عطار نیشابوری از نگاه نوجوانان مشهدی | روایت منطق‌الطیر در قاب تصویر و داستان یادی از نورالدین رضوی سروستانی، خواننده و مدرس فقید آواز ایرانی | نسیمی از سوی سروستان نگاهی به نمایش «ترور» با بازی ساعد سهیلی، بازیگر مشهدی | تماشاگر خودت را قاضی کن معاون سیمای شبکه خراسان رضوی: تولید محتوای هویتی روزآمد، زیرساخت‌های جدید می‌طلبد درباره پادکست ادبی و کارکردهای آن | ادبیات شنیدنی است گفت وگو با محمدکاظم کاظمی درباره پادکست «شعر پارسی» | به شنیدن پادکست عادت نداریم رونالدو وارد دنیای سینما می‌شود تتوی سر «شمشیر» در سریال پایتخت ۷ نشانه چیست؟ + توضیحات نقش آفرینی «تاکه هیرو هیرا» در فیلم کاروشی اجرای عباس خوشدل، نوازنده معروف ایرانی، در رادیو صبا نظر جیمز کامرون درباره استفاده از هوش مصنوعی در سینما صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ کتاب جاده‌های ناتمام داستانی منتشر شد سریال وحشی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی دیدار وزیر ارشاد با قباد شیوا، هنرمند پیشکسوت عرصه هنر‌های تجسمی
سرخط خبرها

آغاز چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

  • کد خبر: ۲۹۵۱۵۸
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
آغاز چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تلاش کرده است تا فیلم‌ها از عنصر خیال‌انگیزی بهره‌مند شوند. ردپای این سیاست‌گذاری را می‌توان در شعار این دوره که «جشنواره فیلم کوتاه تهران، پذیرای جهان خیال‌‌انگیز تو» تعیین شده است، یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، مهم‌ترین رویداد سینمای کوتاه ایران در عرصه بین‌المللی پس از برگزاری ۴۰ دوره، در حالی وارد پنجمین دهه حیات خود می‌شود که در ابعاد مختلف در حال تحول و پیشرفت است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره چهل‌ویکم نیز در دو بخش اصلی مسابقه سینمای ملی و مسابقه سینمای بین‌الملل برگزار می‌شود و در هر بخش، فیلم‌ها در چهار قالب اصلی داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن دسته‌بندی شده‌اند که اگرچه بخش داستانی جذابیت‌های خودش را دارد، ولی در همه بخش‌ها آثار قابل توجه و تماشایی دیده می‌شود.

این در حالی است که امسال دو بخش ویژه رقابتی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در واکنش به پدیده‌ها و فناوری‌های نوظهور از سوی جشنواره تهران لحاظ شده است.

در حالی که برای سومین سال متوالی، جشنواره با تأکید بر تنوع بومی و اقلیمی برگزار می‌شود، تلاش شده تا فیلم‌ها از عنصر خیال‌انگیزی نیز بهره‌مند شوند، رد پای این سیاست‌گذاری را می‌توان از تولید شماری از فیلم‌ها در انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان متولی برگزاری جشنواره تا شعار این دوره از رویداد یافت.

برآیند رویکرد‌های گفته شده در انجمن و جشنواره را می‌توان در کادر سازی تدریجی برای سینمای بلند یافت، این امر البته تنوع قابل توجهی را باعث شده، به پرهیز فیلمسازان از برخی مضامین تکراری مثل خیانت، خودکشی، صحنه‌زنی و افسردگی رسیده، فضا‌ها و لوکیشن‌ها را متحول کرده و در نهایت به سهم ۷۰ درصدی تعداد متقاضیان از استان‌ها نسبت به فیلمسازان پایتخت انجامیده است در عین حال نسبت ۵۰-۵۰ در میان پذیرفته‌شدگان جشنواره با وجود امکانات بیشتر تولید در تهران، قابل توجه است، این امر تحقق سیاست عدالت فرهنگی را در این رویداد نشان می‌دهد.

شرکت ۲۹۲ فیلمساز زن و پذیرش ۲۳ نفر از آنان که نرخ پذیرش را همپای فیلمسازان مرد و کمی بیش از آنها نشان می‌دهد، از نقش پررنگ زنان فیلمساز در جشنواره فیلم کوتاه تهران حکایت دارد.

نکات یادشده همچنین به رشد تعداد آثار ارسالی و راه یافته به بخش ملی جشنواره انجامیده است.

به علاوه با ورود نسلی نو به فیلمسازی، به نظر می‌رسد نوعی جوان‌گرایی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به وقوع پیوسته که تا حد زیادی مرهون امر آموزش در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و معرفی فیلمسازان جوان به جشنواره است، بسیاری از فیلمسازان متقاضی، اولین تجربه خود را در جشنواره و برخی حتی اولین تجربه فیلمسازی خود را در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران از سر می‌گذرانند تا نوعی پوست‌اندازی در سینمای کوتاه ایران به چشم آید.

این فیلمسازان جوان در ارتباط و تعامل مستقیم با چهره‌های پرسابقه سینما قرار می‌گیرند که پس از سال‌ها همکاری در مقام فیلمساز با جشنواره، حالا به همکاری مستمر خود در هیات‌های انتخاب و داوری بخش‌های مختلف رویداد ادامه داده‌اند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->