گران‌فروشی و تخلفات بهداشتی کافی‌شاپ‌های مشهد در تیررس بازرسی اصناف  فرزین: قیمت غیررسمی ارز اغلب برای کالا‌های قاچاق است فرزین خبر داد: تداوم تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی معاون وزیر کشور: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان وجود ندارد | کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز بازار خودرو زیر سایه نوسانات ارز | هشدار رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره بدعهدی شرکت‌ها هشتمین مرحله فروش ایران‌خودرو آغاز نشده حذف شد! نقره ۱۴۰ هزار تومانی فتح شد؛ جزئیات کامل قیمت شمش‌های مختلف (۹ شهریور ۱۴۰۴) شوک سپتامبر: دلار ۱۰۴ هزار تومان را فتح کرد و سکه را به آستانه ۱۰۰ میلیون کوبید! طلوع سپتامبری بیت‌کوین: پیش‌بینی صعودی به قله ۱۲۴ هزار دلار علی‌رغم تاریخچه نزولی! پیش‌بینی جدید از قیمت طلا و سکه | خیز طلا برای فتح کانال ۹ میلیونی (۹ شهریور ۱۴۰۴) وزیر نیرو برای تهیه لایحه جرم انگاری استخراج غیرقانونی رمز ارز دستور فوری صادر کرد علت کمبود برنج پاکستانی در بازار چیست؟ رکوردشکنی لوبیاچیتی با افزایش قیمت ۲۴۸ درصدی در یک‌سال! قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۹ شهریور ۱۴۰۴) | بازار خودرو ترمز برید + جدول رکود مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟ دلار در مشهد وارد کانال ۱۰۴ هزار تومان شد وزیر جهاد کشاورزی: قیمت بهترین نوع برنج ایرانی ۲۶۰ هزار تومان شد ورق بورس برگشت | رشد شارپی ۳۴ هزار واحدی شاخص کل (۹ شهریور ۱۴۰۴) فردا (۱۰ شهریور) تمام طلافروشی‌ها در مشهد تعطیل است استاندارد‌های اجباری خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش یافت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۹ شهریور ۱۴۰۴) | نوسان محدود دلار در کانال جدید نرخ طلا در مشهد عقب نشینی کرد (۹ شهریور ۱۴۰۴) قیمت دلار در مشهد (۹ شهریور ۱۴۰۴) بودجه یارانه نقدی ۲۶۶ همت کسری دارد پیش بینی نرخ اونس جهانی، طلا و سکه تا پایان ۱۴۰۴ | سکه بخریم، طلا یا صندوق طلا؟ | کدام یک بازدهی بیشتری دارد؟ ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت غیرقانونی اعلام شد پایداری تولید و صادرات نفت در سایه جنگ و تحریم سهم ناچیز ۹۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگری در برابر اجاره‌های چندمیلیونی قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۹ شهریور ۱۴۰۴) | سیر کیلویی ۱۲۰ هزار تومان
سرخط خبرها

چطور از قوانین فربه و ناکارآمد مالیاتی دور شویم؟

  • کد خبر: ۳۰۹۲۰۲
  • ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
  • ۱
چطور از قوانین فربه و ناکارآمد مالیاتی دور شویم؟
در سال‌های اخیر، همواره انتقاد از سهم اندک مالیات در اداره کشور مورد‌توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است. نقطه‌مشترک همه دیدگاه‌ها، این است که باید اتکای کشور از درآمد‌های نفتی به مالیات تغییر یابد.

در سال‌های اخیر، همواره انتقاد از سهم اندک مالیات در اداره کشور مورد‌توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است. نقطه‌مشترک همه دیدگاه‌ها، این است که باید اتکای کشور از درآمد‌های نفتی به مالیات تغییر یابد. در‌همین‌رابطه، محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی، اخیرا اعلام کرد که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در دنیا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، اما این عدد در ایران در سال۱۴۰۰ حدود ۵.۷‌درصد بوده و در سال۱۴۰۲ به ۷.۷‌درصد رسیده است.

