ورود نخستین پرواز شرکت فلای‌ناس عربستان به فرودگاه امام برای عملیات حج (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) قوه قضاییه به حادثه فوت حمیدرضا درجاتی در مسابقه اتومبیلرانی ورود کرد تشکیل پرونده قضایی برای یک فعال مجازی حوزه خودرو دام کاپیتان قلابی کشتی برای سرقت از دختران دم بخت بازدید از موزه‌های خراسان رضوی، فردا (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) رایگان است نمایشگاه کتاب تهران سکوی ارتباط با مخاطب و تقویت فرهنگ کتابخوانی است کشف ۵۲ کیلوگرم مواد شیمیایی پیش‌ساز ماده مخدر شیشه در مشهد قیمت معلم خصوصی اعلام مبلغ حق بیمه دهک‌های ششم تا نهم بیمه سلامت+ جزئیات (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) فشارخون علت نیمی از بیماری‌های قلبی‌عروقی و عامل مهمی در مرگ‌های زودرس است نشت مواد شیمیایی به یک رودخانه در برزیل موجب آلوده شدن ماهی‌ها و پرندگان شد هدف‌گذاری جذب ۱۵ میلیون گردشگر خارجی در کشور طرح پلیس نامحسوس محیط‌زیستی در دستورکار قرار گرفت کشف زمین‌خواری ۵۰ میلیاردی در مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) بیشترین آمار طرح مردمی کاشت نهال مربوط به زاگرس است شناسایی ۱۴۱ مورد ابتلا به سرخک در کشور | چه‌افرادی در خطرند؟ پوشش ۹۹.۵ درصدی برنامه کشوری غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان تأثیر مثبت نمرات پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۴ تداوم بحران آب در مشهد و خراسان رضوی | زمین تشنه‌تر از همیشه + میزان بارش تا اردیبهشت ۱۴۰۴ توله بازمانده «هلیا» شناسایی شد چطور اضطراب کنکور و امتحانات نهایی را کنترل کنیم؟ | وظیفه خانواده و مسئولان مدرسه چیست؟ آخرین جزئیات درباره جزایر حرارتی تهران | این جزایر چه تأثیری بر محیط زیست دارند؟ پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی | کدام بازنشستگان در اولویت دریافت وام هستند؟ ظرفیت پیوند مغز استخوان کودکان در مشهد جوابگوی نیاز شهر نیست  بیمه‌های تکمیلی از بیماران چشمی حمایت کافی ندارند ۲۱ مصدوم و یک فوتی بر اثر وزش شدید باد و اصابت صاعقه در کشور (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) رژیم لاغری طولانی‌مدت می‌تواند موجب کاهش شانس باروری شود اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) درگیری‌ها و شرارت‌های خیابانی در کشور کاهش یافت آخرین جزئیات برگزاری امتحانات نهایی از فردا (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

افزایش سن پذیرش دانشجو معلم، فرصت یا تهدید؟

  • کد خبر: ۳۰۰۲۸۸
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
افزایش سن پذیرش دانشجو معلم، فرصت یا تهدید؟
۸۲ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به افزایش سن پذیرش دانشجومعلم به ۳۰ سال انتقاد کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، در بخشی از این نامه آمده است: استفاده از ظرفیت سیاست‌گذاری و در راستای آن بهره‌گیری از امکان وضع قوانین، تضمین‌کننده حرکت صحیح به سمت آینده مورد انتظار در هر جامعه‌ای است. سیاستی که با ریل قانون، پس از شناخت اولویت‌ها و درک ضرورت‌ها به کار بسته شود، آینده را تضمین می‌کند و طبعا پشتوانه علمی و عقلانیت جزو بایسته‌های حیاتی هر سیاستگذاری است. 

اما پیگیری اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیرامون افزایش سن پذیرش داوطلبان دانشگاه فرهنگیان به ۳۰ سال و فشار همه جانبه در جهت به نتیجه رساندن این مطالبه غیر کارشناسی، یادآور روز‌های تلخی بود که تصمیمات مهم و خطیر پیرامون آینده نظام تعلیم و تربیت بر اساس فشار‌های پیامکی، حضور جلوی درب مجلس و تحصن‌های خیابانی گرفته می‌شد.

