ویزر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟ چرا در فصل پاییز پوستمان خشک می شود؟ انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد، شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳) در استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق ۴۸ درصد تماس‌های مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد مزاحمی و نامرتبط است سامان‌دهی بیش از سه هزار کودک بدسرپرست یا بی‌سرپرست در خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی خبر خوب برای پرستاران، تخصیص بودجه ۳همتی برای تسویه مطالبات ۱۴۰۲ پرستاران توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا و درمان آن‌ها
سرخط خبرها

نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان

  • کد خبر: ۲۹۲۰۱۲
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان
ماجرای گوشت‌هایی که با قیمت مناسب در یک فروشگاه در مشهد عرضه می‌شود، با ابهامات و سؤالات شهروندان همراه شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بازار تقلب برای اقلام گران‌قیمت داغ‌تر از کالا‌های دیگر است. گوشت قرمز هم از این قاعده مستثنا نیست و جزو کالا‌هایی است که گرانی آن، فعالیت برخی متقلبان سوءاستفاده‌گر را تشدید می‌کند. اتفاقی که کم‌و‌بیش اخبار آن هر‌چند‌وقت یک بار به گوش می‌رسد. از دست‌کاری در بافت گوشت و مرغ برای سنگین‌تر شدن گرفته تا چرخ کردن سنگدان مرغ در گوشت‌های چرخ شده یا حتی فروش گوشت الاغ به اسم گوشت قرمز و دست‌کاری ترازو و دیگر موارد.

چند روز قبل شهروندان از دل‌نگرانی‌شان از عرضه گوشت قرمز مشکوک در یک فروشگاه توزیع ارزاق به صدای مردم شهرآرا گفتند که به گمان آنها شکل ظاهری آن و طبخ آن به گوشت گوساله هیچ شباهتی نداشت و با این شرایط عطای مصرف آن را به لقایش بخشیده‌اند.

گوشت گوساله منجمد ایرانی یا ...

چراغ بررسی سلامت گوشت قرمز در یکی از فروشگاه‌های بزرگ مشهد را بانوی میان‌سالی روشن می‌کند. او می‌گوید: ارزان بودن گوشت آن هم در محدوده قیمتی کیلویی ۲۰۰‌هزار تومان، وسوسه‌ام کرد و در همان خرید اول، سه بسته بزرگ خریداری کردم. او همان روز دست به کار پخت یک بسته از گوشت‌های بسته‌بندی شده می‌شود و تجربه‌اش را در این زمینه درمیان می‌گذارد: گوشت‌ها تمیز و مرتب بسته‌بندی شده بودند. مثل بسته‌های بزرگ کالباس گوشت یک‌تکه و همدست و بدون استخوان، طوری که به راحتی آن را خرد و بسته‌بندی کردم. یک بسته را هم برای وعده ناهار کنار گذاشتم.

ویژگی‌های عجیب و غریب این گوشت، شک این مشتری را بر می‌انگیزد که گوشت منجمد ایرانی، گوساله است یا گوشت دیگری را به جای گوشت گوساله یخ زده جا زده‌اند.

او درمورد این مشخصه‌ها می‌گوید: خیلی عجیب به نظر می‌رسد. این گوشت رنگ روشن‌تری در مقایسه با گوشت گوساله دارد. همین‌طور در زمان بسیار کمی، گوشت مغزپخت شد. اما قسمت غافل‌گیرکننده، ویژگی این گوشت بود. او برای توضیح می‌گوید: همه آنهایی که گوشت گوساله مصرف کرده باشند، می‌دانند گوشت گوساله حتی بعد پخت هم نرم نمی‌شود و ماهیت آن بر خلاف گوشت گوسفندی است که نرم و پنبه‌ای است، در حالی که این گوشت، خیلی زود پخت و نرم شد، انگار گوساله نبود.

