سخنگوی وزارت امور خارجه: به همسایگان هشدار می‌دهیم مراقب سوءاستفاده دشمن باشند رئیس شورای عالی استان‌ها: برخی دستگاه‌های اجرایی نقش شورا‌ها را کم‌رنگ می‌کنند | مجمع شهرداران کلانشهر‌ها می‌تواند به جامعه شورایی کشور کمک کند عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد: شهرداری و شورای شهر نقش حمایتی ورزش را بر عهده دارند | خانه‌های ورزش در نقاط مختلف مشهد راه‌اندازی می‌شود عضو شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه فضا‌های ورزشی، گامی مهم برای نشاط و سلامت جامعه است قدیمی ترین خانه تاریخی مشهد کجاست؟ نگاهی به زندگی میرزا ابراهیم رضوی، واقف بزرگ سادات رضوی که در کوهسنگی مدفون است شهردار مشهد مقدس: کُشتی مشهد باید جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند | از ۲۲ پروژه کلان‌ ورزشی در مشهد بهره‌برداری می‌شود + فیلم برپایی ۷۰ ایستگاه صلواتی و موکب خدمت‌رسان در مسیر بارگاه منور رضوی خریداران غیر بومی خانه در مشهد شانس بیشتری دارند فضاسازی مسیر جاماندگان اربعین از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی کیفیت هوای مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اولویت‌های خراسان رضوی در مسیر پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ | فراهم سازی زیرساخت‌های مسیر زیارت برای زائران پیاده دهه آخر ماه صفر عملکرد موفق نیرو‌های خدمات شهری مشهد در نجف اشرف |  کاهش چشمگیر زباله با برنامه‌ریزی دقیق + فیلم آئین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید کاظمی در مشهد فردا (پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴) قدردانی حجت‌الاسلام ماندگاری از خدمات خالصانه پاکبانان مشهدی در نجف اشرف| خدمت به زائران، خود نوعی زیارت است+ فیلم قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد + تعداد متقاضیان شهردار مشهد مقدس: مجموعه ورزشی شهید بوکانی فردا افتتاح می‌شود | گامی مهم برای توسعه کشتی در مشهد توجه ویژه حوزه املاک شهرداری مشهد به استحصال اراضی بزرگ‌مقیاس شهر برای تأمین منابع مالی نگاهی به تاریخچه ایوان «تلگراف خانه» و کاشی های آن
سرخط خبرها

مترو، نیازمند نگاه ویژه دولت در تأمین منابع مالی و قطعات یدکی برای قطار‌ها

  • کد خبر: ۳۱۰۴۹۹
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
مترو، نیازمند نگاه ویژه دولت در تأمین منابع مالی و قطعات یدکی برای قطار‌ها
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد می‌گوید که تأمین منابع مالی و قطعات یدکی برای قطارها، از اصلی‌ترین چالش‌های شرکت‌های مترو در کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برای کلان‌شهر‌های شلوغ و پرترافیکی مثل مشهد، ساخت و توسعه خطوط مترو برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا و... از نان شب هم واجب‌تر است؛ اما سؤال این است که آیا شهرداری‌ها به‌تنهایی می‌توانند هزینه ۴‌هزار‌میلیارد‌تومانی ساخت هر کیلومتر را از منابع داخلی خودشان تأمین کنند؟

پاسخ این سؤال قطعا منفی است و برای همین هم در یکی‌دو دهه گذشته قوانین زیادی برای حمایت از توسعه خطوط مترو تصویب و ابلاغ شده است که در آنها دولت موظف شده است به شهرداری‌ها برای ساخت مترو کمک کند؛ مثلا در قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه نیمی از هزینه توسعه برای قطار‌شهری باید از سوی دولت پرداخت شود یا براساس قانون بودجه هرساله کشور، شهرداری‌ها می‌توانند برای ساخت و توسعه مترو اوراق مشارکت منتشر کنند که تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های قطار‌شهری به نسبت ۵۰‌درصد دولت و ۵۰‌درصد شهرداری‌هاست و تضمین این سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

به این مجموعه باید اصل‌۴۴ قانون اساسی را اضافه کرد که در آن بر کمک دولت به توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی تأکید شده است؛ با‌این‌همه، اما در سال‌های پیش‌رو دولت‌های مختلف آن‌طور که باید و شاید کمک‌حال شهرداری‌ها برای ساخت مترو نبوده‌اند و به‌عنوان نمونه با بودجه دولتی در سال گذشته در مشهد و تهران بیشتر از چهل متر مترو نمی‌شد ساخت و دولت به‌غیر از اوراق مشارکت تقریبا کمک دیگری به مدیریت شهری نکرده است. 

مسئله کمک دولت به شهرداری‌ها برای ساخت و توسعه و حتی تأمین لوازم یدکی مترو مهم‌ترین موضوعی بود که در آخرین نشست اعضای اتحادیه قطارشهری‌های کشور مطرح شد و هم‌زمان همه کلان‌شهر‌ها خواستار حمایت دولت برای تسریع پروژه‌های مترویی در کشور شدند.

مسئله مالی مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های مترو است

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در نشست اعضای اتحادیه قطارشهری‌های کشور یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی قطارشهری‌های کشور را مسئله مالی دانست و بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسات طرح و بررسی دستاورد‌های شهر‌های مختلف در‌خصوص مترو و چالش‌های پیش روی قطارشهری‌های کشور است؛ اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین مسائل و مباحثی که در حوزه مترو مطرح است و شهر‌ها با آن درگیر هستند، تأمین منابع مالی است که باید این مشکلات حل‌و‌فصل شود.

برای تأمین قطعات یدکی مشکل داریم

کیانوش کیامرز با بیان اینکه تأمین قطعات و لوازم یدکی یکی دیگر از چالش‌های پیش رویِ شرکت‌های بهره‌برداری است، افزود: جدا از مسائل مالی، یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلاتی که شرکت‌های بهره‌برداری مترو با آن مواجه هستند، بحث تأمین قطعات یدکی قطارهاست که برای این مسئله مهم هم باید چاره‌اندیشی شود.

از ظرفیت‌های شهرداری و دولت باید برای تسریع ساخت مترو استفاده شود

وی ادامه داد: ظرفیت‌هایی در شهرداری‌ها و دولت برای راه‌اندازی و سرعت بخشیدن به مترو وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و از طرف دیگر با برگزاری جلسات و هم‌اندیشی با شورای شهر و شهردار‌های کلان‌شهرها، می‌توانیم سرعت بیشتری به توسعه حمل‌و‌نقل ریلی بدهیم و به اهداف اتحادیه برای این صنعت پاک، سریع و ارزان برسیم.

دولت و مجلس از طرح‌های مترویی کشور حمایت کنند

مدیرعامل اتحادیه قطارشهری‌های کشور هم با اشاره به جزئیات مسائلی که در این نشست از اتحادیه به بحث و بررسی گذاشته شد، بیان کرد: نشست‌های خوبی درباره مسائل و موضوعات مرتبط با قطارشهری برگزار شد و همچنین در این نشست از اتحادیه قطارشهری‌های کشور مسائلی مثل اوراق مشارکت، تأمین مالی مترو و وجود منابع مالی پایدار بررسی شد و در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم.

اردشیر احمدزاده با تأکید بر لزوم حمایت دولت و مجلس از پروژه‌های مترویی در کشور برای تسریع آنها، تصریح کرد: برای رفع مشکلات مرتبط با مترو نیازمند حمایت‌های دولت و مجلس هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->