به گزارش شهرآرانیوز، صدای موج دریا و مرغان دریایی با نور آبی پخششده در صحنه آمیخته شده بود. یازده بازیگر تیزر تبلیغاتی در ساحل اختصاصی شرکت فیلمسازی آقای داتان مشغول تفریح بودند. قرار بود نینا گرنت نقش اصلی تیزر تبلیغاتی خمیردندان را بازی کند. او بلوز و شلوار خالخالی به تن و جورابهای قرمز رنگی به پا داشت. نینا با انرژی زیادی شروع به بازی در این تیزر کرد. اما بعد از خیرهشدن به دوربین و نشاندادن دندانهای سفیدش، از حال رفت و روی زمین افتاد. همه اینها در عرض چند ثانیه اتفاق افتاد. دیگر بازیگران باعجله او را به دکتر رساندند، اما کار از کار گذشته بود و نینا به طرز مشکوکی با سمی که پزشکی قانونی وجود آن را در بدن نینا تأیید کرده بود، فوت شد. نقش آقای داتان که مرتضی جوانشیر آن را بازی میکند، دستور میدهد کارآگاهی حرفهای را استخدام کنند.
«کمپانی فیلمسازی آقای داتان» عنوان نمایشی است به کارگردانی مسعود عقلی که این روزها در پردیس تئاتر مستقل بر روی صحنه میرود. مسعود عقلی از سال ۱۳۷۹ فعالیت هنری خود با انجمن نمایش مشهد آغاز کرده و در طی این سالها بازیگر و کارگردان نمایشهای زیادی بوده است.
اکنون او مدیر خانه تئاتر «کوهستان» است و با همکاری هنرجویان خود در این مجموعه، نمایش «کمپانی فیلمسازی آقای داتان» را بر روی صحنه برده است. آرش تبریزی، نینا گودرزی، سمیه طهماسبی، سارا پاکدل، مهدی توکلی، زهرا خدابخشیان، احمدرضا دیوانبیگی، لعیا رضازاده، سحر سرگزی، عاطفه شرافتیراد، جمیل صاحبی، امیررضا صفدرپور، محمدصادق وفادار، یاسمینا نخعی و مرتضی جوانشیر در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.
نمایش «کمپانی فیلمسازی آقای داتان» تئاتر جنایی و معماگونه است که به تماشاگران این امکان را میدهد تا در دنیای رازآلود و پر از تنش غوطهور شوند. این نوع تئاتر نهتنها به حل معماهای پیچیده و جنایات میپردازد، بلکه عمیقاً به بررسی احساسات انسانی و واکنشهای روانی شخصیتها میپردازد. در این راستا، نقش کارگردان در هدایت تیم نمایش بسیار حیاتی است. داستانها معمولاً حول محور جنایت یا معما میچرخند که نیازمند تفکر و تحلیل از سوی تماشاگران هستند. این پیچیدگیها میتواند تنش و هیجان را در صحنه ایجاد کند.
شخصیتها در این نوع تئاتر معمولاً دارای لایههای عاطفی و روانی هستند. آنها با احساساتی چون ترس، حسادت، عشق و خیانت دستوپنجه نرم میکنند. این احساسات به تماشاگران اجازه میدهد تا با شخصیتها همدلی کنند. در این نوع ژانر، کارگردان مسئولیتهای زیادی از جمله هدایت بازیگران، ایجاد فضاسازی مناسب، مدیریت ریتم داستان و تجزیه و تحلیل متن برای بازیگر را دارد. مسعود عقلی در این نمایش بهخوبی توانسته بود از پس این مسئولیتها بربیاید و مخاطبان را تا پایان نمایش، با خود همراه کند.
