برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد اختصاص داده شد | سهم هر محله ۱۵ میلیارد تومان سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: گسترش ورزش در مناطق کم‌برخوردار این شهر الگویی مناسب برای کشور است کوره‌پزخانه‌ها در مشهد احیا می‌شود تاکید استاندار خراسان رضوی بر فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت امداد اورژانسی به آثار میراثی | رئیس کمیسیون اصل‌۹۰: با احضار وزیر میراث‌فرهنگی، متخلفان تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی دیزدر را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم ترافیک صبحگاهی مشهد سنگین و پرحجم است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: پاسخ پاسداران به رژیم صهیونیستی، دل هر ایرانی که دل در گرو استقلال کشور دارد را شاد کرد تقاطع غیرهمسطح شاهنامه، گامی مؤثر در جهت توسعه منطقه منفصل توس مدیریت آلودگی هوا با توسعه زیر ساخت های مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد پروژه های گره‌گشا در اولویت مدیریت شهری | رضایت مردمی از پروژه تازه افتتاح شده پل دهرود مشهد + فیلم بازار شیرخشک دوباره بحرانی می‌شود؟ | بدهی بیمه به داروخانه‌ها، بازار شیرخشک را تحت تاثیر قرار می‌دهد استاندار خراسان رضوی از افزایش یک متری سرانه فضای آموزشی در مشهد خبرداد + فیلم
سرخط خبرها

افزایش کرایه تاکسی در مشهد از ابتدای تابستان / حذف تاکسی دربستی در مبادی ورودی و حرم

  • کد خبر: ۲۸۵۴۹
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
افزایش کرایه تاکسی در مشهد از ابتدای تابستان / حذف تاکسی دربستی در مبادی ورودی و حرم
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد گفت:برای ورودی شهر مانند فرودگاه، پایانه مسافربری و راه‌آهن و نیز در راکتی‌های اطراف حرم در ۴ محور محاسبه کرایه براساس برآورد هزینه و صدور فیش پرداختی است .
لاله سادات کوثری/شهرآرانیوز- مطابق معمول باید از ابتدای امسال بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد افزایش قیمت در دریافت کرایه اتوبوس و قطلرشهری و تاکسی لحاظ شود. اما شرایط کلی کشور و به‌تبع آن خراسان رضوی و مشهد در حوزه مبارزه با شیوع کرونا از یک سو و تعطیلی فعالیت قطارشهری و اتوبوس تا همین چند روز قبل، از سوی دیگر عاملی شد تا اعمال افزایش قیمت‌ها در مشهد و در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر به تعویق بیفتد. این مهم حتی با راه افتادن پلکانی و تدریجی اتوبوس و قطارشهری و تاکسی نیز مشمول افزایش قیمت‌ها نشد تا جایی که اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در صحن علنی گذشته خود برای همه حوزه‌ها تا بازگشت به روال عادی شرایط عمومی شهر، محاسبه و اعمال افزایش قیمت‌ها را منع کردند و بر این اساس قرار شد در حوزه اتوبوس و قطارشهری افزایش قیمت به نیمه خردادماه موکول شود. در حوزه تاکسی نیز در همان جلسه افزایش نرخ ۱۵ تا ۳۰ درصدی را مصوب کردند. باتوجه‌به اینکه اعمال افزایش قیمت دریافت کرایه در حوزه اتوبوس در جلسه گذشته شورا مصوب شد، برای نحوه و چگونگی اجرا به شهر سر زدیم.

یک سال است که هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم
حسینی یکی از رانندگان تاکسی خطی در مشهد است. او با اشاره به ایام تعطیلی کاروبارش در روز‌های شیوع کرونا، گفت: حدود ۳ ماه است که کارمان از رونق افتاده است، حتی نتوانستیم پول بنزینمان را دربیاوریم، کرونا به همه مشاغل از جمله صنف ما آسیب زد.
وی با بیان اینکه حدود یک سال است که هیچ‌گونه افزایش نرخی در محاسبه کرایه‌های تاکسی در مشهد نداشتیم، افزود: یکی از دوستانم در تهران راننده تاکسی است. به گفته او بلافاصله بعد از افزایش قیمت بنزین در سال گذشته، افزایش نرخ کرایه تاکسی را برای رانندگان لحاظ کردند، اما این اتفاق برای ما در مشهد نیفتاد.
وی ادامه داد: هر بار هم که گله کردیم، گفتند مشهد شهر امام رضاست و ما باید خادم زائران امام رئوف باشیم. متأسفانه الان که ایام تابستان نزدیک است، هنوز افزایش قیمت‌ها به ما اعلام نشده است.

