اعضای هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان مشخص شد بازبینی جشنواره تئاتر معلولان یادی از مرحوم فریدون مشیری | شاعر کوچه‌های مهتابی گفتگو با نصرالله قادری، کارگردان، منتقد، نویسنده و مدرس شناخته شده تئاتر کشور | اندیشه بدون هنر ماندگار نیست پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر بسیج خراسان رضوی در حال برگزاری است | «سودای عشق» فرصتی برای دیده شدن رونمایی از کتاب «مهتاب و مین»، الگوی مطلوب برای نوجوانان امروز مسائل مالی مهم‌ترین دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در کشور | کتاب فروشی قدیمی «علامه» در مشهد تعطیل شد همه چیز درباره سریال جدید «قهوه پدری» ساخته مهران مدیری صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ خلق آثار هنری دختران نوجوان مشهدی در حمایت از شهدای غزه و لبنان مشهد، میزبان رویداد هنری رسانه‌ای شهردخت «محمود استادمحمد»؛ نمایشنامه نویسی که زیبایی را خوب می‌دید و می‌پسندید فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۳ و ۴ آبان ۱۴۰۳) «لیام نیسون» بازنشسته می‌شود درخشش فیلم‌سازان مشهدی در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران | تقدیر خانواده شهید فخری‌زاده از فیلم «پای پرواز» برگزیدگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند | درخشش ۲ فیلمساز مشهدی خلق آثار هنری دفاع از غزه در نهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی | «مقاومت»؛ در رأس جریان سازی گرافیکی کشور
سرخط خبرها

اولین نشست تخصصی میدان هنر در مشهد برگزار شد (۳۰ مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۵۸۲۳
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
اولین نشست تخصصی میدان هنر در مشهد برگزار شد (۳۰ مهر ۱۴۰۳)
اولین نشست تخصصی میدان هنر در سینما مهرکوهسنگی با مرور نقاشی‌های دیواری احمد منصوب برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، عصر امروز، ۳۰ مهر ۱۴۰۳ اولین نشست تخصصی میدان هنر به همت حوزه هنری خراسان رضوی با مرور نقاشی‌های دیواری احمد منصوب در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد.

در این نشست تخصصی هنرمندان و استادانی از جمله فرزاد قائمی، جواد استادی، سید محمدرضا میری، مهدی یک‌پسر برای مرور هنر احمد منصوب حضور داشتند.

مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در ابتدای نشست میدان هنر با اشاره به اهمیت هنر حماسی و مقاومت اظهار کرد: در فضای جهانی و مقاومت درگیر بحران جنگ هستیم. من شهادت جدیدترین شهادت این عرصه را تبریک و تسلیت و یاد همه شهدای مقاومت را گرامی می‌دارم. ما تولیدات خیلی خوبی در زمینه‌های هنری داریم، اما متاسفانه به دلیل اینکه آثار بازخوانی و تجربه نگاری نشده، منابع زیادی وجود ندارد.

وی در خصوص نقش حوزه هنری برای ارتقای هنر حماسی تاکید کرد: حوزه در دو سال اخیر سعی کردیم به صورت دقیق در حوزه‌های هنر مقاومت و انقلاب و. اقداماتی انجام دهیم. اکنون قرار است نشست‌های میدان هنر که بیانگر هنر هنرمندان در زمینه‌های حماسی، مقاومت، انقلاب است، ادامه‌دار باشد.

احمد منصوب در ادامه نشست با اشاره به فعالیت هنری خود بیان کرد: با عشق و علاقه زیادی در سال ۱۳۶۸ نقاشی را شروع کردم. بستر فعالیت‌های ما در بسیج و مساجد بود. اولین نقاشی دیواری را در چهارراه شهید مدرس کشیدم که ترکیبی از فضای بهشتی و دنیایی بود. بعد از آن در جا‌های مختلف شهر با همکاری نقاشان دیگر نقاشی‌های مختلفی با موضوع شهدا و شهادت کشیدیم. در تابستان ۱۳۷۶، چهره اولین سردار شهید کاوه را کشیدیم. بعد از سال‌ها تصمیم گرفتیم اقدام خاصی در این حوزه انجام دهیم. بعد از گفتگویی که با شهرداری داشتیم تصمیم گرفتیم چهره از شهیدان بسیم‌چی را خلق کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما نقاشان این است که مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند. با توکل به خدا و توسل به شهدا سعی کردیم با توجه به موقعیت مکانی خوب اثر که در چهارراه خیام قرار داشت، اقدامی موثر انجام دهیم.

