بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) ضرورت توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان در مشهد مقدس رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس: یکی از تلاش‌های شورای ششم ایجاد امکانات مناسب برای بانوان است نقش شوراهای شهر در تحقق عدالت شهری و توسعه پایدار بوستان بانوان «شهربانو بسیج» مشهد کجاست و چه امکاناتی دارد؟ بوستان‌های بانوان مشهد، الگویی برای شهر‌های دیگر کشور «نگاه جنسیتی»، بزرگ‌ترین ظلم به زن در طول تاریخ است | تأسیس بوستان شهربانو، مصداق تحقق «نگاه هویتی» به زنان شهردار مشهد مقدس مطرح کرد: توسعه فضاهای سبز و بوستان‌های شهری در دوره ششم مدیریت شهری | تامین ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از منابع داخلی + فیلم افزایش تعداد بوستان‌های بانوان مشهد به ۱۶ بوستان بوستان بانوان بسیج در مشهد افتتاح شد (۶ آبان ۱۴۰۴) | ترکیبی از طبیعت، ورزش و آرامش برای بانوان مشهدی تداوم آلودگی هوای مشهد برای بیست‌ودومین روز پیاپی (۶ آبان ۱۴۰۴) | کودکان و سالمندان قربانیان اصلی هستند ماجرایی خواندنی که ۷۰ سال پیش اتفاق افتاد | «عبدالحمید مولوی» و نجات «گنبد سبز» از تخریب ۴۰ هزار میلیارد تومان، بدهی دستگاه‌های دولتی به مدیریت شهری مشهد
سرخط خبرها

حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۳۰۶۴۸۸
  • ۰۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد
با پیگیری مدیریت شهری و نمایندگان مجلس، اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو حل شد و سرانجام سند ۹۰ ون تاکسی صادر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حدود دو سال پیش بود که وزارت کشور ۱۳۰ ون برای نوسازی و تقویت ناوگان تاکسی‌رانی به برخی از کلان‌شهر‌ها -از جمله مشهد- تحویل داد تا در یک فرایند مشخص به متقاضیان واگذار شوند؛ ون‌هایی که البته نود دستگاهشان به‌دلیل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو نه سند داشت و نه پلاک و برای همین امکان واگذاری آنها وجود نداشت و چهارده ماه آزگار در پارکینگ شهرداری دپو شدند؛ اما با پیگیری‌های شهرداری و نمایندگان مشهد در مجلس‌شورای‌اسلامی گره این پرونده بالاخره باز و سند نود ون شهرداری مشهد صادر شد.

ماجرای ون‌های شهرداری مشهد دقیقا به اواخر آذرماه سال‌۱۴۰۱ برمی‌گردد، روزی که معاون سابق عمران حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اعلام کرد که حواله نود دستگاه ون جدید برای شهرداری مشهد دریافت شـده است و به‌زودی به ناوگان شهری مشهد اضافه می‌شوند.

خلیل منبتی اعلام کرد که تعداد نهایی این ون‌ها ۱۳۰‌خودرو است که به‌تدریج به شهرداری تحویل داده خواهند شد. ون‌هایی که ۷۰‌درصد پول آنها را وزارت کشور به‌صورت تسهیلات پرداخت کرده بود و ۳۰‌درصد باقی‌مانده از محل منابع شهرداری مشهد تأمین شده است تا ناوگان ون شهر مشهد بعد از یک دهه وارد فرایند نوسازی شود.

در انتظار شیوه‌نامه

قرار بود ون‌های جدید در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزین فرسوده‌ها شوند، اما با وجود گذشت یک سال از تحویلشان به شهرداری مشهد، خبری از تحویل و ابلاغ نحوه و شیوه واگذاری آنها نشده است؛ موضوعی که باعث اعتراض صاحبان ون‌های فرسوده درحال‌تردد در شهر شد و حتی کار به صحن علنی شورای شهر مشهد هم کشیده شد و شهرداری چندباری از اعضای شورای شهر به دلیل تعلل در واگذاری این ۱۳۰‌ون تذکر دریافت کرد.

مهرماه‌۱۴۰۲ و در یک‌سالگی تحویل ون‌ها به مدیریت شهری، اکبر‌فلاح، سرپرست وقت سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد، گفت براساس اعلام وزارت کشور این ون‌ها باید براساس یک شیوه‌نامه و دستورالعمل به متقاضیان واگذار شوند، اما هنوز از سمت این وزارتخانه، چیزی به شهرداری‌ها ابلاغ نشده است.