پیش‌تر تلاش شد تا دلسوزانه در گفتگو‌ها نکاتی پیرامون معایب مخرب این تصمیم به گوش نمایندگان دغدغه‌مند کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برسد، اما گویا گوشی بدهکار نیست و از باب تاکید مجددا نکاتی را در ادامه به عرض می‌رسانیم:

سیاستگذاری یا سیاسی‌بازی

اولین پرسش این است که بر اساس کدام آسیب‌شناسی از فرآیند جذب کنونی و همچنین بر اساس کدام استناد پژوهشی، علمی و یا منطقی به این نتیجه رسیده‌اید که با افزایش سن پذیرش به ۳۰ سال، فرآیند تربیت معلم بهینه می‌شود؟ احساس می‌شود که با نگاه بدبینانه برای جذب رای و با نگاه خوشبینانه از روی احساس حاصل از فشار‌های پیامکی این تصمیم اخذ شده که مطمئنا این الگوی سیاستگذاری راه تغییر بسیاری از اصول را باز می‌گذارد. مطمئنا با اعمال این ایده، در آینده راه اتخاذ تصمیم‌های غیرکارشناسی دیگر باز خواهد شد و مجلس به عنوان یک مسیر سهل‌الوصول برای به کرسی نشاندن این نوع خواسته‌ها شناخته می‌شود و حتی جایگاه مجلس نیز زیر سوال می‌رود.

آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست

اکنون با افزایش سن پذیرش، افرادی وارد این دانشگاه حیاتی می‌شوند که یا سال‌های زیادی از تحصیل دور بوده‌اند و این تاثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش می‌گذارد و یا مدارکی از دانشگاه‌های دیگر دارند که می‌توانند اکنون از طریق ماده۲۸ دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند. گرچه به صورت کلی جذب از طریق ماده ۲۸، خصوصا با سنین بالا آسیب‌های خود را دارد و مکررا نیز بر اجتناب از این روش تاکید شده است، اما به دلیل نیاز مبرم و فوری آموزش و پرورش در برخی از مناطق به معلم، به صورت اضطرار از این روش استفاده می‌شود. 

شکل‌گیری هویت معلمی

براساس تمامی یافته‌های علمی و همچنین شواهد میدانی سن ۱۸ تا حدود ۲۴ سال بهترین سن برای شکل‌گیری هویت است و قطعا هر چه سن بالاتر برود امکان تاثیرگذاری کمتر می‌شود. این به این معنی نیست که سی‌ساله‌ها تاثیر ناپذیرند، اما باید توجه داشت که باتوجه به اهمیت قطعی و حیاتی تربیت معلم، باید تمامی ظرفیت‌ها را به بهینه‌ترین حالت اختصاص داد.

معلم جوان و ارتباط با نسل نو

با سرعت گرفتن تغییرات در جهان و درگیری نسل جدید با این تغییرات لزوم همزیستی و هم‌افقی معلمان با دانش‌آموزان آینده بیش از گذشته احساس می‌شود، در واقع برای نجات نسل پر ظرفیت پیش رو نیاز به حافظان فکر و هویتی داریم که با این نسل بیشترین زبان مشترک را دارند و این ضرورت باز ما را بر این می‌دارد تا از تمامی ظرفیت مراکز تربیت‌معلم برای هدایت و حفاظت از چهارچوب‌های هویتی دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌های ایران اسلامی استفاده کنیم.

در پایان این نامه همچنین به رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه شده با اصلاح رویه‌های غلط در مسیر قانون‌گذاری برای آموزش و پرورش، در اولویت‌ها بازنگری کرده و دغدغه قابل ستایش خود نسبت به دانشگاه فرهنگیان را در مسیر درست‌تر و برای مسائل ضروری این دانشگاه از جمله توسعه کمی و کیفی آن به کار ببندند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->