ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ از دیروز، علاوه بر سینماهای آفریقا، هویزه و سیمرغ که فیلمها در آنها اکران میشدند، سینماهای اطلس، ویلاژ توریست، برفی، پارک بازار، گلشن، ملل و مهر نیز بخشی از فیلمهای جشنواره فجر را به نمایش میگذارند. اکران فیلمهای «دست تنها»، «ژولیت و شاه»، «ماریا» و «آنتیک» در دومین روز از جشنواره در سینما آفریقا و اکران دوباره فیلمهای پخش شده در سینما سیمرغ، شور و هیجان دیگری در این سینما که امسال مختص اصحاب رسانه است، ایجاد کرده است. در ادامه، گفت وگویی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان و برخی از هنرمندان داشتهایم که میخوانید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی در حاشیه برگزاری اولین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد، در گفتوگو با روزنامه شهرآرا بیان کرد: استقبال مردم تا کنون از جشنواره فیلم فجر در مشهد خوب بوده و پیش فروش بلیتها هم به خوبی صورت گرفته است. مردم فیلمها را رصد میکنند و حضور بسیار خوبی در تمام سینماها دارند. امیدواریم روز به روز بر غنای فیلمها و حضور بهتر مردم در سینماها افزوده شود.
حسین مسگرانی گفت: ما باید در این روزها کنار یکدیگر فیلم ببینیم، آنها را نقد کنیم و اگر ظرفیت آن را دارد به یکدیگر معرفی کنیم. یک شعار فرهنگی بسیار خوب هم درباره کاهش مصرف انرژی برای این جشنواره مطرح شده، که رئیس جمهور آن را بیان کردند. اگر ما انرژی را درست مصرف کنیم، صنایع ما بهتر میتوانند از آن استفاده کنند، اشتغال زایی در کشور بیشتر خواهد شد و مجموعههای صنعتی تعطیل نمیشوند.
وی درباره فیلمهایی که هنوز به مشهد نیامدهاند، گفت: ستاد جشنواره هنوز در این باره چیزی به ما اعلام نکرده است. اگر امکان نمایش آنها وجود داشته باشد در اسرع وقت اطلاع خواهیم داد.
علیرضا سوزنچی، بازیگر تئاتر و تلویزیون که از ساعتهای ابتدایی روز اول جشنواره فیلم فجر، در سینما آفریقای مشهد حضور داشت، گفت: مسئولان جشنواره باید اعلام میکردند که فیلم اول یعنی «پسر دلفینی» کاری مخصوص کودکان است، تا مخاطبان به همراه فرزندان خود برای تماشای آن حضور پیدا کنند. من برای فیلم به سینما آفریقا آمدهام، اما اکنون میبینم که اولین کار پویانمایی کودکانه است. این فیلم بسیار خوب و با کیفیت بود و بچههایی که در سالن حضور داشتند، از دیدن آن لذت میبردند. اما برای من جذابیتی نداشت تا بخواهم آن را نگاه کنم.
وی با اشاره به اینکه سالهای گذشته شهر پر از تبلیغات جشنواره فیلم فجر بود و جنب وجوش خوبی بین مردم جریان داشت، بیان کرد: امسال هیچ خبری نیست و سینما تا حدودی خلوت است.
این بازیگر با بیان اینکه در روز اول استقبالی در سینماها نشد، گفت: باید کالبدشکافی صورت بگیرد که چرا فیلمهای خوب به مشهد نمیآید. این شهر قطب هنر ایران است. اگر بازیگران مشهدی از تهران به شهر خودشان بیایند، آن شهر دیگر بازیگر و فیلمی ندارد. دلیل این موضوع و نیامدن فیلمهای خوب به مشهد این است که تهیه کنندگان فیلمهای خود را به استانها نمیدهند و میخواهند در آینده فروش بیشتری داشته باشند. وی در پایان بیان کرد: من جزو دست اندرکاران اولین جشنواره فجر در مشهد بودم، در آن زمان حلقههای فیلم از تهران با هواپیما میآمد و کار ما سخت بود. تهیه کنندگان در سال اول جشنواره، چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر فیلم هزینه دریافت میکردند، زیرا برای ساخت آن زحمت کشیدهاند و اگر مورد استقبال مخاطبان قرار نگیرد، بعدا در سینما نیز فروش نخواهد داشت.
