حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است
سرخط خبرها

انتقاد برخی از نمایندگان مجلس به موضوع رمزپول‌ها چه بود؟

  • کد خبر: ۳۰۴۵۰۵
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
انتقاد برخی از نمایندگان مجلس به موضوع رمزپول‌ها چه بود؟
همزمان با تصویب سند تنظیم‌گری بانک مرکزی در حوزه رمزپولها، انتقادات برخی مجلسی‌ها به افزایش اختیارات بانک مرکزی در این حوزه افزایش یافته است آن هم درحالی که در قانون مصوب مجلس، وظایف تنظیم‌گری در حوزه رمزارز‌ها به بانک مرکزی واگذار شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ارز‌های دیجیتال، از جمله رمزارزها، به یکی از پدیده‌های تحول‌آفرین در بازار‌های مالی تبدیل شده‌اند. توسعه روزافزون این حوزه، فرصت‌های جدیدی برای اقتصاد‌ها به‌ارمغان آورده، اما در عین حال چالش‌هایی نیز به‌همراه داشته است.

در ایران، موضوع قانون‌گذاری در حوزه رمزارز‌ها با توجه به حجم قابل توجه معاملات و تأثیرات آن بر بازار‌های مالی به یکی از ضرورت‌های اصلی تبدیل شده است.

چرا قانون‌گذاری در حوزه رمزارز‌ها ضروری است؟

حجم معاملات رمزارز‌ها در ایران قابل توجه است. بنا بر اظهارات محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، حدود ۲۱۸ کارگزاری فعال در این حوزه هستند که ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند، چنین ارقامی، تأثیر مستقیم بر ثبات مالی و ارزی کشور دارند.

از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۸۵ درصد این کارگزاری‌ها خارج از شبکه رسمی فعالیت می‌کنند، عمدتاً در فضا‌های غیررسمی همچون تلگرام و اینستاگرام. این عدم نظارت، زمینه‌ساز مشکلاتی از جمله پول‌شویی و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در بازار ارز می‌شود.

گامی به‌سوی شفافیت

مقامات بانک مرکزی در هفته‌های اخیر از تصمیم‌گیری و تصویب سند سیاست‌گذاری رمزارز‌ها خبر داده بودند و دیروز ضمن اعلام خبر تصویب این سند در هیئت عالی بانک مرکزی، آن بانک جزئیات سند مصوب را نیز منتشر کرد.

با موافقت تمام اعضای هیئت عالی بانک مرکزی؛ سند «چارچوب سیاستگذاری و تنظیم‌گری بانک مرکزی در حوزه رمزپول‌ها» به تصویب رسیده است. به‌گفته کارشناسان این بخش، بانک مرکزی با تصویب سند سیاست‌گذاری در حوزه رمزارز‌ها گامی عملی در این مسیر برداشته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تصریح کرده‌اند که تنظیم‌گری در حوزه رمزپول‌ها نه‌تنها مانع توسعه کسب‌وکار‌ها نخواهد شد، بلکه با هدف حمایت از فعالان این حوزه تدوین شده است. این دو عضو کابینه دولت چهاردهم همچنین به اهمیت استفاده از رمزارز‌ها برای رفع تعهدات ارزی و مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد‌ه‌اند.

محمدرضا فرزین در این خصوص می‌گوید: «قاعده‌گذاری در حوزه رمزارز‌ها کار سختی است و تمامی کشور‌ها در ابتدا با چالش‌های زیادی مواجه بوده‌اند، اما اگر این حوزه رها شود، نه‌تنها به بی‌ثباتی پولی منجر می‌شود بلکه فرصت‌های اقتصادی را نیز از دست خواهیم داد».

چالش‌ها و انتقاد‌ها

با وجود این اقدامات، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه رمزارز انتقاد‌هایی درباره ورود بانک مرکزی به سیاست‌گذاری رمزارز‌ها مطرح کرده‌اند، این گروه بر این باورند که حوزه رمزارز‌ها به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود، نیازمند تنظیم‌گری متفاوت و نه محدودکننده است.