این نقاش مشهدی خاطرنشان کرد: سعی کردیم در میدان فردوسی با الگو گرفتن از شاهنامه فردوسی که حماسه‌آفرین است اثر را خلق کنیم. من اعتقاد دارم اگر فردوسی پهلوانی مثل رستم را ترسیم کرده ما نیز باید رستم‌های زمانه خودمان را ترسیم کنیم. مبنای خودمان را نگارگری ایرانی و ررئال در نظر گرفتیم و به همین ترتیب آثر را ترسیم کردیم.

جواد استادی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی اضافه کرد: اساس زیست انسان از آغاز خلقت بر نیاز استوار بوده و با گذر زمان نیاز‌های انسان نیز پیچیده‌تر شده است. یکی از این نیاز‌ها مربوط به زیبایی‌شناسی و هنر است.

وی ادامه داد: در جامعه امروز منابع معرفتی نیاز‌های ما را بر طرف نکرده، اما خوشبختانه جنس هنر آقای منصوب از نمونه‌های فاخری است که توانسته نیاز مردم را برطرف کند و آنها را با این هنر و شهدا آشنا کند. حماسه چیزی است که می‌تواند همه اعضای جامعه را با یکدیگر برای رسیدن به غایت مشترک همراه و امیدوار کند.

مهدی یک‌پسر در ادامه نشست بیان کرد: دیدگاه استفاده از منابع فرهنگی در بحث سیاست‌گذاری فرهنگی وجود دارد باید به جریان تاریخی و محتوایی این فرهنگ و ملت توجه کنیم. اولین ویژگی هنر آقای منصوب استفاده از تلفیقی است که انجام دادند. این هنرمند نگاه داستان‌پردازانه به آثار خود داشتند. رسیدن به این دیدگاه نیازمند اندیشه‌ای است که به عقیده من یک نوآوری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: من معتقدم داستان پردازی الهامی از گذشته بوده که می‌تواند آینده را روایت کند یعنی عناصر گذشته را زنده و آینده را معنا دهد. 

این فعال فرهنگی اضافه کرد: نقاشی از بیسیم‌چی‌ها خرده روایتی ذیل روایت حماسه به حساب می‌آید که به عبارتی این شهیدان پیامی برای امروز و آینده ما ارسال می‌کنند. لذا داستان‌سرایی و شکل‌گیری این روایت قابل توجه است. 

یک‌پسر ادامه داد: هنرمندانی که با استفاده از شعر حماسی فردوسی و شاهنامه شخصیت را معرفی کردند، بسیار قابل تامل بوده و نوآوری به حساب می‌آید. 

فرزاد قائمی، با اشاره به نگارگری حماسی بیان کرد: اصولا نگارگری حماسی در هنر ایرانی پیشینه قابل توجه‌ای دارد. ما در کتاب‌هایی مثل ارژنگ، نوعی از نگارگری آمیخته با رزم و تکاپو حماسی را داشتیم. همراه با رشد کتابت شاهنامه، سبک نگارگری نیز رشد پیدا کرد. 

وی ادامه می‌دهد: دیوارنگاره‌های آقای منصوب، اتفاق بی‌بدیلی است. در همه جای شهر ردپای حماسی و معنوی موجود است. هنرمندان معدودی هستند که بتوانند با تلفیق نگاره‌های شاهنامه و هنر حماسه اثری خلق کنند. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آقای منصوب تمام عمرش را با داستان زندگی شهدا زیسته است و با پژوهش در شاهنامه فردوسی توانسته به زیبایی این دو مورد را باهم تلفیق کند که من معتقدم این تلفیق خوش نشسته است. آقای منصوب در آثار خود از رنگ‌های زنده استفاده کرده که این رنگ‌ها باعث برانگیختن شور و هیجان مردم می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->