در ابتدای سال‌۱۴۰۳ وزارت کشور بالاخره آیین‌نامه تخصیص و واگذاری ۱۳۰‌ون را به شهرداری مشهد ابلاغ کرد و در صد‌و‌نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد این آیین‌نامه تصویب و به شهرداری ابلاغ شد. درحالی‌که همه فکر می‌کردند با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه همه ۱۳۰‌ون تحویلی به مدیریت شهری وارد فرایند تحویل و نوسازی ناوگان می‌شوند، فقط چهل دستگاه از آنها قابلیت واگذاری داشت و مابقی به‌دلیل صادر نشدن اسناد از سوی کارخانه خودروسازی و پلاک نشدن توسط راهور امکان واگذاری و تردد در شهر را نداشتند.

ماجرای اختلاف میان ایران‌خودرو و وزارت کشور

اختلاف میان ایران‌خودرو و وزارت کشور؛ این مسئله تنها‌دلیل صادر نشدن سند و پلاک برای نود ون وانا با مدل‌۱۴۰۱ بود که بیش از چهارده ماه در پارکینگ «مجـد» خاک خورده بودند و باتری و لاستیک و برخی دیگر از قطعات آنها یا فرسوده شده بود، یا در آستانه فرسوده شدن بود.

تذکر‌های متعدد اعضای شورای شهر به شهرداری برای تعیین تکلیف این ون‎ها و اضافه شدنشان و پیگیری‌های شهرداری از وزارت کشور برای مشخص کردن وضعیت آنها فایده‌ای نداشت و پاسخی به دست شهرداری نمی‌رسید. در‌حالی‌که مشهد نیاز مبرمی به توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، به‌ویژه در روز‌های شلوغ و پرزائر نوروز و دهه آخر صفر داشت، این خودرو‌ها در پارکینگ مانده بودند و اجازه تردد نداشتند.

نامه‌نگاری دوباره با وزارت کشور

مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، حدود یک هفته قبل در گفت‌وگویی از بیست مکاتبه شهرداری با وزارت کشور برای تعیین تکلیف این ون‌ها خبر داد و گفت: نامه‌ها در حوزه معاونت عمران وزارت کشور و در اختیار معاون عمران وزیر کشور است. اینکه چرا وزارت کشور با وجود گذشت این بازه زمانی، ون‌ها را تحویل نداده است، به‌دلیل اختلاف بین وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها) و ایران‌خودرو است. کلان‌شهر‌های دیگر مانند تهران، اصفهان، کرج و... نیز درگیر این موضوع هستند و ون‌هایشان در پارکینگ دپو شده است. ماجرا بر سر ۵‌تا‌۶‌هزار ون است که تحویل شهرداری‌ها شده و بلاتکلیف است.

ون‌ها، آماده پلاک‌گذاری

اخیرا، اما نماینده مردم مشهد و کلات در صفحه مجازی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که گره پرونده نود ون بلاتکلیف شهرداری مشهد بالاخره حل و اسناد آن تحویل شهرداری مشهد شده است: «سند‌های نود دستگاه تاکسی ون باقی‌مانده که چند سال در پارکینگ شهرداری مشهد بود، در تهران تحویل سازمان تاکسی‌رانی مشهد شد تا پلاک‌گذاری و تحویل رانندگان عزیز شود.»

احسان عظیمی‌راد بعد از این پیام، توضیحات بیشتری درباره فرایند تحویل سند‌های نود ون به شهرداری ارائه کرد و گفت: وعده‌ای که داده بودیم، به ثمر رسید و بعد از نشست‌های مختلف و جلسات گوناگون در جلسه‌ای مشترک با مدیرعامل ایران‌خوردو دیزل و مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد سند نود ون تحویل گرفته و به شهرداری داده شد. با هماهنگی‌هایی که با پلیس راهور مشهد و خراسان‌رضوی شده است، به‌زودی شاهد پلاک‌گذاری و تحویل همه ۱۳۰‌ون به تاکسی‌رانان خواهیم بود که گامی برای نوسازی ناوگان ون مشهد است.

نژاد‌حسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای‌اسلامی‌شهر مشهد هم با تأیید خبر دریافت سند نود ون باقی‌مانده از مجموع ۱۳۰‌ون تحویل‌شده به شهرداری مشهد، از آغاز فرایند واگذاری آنها خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه مشکل نود دستگاه ون نیز حل‌وفصل شده و امروز شاهد تحویل اسناد آن به سازمان تاکسی‌رانی بودیم و تعیین‌تکلیف شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->