سجاد انتظاری، تهیه کننده و کارگردان مشهدی نیز پس از تماشای فیلم «چشم بادومی» در گفتوگو با شهرآرا بیان کرد: به نظرم دومین فیلم جشنواره اثر خوبی بود. به ویژه برای نسل نوجوان و همچنین پدرها و مادرها درخور تأمل بود.
وی افزود: نکته قابل توجه در روز اول جشنواره این است که فیلمهای سینما آفریقا با فیلمهای سینما هویزه متفاوت بود، که این موضوع جالب نیست، مخصوصا برای سینما آفریقا که ویژه اصحاب رسانه و هنرمندان است. در این سینما باید امکانی فراهم شود تا همه بتوانند تمام فیلمها را در آن ببینند. اکنون فکر میکنم بسیاری از مردم نمیدانند که فیلمهای سینما آفریقا و سینما هویزه با یکدیگر متفاوت هستند، امیدواریم در روزهای آینده این موضوع حل شود.
حامد اعظمی، تهیه کننده و کارگردان مشهدی، درباره جشنواره فیلم فجر مشهد گفت: در روز اول جشنواره فیلم فجر مشهد در سینما آفریقا، هنرمندان و مردمی را که به سینما علاقه دارند در کنار یکدیگر میبینیم، که بسیار لذت بخش است. من به تماشای فیلم «چشم بادومی» نشستم، که از نظر کارگردانی، بازیگری، موسیقی، طراحی صحنه و لباس؛ تحسین برانگیز بود. این اثر درباره معضلات جامعه صحبت میکرد و در آن به این نکته اشاره داشت که ما باید سعی کنیم خودمان باشیم، خود را جایگزین دیگران نکرده و اصالتمان را فراموش نکنیم.
وی افزود: اگر همه فیلمها در تمام سینماهای مشهد اکران میشد بهتر بود، زیرا با این حجم از ترافیک در شهری مثل مشهد بسیاری از افرادی که به فیلم و سینما علاقه دارند، نمیتوانند از همه فیلمهای جشنواره بهره ببرند.
سیدمحمدهادی عرفانیان تهرانی، پژوهشگر، نویسنده حوزه سینما و عضو شورای جشنواره فیلم فجر در مشهد نیز گفت: روز اول جشنواره مانند خودرویی است که تازه استارت خورده و تا جمعیت شهری بداند چه اتفاقی افتاده و نسبت به این مسئله اقناع شود زمان میبرد.
اگر بخواهیم راحت صحبت کنیم، در مشهد جشنوارهای وجود ندارد، بلکه یک مهمانی است که قرار است در آن مردم از دیدن فیلمها لذت ببرند و هزینه زیادی نیز بابت آن پرداخت نکنند. در مشهد ۸۰ تا ۹۰درصد از فیلمهایی که اجازه اکران را برای سودای سیمرغ گرفتهاند حضور دارند، که این امر بسیار مهم است.
عرفانیان با اشاره به اینکه سال به سال قیمت تهیه کنندهها برای دریافت فیلمها بیشتر میشود، بیان کرد: هر سال هزینهها بالاتر میرود، زیرا سینما صنعت گرانی است و خواه ناخواه باید به این باور برسیم که این هنر صنعت گران، در برخی مواقع پارادوکس ایجاد میکند. ما سینما آفریقا را بر اساس یک ساختار به جهت اینکه گروه زیادی اعم از هنرمندان و اصحاب رسانه، بتوانند فیلمها را ببینند در نظر گرفتهایم. در سینما سیمرغ آثار به گونهای چیدمان شدهاند، تا مردم بتوانند فیلمهایی را ببینند که مدنظرشان است.