هرچند افزایش سهم مالیات در تأمین هزینه‌های کشور گزاره‌ای درست است، تحقق این امر نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است. بی‌توجهی به این پیش‌زمینه‌ها می‌تواند منجر به فربه‌شدن قوانین مالیاتی و ناکارآمدی آنها در مرحله اجرا شود؛ بنابراین، راهکار مؤثر برای افزایش سهم مالیات در اداره کشور چیست؟

«دارون عجم‌اوغلو»، «سایمون جانسون» و «جیمز رابینسون»، اقتصاددانان برجسته، نهاد‌ها را به دو گروه «استخراجی» و «فراگیر» تقسیم می‌کنند. آنها تأکید دارند که نهاد‌ها در هر جامعه‌ای، نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی و توسعه دارند. در این نظریه، نهاد‌های فراگیر فرصت‌های اقتصادی را به‌طور‌گسترده برای همه افراد جامعه فراهم و امکان استفاده از توانایی‌ها و استعداد‌های افراد را مهیا می‌کنند.

در مقابل، نهاد‌های استخراجی، منابع و ثروت‌ها را از جامعه اخذ می‌کنند. این نهاد‌ها ممکن است به‌جای ایجاد فرصت‌های برابر برای همه شهروندان، منابع کشور را ناعادلانه توزیع کنند و مانع رقابت سالم و توسعه پایدار شوند.

در ایران، برخی گروه‌ها و شرکت‌ها با استفاده از قوانین موجود از معافیت‌های مالیاتی یا نرخ‌های مالیاتی پایین‌تری بهره‌مند می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، معافیت‌های مالیاتی گسترده، ظرفیت مالیات‌ستانی کشور را از تولید ناخالص داخلی به کمتر از ۶۰درصد رسانده است. سامان‌دهی هوشمندانه این معافیت‌ها با حذف موارد غیرضروری و ناکارآمد می‌تواند به افزایش درآمد‌های مالیاتی کشور کمک کند.

در کنار این مسئله یکی از الزامات موفقیت در افزایش سهم مالیات از درآمد‌های کشور، توسعه نهاد‌های فراگیر است. آمار‌ها نشان می‌دهد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری و شاخص بهبود فضای کسب‌وکار در ایران وضعیت مناسبی ندارد و همین‌مسئله فعالیت‌های اقتصادی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

قوانین و مقررات جاری شامل قوانین عادی، آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های حاکم بر تدوین و اجرای آنها، از مؤلفه‌های اصلی شکل‌دهنده محیط نهادی کسب‌وکار در هر کشوری به شمار می‌روند.

تغییرات بیش‌از‌حد و غیرمنتظره سیاست‌ها و قوانین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فضای کسب‌وکار ایران است که امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را از کسب‌وکار‌ها گرفته است. این در‌حالی است که انتظار می‌رود هرگونه تغییر در سیاست‌ها و قوانین، در زمان تدوین به اطلاع ذی‌نفعان برسد و نظر آنها اخذ شود.

بررسی مهم‌ترین موانع کسب‌وکار بیان‌شده ازسوی فعالان اقتصادی حاکی از آن است که غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی و موانع در فرایند‌های اداری و اخذ مجوز‌های کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرایی جزو مهم‌ترین مشکلات فضای کسب و‌کار در ایران هستند. مشکلات موجود در فضای کسب‌وکار نشان می‌دهد که کشور همچنان با چالش‌های جدی در توسعه نهاد‌های فراگیر مواجه است. این مسئله بسیاری از کسب‌وکار‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. 

بر‌این‌اساس، یکی از شروط اساسی برای افزایش سهم مالیات از درآمد‌های کشور، اصلاحات عمیق نهادی و توسعه نهاد‌های فراگیر است. نهاد‌هایی که بتوانند بستر فعالیت‌های اقتصادی را به‌صورت مساوی و عادلانه بین افراد جامعه فراهم کنند، باعث رشد اقتصاد و افزایش درآمد‌های مالیاتی خواهند شد؛ اما در صورت عدم توسعه نهاد‌های فراگیر، تأکید صرف بر افزایش ارقام مالیاتی در بودجه‌های سالانه، نتیجه‌ای جز فشار بیشتر بر بخش رسمی اقتصاد نخواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شرف زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۳
0
0
دارایی خیلی داره فشار رو کاسبا می یاره
اخه مگه ما چقدر درآمد داریم هم مالیات هم اجاره
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->