مسافربر‌های شخصی رقبای تاکسی‌ها
نجار شهروندی است که در یکی از تاکسی‌های خطی مسافر است. او درباره نحوه استفاده از تاکسی گفت: من خود به شخصه همواره برای جابه‌جایی از تاکسی استفاده می‌کنم. مسافربر‌های شخصی نرخ مشخصی ندارند و هرطور که بخواهند کرایه می‌گیرند، اما کرایه تاکسی‌ها بر اساس کیلومتر و مشخص است.

وی ادامه داد: در تمام روز‌های کرونا این تاکسی‌ها بودند که نکات بهداشتی را کاملا رعایت کردند و فاصله‌گذاری اجتماعی را با نایلون رعایت می‌کردند. مسافربر‌های شخصی عموما رعایت نمی‌کردند و اگر به آن‌ها گله می‌کردم که ۲ مسافر در صندلی عقب سوار کند، گا‌ها با اعتراض راننده روبه‌رو می‌شدم.

وی گفت:، اما متأسفانه عده‌ای از شهروندان هنوز به این موضوع توجه نمی‌کنند و به اولین خودروی که جلو پایشان ترمز کند، مسیر را می‌گویند و سوار می‌شوند.
وی ادامه داد: حال که در‌های حرم مطهر رضوی که از طلوع تا غروب آفتاب باز است و مسلما شهر مشهد دوباره از روز‌های گذشته شلوغ‌تر می‌شود، چه خوب است تاکسی‌رانی با برنامه‌هایی استفاده از تاکسی را برای همه زائران و مسافران و شهروندان فرهنگ‌سازی کند.

قیمت‌های مختلف برای یک مسیر در تاکسی‌های دربستی
سهرابی نیز شهروند دیگری است که عموما هر روز از محل کار تا منزل را از تاکسی دربستی استفاده می‌کند. وی نیز دراین‌باره گفت: هر روز عصر وقتی از محل کار به منزل برمی‌گردم، ترجیح می‌دهم از تاکسی دربستی استفاده کنم. این در حالی است که هر راننده من را در همین مسیر با قیمت‌های مختلف به منزل می‌رساند.
وی افزود: باید سازوکاری برای نحوه محاسبه کرایه تاکسی برای مسیر‌های دربستی نیز وجود داشته باشد.

صدور فیش محاسبه کرایه مسیر
دراین‌باره مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد گفت: طرح حذف مسیر‌های دربستی با صدور فیش محاسبه قیمت مسیر در مشهد اجرا می‌شود.
احمد محبی با اعلام این خبر افزود: این کار در حقیقت مستند به همان محاسبه کرایه بر روی تاکسی‌متر است که این‌بار بر روی نرم‌افزار پیاده‌سازی شده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر فرد از فرودگاه به حرم می‌رود، به محض اینکه مقصد اعلام می‌شود، سیستم محاسبه کرایه را انجام می‌دهد و مبلغ پرداختی روی فیش صادر می‌شود و فرد مسافر زمانی که در تاکسی سوار می‌شود، مبلغ کرایه را در دست دارد و مسافر با رویت فاکتور از نحوه پرداخت کرایه مطمئن می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد گفت: این کار برای ورودی شهر مانند فرودگاه، پایانه مسافربری و راه‌آهن اجرا شده است و افزون بر آن در راکتی‌های اطراف حرم در ۴ محور نیز این کار در حال انجام است و ثابت شده است. بدین معنا که وقتی فرد از حرم به خیابان‌های مختلف سفر درون‌شهری داشته باشد، روی سیستم اعمال هزینه می‌شود و فیش صادر می‌شود.
 
محبی با بیان اینکه صدور فیش باعث می‌شود راننده مسیر انحرافی نرود و مبلغ واقعی از مسافر دریافت شود، افزود: این کار تأثیر بسزایی در استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی تاکسی دارد.

