آیا ادارات اصفهان در روز‌های ۱۵ و ۲۲ مردادماه ۱۴۰۴ تعطیل است؟ ۱۴ مورد غرق‌شدگی در استخر‌های کشاورزی و منابع آبی غیرمجاز از ابتدای سال ۱۴۰۴ در مشهد وزیر آموزش و پرورش: تغییر ریل آموزش و پرورش با تحول در برنامه‌درسی آغاز می‌شود پلیس تهران: کشف ۳۴ جسد از یک خانه در سعادت آباد صحت ندارد (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) توصیه‌های دارویی که زائران اربعین باید جدی بگیرند درد‌های گردن و کمر در کمین افراد پشت‌میزنشین و مشاغل سنگین این غذا‌ها فشار خون شما را تنظیم می‌کنند ۲۷۷ زندانی خراسان رضوی در قالب «پویش نذر حسینی» آزاد شدند آیا مصرف بیش از حد میوه باعث چاقی می‌شود؟ افراد بی‌خواب مستعد افسردگی هستند علت عدم پرداخت معوقات حقوق فروردین ۱۴۰۴ بازنشستگان تأمین اجتماعی چیست؟ مجازات حمل مواد مخدر در کشور عراق چیست؟ محمد درویش: به جای انتظار برای باران، باید اقتصاد بدون باران بسازیم | هندوانه یا گندم؛ کدام آب‌بَرتر است؟ یک نماینده مجلس: مطالبات و پاداش پایان خدمت بازنشستگان را پرداخت کنید شرایط خروج مشمولان نظام وظیفه و سربازان اعلام شد کشف محموله‌های قاچاق در پایتخت از تجهیزات دندانپزشکی تا لوازم یدکی خودرو و چای! پرونده گم شدن جنین‌های بیمارستان آبان تهران همچنان در حال بررسی است شرق دور روسیه دوباره لرزید | فوران آتشفشان خُفته پس از ۶۰۰ سال + فیلم توصیه‌های طب ایرانی برای بهبود کیفیت شیر مادر پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۴) | وزش باد، پدیده غالب جوی در سطح استان خطرات بالقوه کم شنوایی در کمین شماست پیوند مچ دست بیمار جوان با موفقیت در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام شد (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) بیماران قلبی قبل از حضور در سفر اربعین، حتماً با پزشک خود مشورت کنند سهمیه‌های کنکور در مسیر بازنگری؛ دولت در حال بررسی پیشنهاد وزارت علوم رژیم غذایی پرچرب چگونه بر روده اثر می‌گذارد؟ چاپ ۸۰ درصدی کتاب‌های درسی | دانش‌آموزان تا ۱۰ شهریور فرصت دارند درمانگاه شهدای سلامت بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در کربلای معلی فعال شد آیا بستن شکم با پلاستیک در حین ورزش موجب چربی‌سوزی می‌شود؟ پیش‌بینی رگبار و گردوخاک در جنوب و ارتفاعات کشور (۱۲ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ازدست‌رفتن پیام و ازدست‌دادن مخاطب!

  • کد خبر: ۲۷۹۴۹
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
ازدست‌رفتن پیام و ازدست‌دادن مخاطب!