همه این ویژگی‌ها شک این شهروند را بر می‌انگیزد که شاید این گوشت گوساله نباشد. او ادامه می‌دهد: عروسم نیز این گوشت را تهیه و طبخ کرده و دقیقا او نیز تجربه مشابه من در این زمینه دارد. همین گزارش‌های تأمل‌برانگیز شهروندان، ما را بر آن داشت، تا با مراجعه میدانی و بازدید از واحد صنفی مد نظر، ماجرا را بررسی و از صحت و سقم آن اطلاعاتی کسب کنیم. بیان این نکته هم ضرورت دارد که طرح این پرسش و پیگیری درخواست‌های شهروندان برای سلامت این گوشت‌های منجمد گوساله است.

حواستان باشد تفاله مصرف نکنید

برای اینکه سر از قیمت واقعی این نوع گوشت دربیاورم، از چند مغازه فروش گوشت و مرغ، قیمت آن را سؤال می‌کنم. یکی از آنها که فاصله‌ای نزدیک با فروشگاه مدنظر ما دارد، پاسخ می‌دهد: کیلویی ۳۵۰‌هزار تومان. دیگر فروشگاه هم ۳۶۰‌هزار تومان رقم اعلامی‌اش است.‌

می‌گویم: اگر کسی با تفاوت قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان همین گوشت را در هر کیلو، بفروشد، این چه معنایی دارد؟
و صریح می‌گوید: احتمالا آب بسته‌اند دیگر. گوساله نیست، گوشت ماده گاو یا گاوی است. یک بار می‌گذارند یخ آن باز می‌شود و بعد خردکردن دوباره، منجمد می‌کنند. این طوری هیچ پروتئینی نمی‌ماند و رسما تفاله مصرف می‌کنید. از طرفی این گوشت‌ها فراوری شده است و با فشار آب به آن حجم‌دهی می‌رسد.

موارد مشکوک را به ۱۵۱۲ گزارش دهید

با پیگیری شهرآرا دکتر محمد سیاح، رئیس شبکه دام‌پزشکی شهرستان مشهد با دریافت گزارش توزیع گوشت مشکوک در فروشگاه توزیع ارزاق عمومی به شهرآرا می‌گوید: بلافاصله کارشناسی در محل حضور یافته و موضوع را بررسی می‌کند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد به طور حتم برخورد می‌کنیم.

سیاح در ادامه از نظارت‌های بهداشتی دام‌پزشکی بر انواع گوشت قرمز و مرغ می‌گوید: بر سلامت این محصولات در همه مراکز از سوی کارشناسان و بازرسان شبکه دام‌پزشکی مشهد نظارت می‌شود.
رئیس شبکه دام‌پزشکی شهرستان مشهد با بیان اینکه این نظارت‌ها برای حفظ سلامت همشهریان و ارتقای امنیت غذایی جامعه است، بیان می‌کند: در کنار ناظران بهداشتی، همیاران سلامت هم بر فراورده‌های خام دامی قابل عرضه نظارت دارند.

سیاح راه‌های ارتباطی شهروندان با موارد مشکوک و تخلف‌های احتمالی را هم بیان می‌کند: همشهریان هرگونه تخلف بهداشتی را در حوزه فراورده‌های خام دامی به دام‌پزشکی واقع در خیابان عبادی اطلاع دهند یا با شماره ۱۵۱۲ گزارش خود را مطرح کنند.

او به مشتریان و متقاضیان خرید گوشت و مرغ توصیه می‌کند: فراورده پروتئینی خود را از مراکز عرضه و فروش گوشت معتبر که صحت کسب و کارشان به اثبات رسیده، تهیه کنند.

این گوشت‌ها سالم است

کمتر از ۲۴‌ساعت از اطلاع‌رسانی شهرآرا برای بررسی سلامت گوشت‌های گوساله منجمد ایرانی به دام‌پزشکی مشهد می‌گذرد. رئیس شبکه دام‌پزشکی شهرستان مشهد خبر خوبی برای مصرف‌کننده فراورده موردنظر دارد. 

او می‌گوید: در بازدید و بررسی میدانی کارشناس و ناظر بهداشتی شبکه دام‌پزشکی و تماس با شرکت موردنظر توزیع‌کننده فراورده و دیگر اقدامات تخصصی، این محصول که گوشت گوساله منجمد ایرانی است، هیچ مشکلی ندارد و شهروندان می‌توانند با اطمینان‌خاطر آن را مصرف کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->