این انتقادات درحالی از سوی برخی مجلسی‌ها مطرح می‌شود که در قانونی که خودشان تصویب کرده‌اند، وظایف تنظیم‌گری در حوزه رمزارز‌ها به بانک مرکزی واگذار شده است.

در قانون جدید بانک مرکزی که سال گذشته توسط مجلس تصویب شده است، صراحتاً وظایف تنظیم‌گری در حوزه رمزارز‌ها به این نهاد واگذار شده است. در مواد مختلف این قانون، از جمله مواد ۴، ۲۴، و ۵۹ تأکید شده است که بانک مرکزی مسئولیت تنظیم و نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با رمزارز‌ها را به‌عهده دارد، بنابراین، انتقاد برخی نمایندگان به این اقدام، با تصویب خودشان در تضاد است.

ضمناً این سند از سوی هیئت عالی بانک مرکزی تصویب شده است. در این هیئت علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دو نفر اقتصاددان متخصص در زمینه سیاست‌گذاری پولی و ارزی، دو نفر متخصص در حوزه بانکداری (یک نفر در زمینه حقوق بانکی و یک نفر در زمینه امور مالی)، معاون سیاست‌گذاری پول، معاون تنظیم گری و نظارت و دادستان‌کل کشور حضور دارند پس نظر همه دستگاه‌ها در این سند لحاظ شده است.

البته برخی نمایندگان مجلس هم از ورود سیاستگذار پولی به این حوزه حمایت کرده‌اند، شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید دارد که عدم قانون‌گذاری در این حوزه می‌تواند فرصت‌های رمزارز‌ها را به تهدید تبدیل کند. او از ضرورت ورود بانک مرکزی به این حوزه دفاع کرده و معتقد است که تدوین سیاست‌های تنظیم‌گرانه برای این بازار اجتناب‌ناپذیر است.

دو دسته متفاوت از ذی‌نفعان

فعالان حوزه رمزارز را هم باید به دو گروه تقسیم کرد؛ گروه نخست، کسب‌وکار‌هایی هستند که به‌صورت شفاف و قانونی فعالیت می‌کنند و نگران سخت‌گیری‌های بیش از حد نیستند، بلکه خواهان تنظیم‌گری منطقی برای افزایش اعتماد عمومی هستند.

گروه دوم، کسانی هستند که فعالیت‌های غیرشفاف مانند پول‌شویی یا فرار مالیاتی دارند و از ورود سیاست‌گذار بیمناک‌اند و اتفاقاً این دسته از افراد نسبت به مقررات‌گذاری واکنش منفی نشان می‌دهند.

پیامد‌های عدم‌نظارت

یکی از اصلی‌ترین دلایل ورود بانک مرکزی به این حوزه، تأثیر رمزارز‌ها بر بازار پول و ارز است. در شرایط التهابات ارزی، رمزارز‌هایی مانند تتر می‌توانند به‌عنوان ابزار سفته‌بازی استفاده شوند و بازار ارز را بی‌ثبات کنند، همچنین، عدم‌نظارت مناسب می‌تواند منجر به گسترش معاملات زیرزمینی و افزایش ریسک‌های مالی شود.

از سوی دیگر، معاملات رمزارزی نهایتاً به شبکه پرداخت ریالی متصل می‌شوند. بانک مرکزی به‌عنوان متولی این شبکه، بهترین گزینه برای مدیریت و نظارت بر این بازار است. اگر سیاست‌گذار پولی بر این حوزه اشراف نداشته باشد، هر گونه تنش در بازار رمزارز‌ها می‌تواند به‌سرعت به سایر بازار‌های مالی و اقتصادی سرایت کند.

به‌نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای معاملات رمزارزها، تأثیرات گسترده آن بر ثبات مالی، و نقش بالقوه آن در اقتصاد دیجیتال، قانون‌گذاری در این حوزه امری ضروری است و اقدام اخیر بانک مرکزی در تصویب سند سیاست‌گذاری رمزارزها، گامی در جهت افزایش شفافیت و تقویت اقتصاد ملی است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->