استاد دانشگاه هنر تهران: مکتب هنر رضوی نیازمند پژوهش‌های عمیق و مسئله‌محور است عاشقی که وقت نمی‌شناسد آقا، کینگ است یادی از مرحوم حبیب الله بنای رضوی، معمار مرمتگر گنبد و آینه کاری‌های حرم امام رضا(ع) هنرنمایی رنگ‌ها در موزه بزرگ آستان‌قدس | تابلو‌های هنرمندان خارجی که در حرم امام‌رضا(ع) نگهداری می‌شوند جهاد تبیینِ امامت قرار بی‌قراران در آستان دوست | چند پیشنهاد برای اینکه چهارشنبه را با یاد امام‌رضا (ع) بگذرانیم رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران: بازآفرینی تاریخ هنر برای نظریه‌پردازی نوین ضروری است «عرض دین»، سنتی که باید احیا شود ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خمس، کلید افزایش رزق | دانستنی‌هایی درباره یک واجب شرعی تشرف جمعی از رزمندگان و جانبازان حوادث اخیر حزب‌الله لبنان به حرم امام رضا (ع) + تصاویر کرامات نماز اول وقت مروری بر نماز‌های مستحبی و آداب و احکام آن‌ها | زینتی برای بندگی مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن خانواده‌های سپاه در مشهد برگزار می‌شود پیکر مطهر سرباز وظیفه «شهید امیرمحمد کاخکی» در مشهد تشییع شد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) + فیلم برگزاری یادواره ۵۰۰۰ دانش‌آموز شهید خراسان رضوی + فیلم (۱۵ مهر ۱۴۰۳) ویدئو | جوانی متخصص در نزدیکی حرم امام رئوف(ع) آیین سنتی «یوم الناصفه» با حضور کودکان عرب‌زبان در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد
سرخط خبرها

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت

  • کد خبر: ۲۹۳۴۶۱
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران بر اهمیت درک تاریخی و اجتماعی در شناخت هنر رضوی تأکید کرد و گفت: استفاده از اصطلاحات مرتبط با هنر اسلامی عمدتاً از سوی محققان خارجی انجام می‌شود که مورد نقد است.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ دکتر علیرضا شیخی امروز، ۱۸ مهرماه، در هم‌‌اندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکل‌گیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد که این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند؛ بلکه بعد‌ها محققان به تحقیق و شناخت آن‌ها پرداخته‌اند.

شیخی تأکید کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه تأمل کنیم. 

او بیان کرد: هنر‌های دوره‌های مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها بگذریم.

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن اشاره به اهمیت شناخت و تعریف نمود‌های بیرونی هنر رضوی، افزود: کنارگذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایه‌های معماری به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به نگاه دقیق‌تری دارد.

وی همچنین تأکید کرد که داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی لازم است. 

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دست‌کم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمین‌های مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانه‌تری داشته باشیم.

در انتها، او با اشاره به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگی‌های آن، بیان کرد: ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->