سال هنرمندان پرداخت شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. آن‌ها نگرانند اداره بیمه به دلیل تأخیر در پرداخت، پرونده‌های آنان را باطل کند. او در پایان از مسئولان می‌خواهد به همه جوانب کار موسیقی توجه کنند و جایگاهی واقعی برای آن درنظر بگیرند. چرا که به گفته او با روحیه‌دادن به هنرمندان در اصل می‌توانند به جامعه روحیه بدهند و نشاط را به مردم برگردانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->