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
شیوع بیماری کرونا و اثر گسترده‌ای که در همه ابعاد زندگی مردم جهان گذاشت، بیش از هر چیزی به‌تحولات سبک زندگی سرعت بخشید و فراگیری کاربرد رسانه‌های نوین را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی افزایش داد. شاید تاریخ زندگی بشر تا کنون چنین رویداد فراگیر و گسترده‌ای را تجربه نکرده باشد که این اندازه سریع و پرشتاب در تغییر و دگرگونی رفتار‌های انسانی اثر بگذارد و به‌ویژه در حوزه فناوری‌های ارتباطی تحول ایجاد کند. در کشور ما نیز اگرچه از مدت‌ها پیش نقش و کارکرد فضای مجازی در انتقال اطلاعات و هدایت مخاطب عام پررنگ و برجسته شده بود، اما این دوران کرونایی به‌طور خاص به آن اهمیت دوچندان بخشید و شتاب بسیار بیشتری به فراگیری و گستردگی دامنه آن داد. حاکمیت و نهاد‌های رسمی اکنون بسیار بیشتر از گذشته با چالش‌های جدید و نوبه‌نو مواجه می‌شوند و شکاف جدی میان ادبیات گفتمان رسمی و ادبیات گفتمان عمومی را درک می‌کنند. نسل جوان و نوجوان که جای نسل‌های گذشته را گرفته‌اند و حضور قدرتمند‌تری در فضای مجازی دارند، اکنون مهم‌ترین مخاطب حاکمیت هستند و مهم‌ترین مسئله ارتباطی نظام و کشور را شکل می‌دهند. اگر تا کنون به‌هر بهانه‌ای می‌شد از کنار این موضوع گذشت، دیگر پس از این نمی‌توان به جامعه گسترده مخاطب عام و قشر خاکستری بی‌تفاوت ماند و آن را نادیده گرفت. متأسفانه در سال‌های اخیر غالبا شاهد افراط و تفریط در این زمینه بوده‌ایم و به‌همین سبب هنوز به‌ثبات و استقرار مطلوب در ارتباط پایدار با این مخاطب نرسیده‌ایم. گاه ادبیات رسمی و گفتمان حاکم اساسا این مخاطب را نادیده گرفته و به علایق و گرایش‌ها و پسندهایش بی‌اعتنایی کرده و در نتیجه مخاطب به‌دنبال گریزگاه‌های مختلف قانونی و غیرقانونی بوده است. گاهی هم برخی مسئولان یا نهاد‌های حقیقی یا حقوقی برای امتیازگرفتن از این مخاطب، به‌دلایل مختلف از اهداف سیاسی تا غیر آن، کوتاه آمده‌اند و نقشه راه و برنامه مأموریت خود را فراموش کرده‌اند. در نتیجه یا اصل محتوای پیامی که قرار بوده به این مخاطب منتقل کنند از دست رفته یا بر قالب پیام اصرار کرده‌اند و مخاطب را از دست داده‌اند و در هر دو حال البته نتیجه یکی است؛ پیام به مخاطب منتقل نشده است!
اگر این واقعیت انکارنشدنی یعنی جایگاه اثرگذار و تعیین‌کننده مخاطب عام را بپذیریم و اهمیت نقش قشر خاکستری را باور کنیم، آن وقت به دو نکته گردن خواهیم نهاد؛ نخست اینکه به‌جای اصرار بر شکل و قالب پیام برای انتقال مضمون و محتوای آن بکوشیم، زیرا هر نسلی زبان و ادبیات و نشانه‌ها و نماد‌های خود را دارد و دیگر اینکه مخاطب را به‌رسمیت بشناسیم و او را بپذیریم. اگر به‌مخاطب احترام نگذاریم و توقع داشته باشیم مثل برده‌ای مطیع فقط سر فروبیندازد و اطاعت کند، هرگز پیامی به او نخواهیم رساند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چیزی از ما بشنود و بفهمد و بپذیرد. در ارتباط دوسویه با مخاطب ما تنها در نیمی از این تعامل سهم داریم، پس باید به‌اندازه ۵۰ درصد به او مجال بدهیم تا بتوانیم به‌اندازه سهم خود برداشت کنیم. تعامل ارتباطی با مخاطب نوعی دادوستد است که فقط وقتی برای آن سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم توقع سود و درآمد داشته باشیم. به‌عبارت دیگر، هر قدر برای مخاطب و علایق و خواسته‌هایش ارزش و اهمیت قائل شویم، به‌همان اندازه هم می‌توانیم نتیجه و بازخورد دریافت کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->