حذف تاکسی دربستی
وی افزود: ما در خطوط تاکسی‌رانی چیزی با عنوان «دربستی» نداریم. تاکسی‌های ما باید بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد هزینه جابه‌جایی مسافر را دریافت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: چون در مشهد فقط تاکسی‌متر وجود دارد، بنابراین باید بدانیم که شرایط دریافت وجه جابه‌جایی مسافر در تاکسی‌های مشهد با سایر کلان‌شهر‌ها متفاوت است، یعنی منطبق با مصوبه شوراست و نباید خارج از آن چهارچوب باشد.

وی با بیان اینکه صدور فیش به راننده کمک می‌کند چانه‌زنی بین مسافر و راننده بر سر قیمت حذف شود، افزود: این کار از سوی دیگر باعث می‌شود برخی رانندگان نتوانند مسیر طولانی‌تر را برای رسیدن به مقصد طی کنند.

افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی کرایه تاکسی از تابستان
وی ادامه داد: برای چند مسیر از خطوط شهری به‌صورت پایلوت مبالغی را مشخص خواهیم کرد که خطوط ثابت هم مبلغش مشخص شود، البته تاکسی‌متر هم برای انتقال مسافر زده می‌شود، اما در نظر داریم تا پایان سال برای چند خط در داخل شهر، مبلغ کرایه را ثابت کنیم و مبلغ کرایه روی تابلو در تاکسی نمایش داده شود.
 
محبی گفت: در داخل شهر مسافر مبدأ و مقصدش مشخص نیست. به‌عنوان مثال ممکن است از ابتدای سوارشدن مسافران، یکی ۱۰ کوچه بالاتر، دیگری ۱۵ کوچه و نفر سوم کوچه بیستم پیدا شود. اما می‌توان برای یک مسیر ۲ یا ۳ قیمت مشخص کرد.

محبی با بیان اینکه در تهران نیز در ورودی‌ها به‌ویژه فرودگاه کار صدور فیش انجام می‌شود، افزود: ما کامل‌ترین مدل صدور فیش در کشور را داریم، زیرا نرم‌افزار ما ترافیک را بررسی می‌کند و مسیر کم‌ترافیک را به راننده پیشنهاد می‌دهد. این نرم‌افزار کامل‌ترین نرم‌افزار در کشور است.

وی گفت: خودرو‌هایی که در شهر به شهروندان خدمت ارائه می‌کنند، انواع مختلفی دارند و در کلاس‌های متفاوت تعریف شده‌اند. از آنجا که نوع خودرو‌ها متفاوت است و بنا بر نظر‌های کارشناسی هزینه‌های جانبی هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت است، باید دریافت کرایه هم متفاوت باشد.
وی افزود: هزینه‌های دستمزد و موارد مربوط به راننده در تمام خودرو‌ها یکسان است، اما نوع خودرو و گازسوز بودن یا بنزینی‌بودن آن نرخ دریافت کرایه را متفاوت می‌کند.
 
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد گفت: به‌عنوان مثال خودرو‌های فرسوده افزایش ۱۵ درصدی کرایه را خواهند داشت. دلیل لحاظ این درصد نیز ابتدا فرسوده بودن خودروست و عامل دوم نیز ایجاد انگیزه برای نوسازی خودرو توسط راننده است.

افزایش ۳۰ درصدی کرایه سمند و ۴۰۵

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد افزود:خودرو‌هایی مانند سمند و ۴۰۵ افزایش ۲۹ تا ۳۰ درصدی کرایه دارند.

وی ادامه داد: در سال گذشته که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، تاکسی‌رانی مشهد افزایش قیمت نداشت. این در حالی بود که در پایتخت با گرانی بنزین، افزایش نرخ صورت گرفت. از ابتدای ۹۸ تاکنون افزون بر گران‌شدن بنزین، هیچ‌گونه افزایش نرخی نداشتیم.
وی با بیان اینکه مصوبه افزایش کرایه تاکسی‌ها بعد از تصویب در شورا به فرمانداری رفته و الان در دست فرمانداری است، افزود: به محض تأیید فرمانداری و ابلاغ، تلاش می‌کنیم تا پایان خردادماه تاکسی‌متر‌ها را منظم کنیم و افزایش نرخ از ابتدای تابستان در مشهد اعمال شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->