«کمپانی فیلمسازی آقای داتان» با تمرکز بر احساسات انسانی، تجربهای غنی برای تماشاگران فراهم میآورد. کارگردان مؤثر این نمایش نهتنها داستان را بهخوبی روایت میکند، بلکه به تحلیل عمیقتری از رفتارها و انگیزههای انسانی میپردازد که این امر باعث شده است تا تماشاگران نهتنها درگیر داستان شوند، بلکه به تأمل در مورد خود و جامعهشان نیز بپردازند. در نهایت، این تئاتر جنایی و معماگونه پلی میان هنر و روانشناسی بود که به شناخت بهتر انسانها کمک میکرد. در ادامه، گفتوگوی ما را با برخی عوامل این نمایش میخوانید.
آلبوم تصاویر نمایش «کمپانی فیلمسازی آقای داتان»
قرار بود در سال ۱۳۹۶ نمایشنامه کمپانی فیلمسازی آقای داتان را با هنرجویان پردیس تئاتر مستقل بر روی صحنه ببرم، اما در آن زمان هماهنگی لازم صورت نگرفت. از آن سالها این سوژه در ذهن من ماند تا اینکه ۹ ماه پیش، تصمیم گرفتم با همکاری هنرجویان خانه تئاتر کوهستان نمایش کمپانی فیلمسازی آقای داتان را بر روی صحنه ببرم. آرش تبریزی، نینا گودرزی و سمیه طهماسبی از بازیگران اصلی و باسابقه این نمایش هستند که به تیم هنرجویان خانه تئاتر کوهستان اضافه شدند.
حدود ۹ ماه زمان برد تا توانستیم با توجه به سوژه اولیه، سر و شکلی به نمایش بدهیم. همزمان در این ۹ ماه، بر روی نقاط ضعف هنرجویان و اصول اولیه بازیگری کار کردیم تا شد آن چیزی که مخاطبان میبینند. نمیتوانم بگویم این نمایش ایدهآل من است، اما رضایت نسبی از آن دارم.
مرتضی جوانشیر حدود ۱۵ سال پیش هنر تئاتر را با حمید کیانیان آغاز کرد. از گذشتههای دور، مرتضی را میشناختم و با او کار تصویری مشترکی انجام دادم. معلولیت مرتضی از نوع cp است. این بیماری به دلیل رسیدن آسیب به سیستم عصبی مرکزی، باعث کاهش یا ازدستدادن کنترل حرکتی یا عملکرد عضلات میشود. به نظر من، مرتضی بازیگر است. او ریتم و صحنه را میفهمد و میشود به او در سپردن نقش اعتماد کرد. او اصرار دارد با وجود معلولیتش بین آدمهایی که این معلولیت را ندارند، حضور داشته باشد تا مدل ارتباطی غلط، ترحم، ترس و غریبگی را از بین ببرد.
از نظر من تئاتر به معنای هنر مستقل است و از این هنر آن طور که باید استقبال نمیشود. معمولاً در مشهد نمایشهای کمدی و جُنگهای خنده پرفروشتر هستند، اما سایر ژانرها نیز در طی این سالها مخاطب خودش را داشته است.
بعد از ظهور بیماری کرونا، هنرمندان از صحنه فاصله گرفتند و جای خالی آنها با هنرمندان نوظهور و کاراولی پر شده است که البته این موضوع ایرادی ندارد، اما به همان نسبت کیفیت افت میکند. در حال حاضر در سبد فرهنگی مردم، محصولاتی است که مناسب شأن آنها نیست. من معتقدم تئاتر هنری است که باید مخاطب را به فکر وادار کند؛ بنابراین امیدوارم مردم مشهد با جنس هنر مستقل بیشتر آشنا شوند و اصالت تئاتر از بین نرود.
تجربه ما در طول این ۹ ماهی که تمرین داشتیم، شبیه جاافتادن غذا بود. آقای عقلی با صبر، حوصله و بینشی که داشتند شور و اشتیاق ما را برای بازیگرشدن کنترل کردند. ما برای رسیدن به نتیجه بسیار عجول بودیم و این فرایند نُهماهه به ما یاد داد که چگونه شنونده خوبی باشیم و همراهی و همدلی را یاد گرفتیم.
تکتک اعضای یک خانواده از نظر اخلاقی با یکدیگر متفاوت هستند. حالا اگر بخواهیم اعضای یک نمایش را در نظر بگیریم کار سختتر و تفاوتها عیانتر است. به مرور زمان سعی کردیم حضور یکدیگر را درک کنیم و بپذیریم. حضور مرتضی جوانشیر در این موضوع بسیار کمککننده بود و تعامل و ارتباطگیری با او، ما را نرمتر کرد. من فکر میکنم حضور خوب بچهها در صحنه از یک ارتباط و همدلی قوی نشئت میگیرد.
برای من افتخار بزرگی بود که اولین تجربه حضورم در صحنه با نمایش کمپانی فیلمسازی آقای داتان به کارگردانی آقای عقلی بود.
نمایش کمپانی «فیلمسازی آقای داتان» اولین تجربه من در حوزه تهیهکنندگی است. من شرکت معماری دارم و حیطه شغلی من هیچ ربطی به تئاتر ندارد، اما به واسطه دوستی قدیمی که با آقای عقلی داشتم، تصمیم گرفتیم کار مشترکی ارائه بدهیم.
به واسطه شناختی که از آقای عقلی داشتم، میدانستم که از پس کار برمیآید و با همراهکردن تیم نمایش، به نتیجه دلخواهش میرسد. گاهی اوقات من نسبت به موضوعی ابراز نگرانی میکردم که آقای عقلی با آرامشخاطر من را آرام میکرد و میگفت «نگران نباش، در نهایت نتیجه مطلوب میشود». تبحر مسعود عقلی این است که نمایشنامه را بر اساس شخصیت مینویسد.
من بازیگری را در سال ۱۳۹۷ با کارگاه مهسا غفوریان شروع کردم. کارکردن با هنرجویانی که برای اولین بار میخواستند صحنه را تجربه کنند، موضوع جدیدی نبود و فضا کاملاً برای من ملموس بود. خانم غفوریان من را به عنوان یکی از بازیگران اصلی این نمایش به آقای عقلی معرفی کردند و بعد از مدتی من به گروه نمایش اضافه شدم.
در کار آقای عقلی نظم را به گونهای دیدم که جلسات تمرین را به صورت مرتب و درست برگزار و به عنوان کارگردان اعضای تیم را همراهی و هدایت میکردند. برای من حضور در این نمایش تجربه جالبی بود.
در ابتدا کارکردن با مرتضی جوانشیر برای من بسیار سخت بود. افراد جامعه هیچ وقت به آدمهایی شبیه به مرتضی نزدیک نمیشوند. ما باید تعامل با این آدمها را یاد بگیریم. بعد از مدتی با راهنماییهای آقای عقلی و همکاری خودش توانستم با مرتضی ارتباط بگیرم. من فکر میکنم مرتضی جوانشیر بازیگر باتجربه و پارتنر خوبی در نمایش است.
بعد از مدت زیادی که در تهران فعالیت هنری میکردم، به دلایل شخصی به مشهد بازگشتم و آقای عقلی بهترین گزینه برای همکاری با من بودند. همبازیشدن با هنرجویان کاراولی جزو اولین تجربههای من به حساب میآمد که بسیار درخشان بود. سعی کردم با این کار دینم را به تئاتر شهرم ادا کنم. در گذشته نیز بزرگترهای تئاتر این کار را برای من انجام داده بودند.
ژانر موردعلاقه من، پلیسی، جنایی و معمایی است. در این نمایش نیز شخصیت کارآگاه بسیار برای من جذاب بود. آقای عقلی نویسنده نسبتاً منعطفی هستند و با توجه به خواست بازیگر، بعضی از دیالوگها را تغییر میدهند که فکر میکنم در پایان، نمایش خوبی از کار درآمد.