نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

وزیر آموزش و پرورش: لایحه‌ای برای آموزش اجباری دانش‌آموزان تدوین شود

  • کد خبر: ۳۱۶۸۶۴
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
وزیر آموزش و پرورش: لایحه‌ای برای آموزش اجباری دانش‌آموزان تدوین شود
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در امر آموزش دانش‌آموزان و الزام به تحصیل خلأ قانونی وجود دارد، گفت: از وزارت دادگستری و دستگاه قضا درخواست می‌شود با تدوین راهکاری مناسب و با استفاده از نظر متخصصان این حوزه لایحه‌ای را به دولت ارسال کند.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا کاظمی در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگی از تحصیل اظهار داشت: باید قانونی وضع شود که دستگاه قضا با دستگاه‌های مسئولی که از تکلیف در این حوزه کوتاهی و قصور کرده‌اند برخورد کند.

وی تصریح کرد: همچنین انتظار می‌رود با تجمیع قوانین و سیاست‌ها، لایحه جدیدی در این خصوص آماده و تحت عنوان جذب بازماندگان از تحصیل یا قانون آموزش اجباری به دولت ارسال شود که پس از طی مراحل قانونی برای تصویب به مجلس برود.

وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد و شکل گیری کارگروهی تخصصی با مدیریت معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد و گفت: در این کارگروه باید چالش‌های حمایتی، تقسیم کار ملّی، وظایف دستگاه‌های مسئول، آمار دقیق بازماندگان، بررسی، بازنگری و جلساتی به صورت مستمر برگزار شود.

کاظمی افزود: ضرورت دارد، راهبرد و اقدامات جدید در این زمینه به صورت نمادین در سه استان پرچالش از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نرخ باسوادی در کشور ۹۸ درصد است، گفت: پوشش تحصیلی در کشور به ۹۹ درصد رسیده است و این از افتخارات ملی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برای بررسی یک فرآیند باید آمار دقیق و متقن ارائه دهیم و از آمار‌های غلط پرهیز کنیم، اظهار داشت: در بررسی آمار بازماندگان از تحصیل به صورت کلی، میزان دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، یک نهم آمار اعلام شده است. هم چنین در دوره متوسطه اول و دوم نیز بخش زیادی ازآن‌ها وارد بازار کار و مهارت شده‌اند.

وی ادامه داد: در ساختار جدید آموزش و پرورش نیز بنا شده تا آموزش‌ها به صورت عمومی و تخصصی ارائه شود و دانش آموزان، با سوادِ مورد نیاز آموزش ببینند.

۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز و یک هزار مدرسه با یک دانش‌آموز

کاظمی با تأکید بر اینکه در میان دوره‌های آموزشی، دوره ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، افزود: به دلیل اهمیت بحث آموزش، بیش از ۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش آموز و یک‌هزار مدرسه با یک دانش آموز در حال فعالیت هستند. این بدان معناست که هر جا به مدرسه و معلم نیاز باشد کوتاهی نخواهیم کرد و اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان انجام خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه برای نظام تعلیم و تربیت، تحصیل یک دانش آموز هم از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: بسیاری از دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دلایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از تحصیل بازمانده‌اند.

کاظمی اظهار داشت: آموزش و پرورش است که با کمک دستگاه‌ها از جمله کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی و بنا به تناسب و ضوابط در مسیر شناسایی بازماندگان از تحصیل اقدام می‌کند؛ و در تلاش است که با کمک دستگاه‌ها این چالش را به حداقل برساند.

وی به حضور برخی دانش آموزان در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: برخی از آمار‌های بازماندگی از تحصیل مربوط به دانش آموزانی می‌شود که جذب حوزه علمیه شده‌اند و از آمار مدارس خارج شده‌است.

کاظمی با تأکید بر اینکه برای رفع چالش‌های موجود، نیازمند تصمیم گیری‌های متقّن و به موقع و تشریح اقدامات در میدان هستیم، تصریح کرد: پی‌گیری تحصیل دانش آموزان بازمانده از آموزش اگر چه یک نفر باشد در کنار تکلیفی که برای ما مشخص شده اقدامی خداپسندانه و انسانی است؛ بنابراین شایسته است خارج از وظایف اداری به آن نگاه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بر اجباری بودن امر آموزش در دیگر کشور‌ها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشور‌ها آموزش و تحصیل دانش آموزان و الزام والدین به این موضوع یک قانون است و تخطی از آن جرم محسوب می‌شود، اما این قوانین در کشور ما دچار کاستی‌هایی است که انتظار می‌رود با کمک دستگاه قضا مرتفع شود.

وی ادامه داد: قوانین موجود در کشور برای الزام به آموزش کافی نیست و نیازمند لوایح جدید در این حوزه هستیم.

تحصیل و آموزش حق دانش آموزان بازمانده از تحصیل است

کاظمی با بیان اینکه باتوجه به وضعیت و موقعیت هر دانش آموز باید برنامه درسی ویژه‌ای نوشته شود، گفت: در حوزه آموزش برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل، باید برنامه‌های جدید آموزشی تدوین شود؛ به طوری که این فرزندان حتماً از فرصت‌های آموزش متناسب با موقعیت و بدون الزام حضور در کلاس بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برای آموزش به دانش آموزان بازمانده از تحصیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: تعهد ما تلاش مضاعف، با شعار عشق ورزیدن به دانش آموز است، تا وی از آموزش محروم نشود.

وجود یک دانش آموز بازمانده از تحصیل هم قابل پذیرش نیست

کاظمی افزود: وجود یک دانش آموز بازمانده از تحصیل هم قابل پذیرش نیست، زیرا تحصیل و آموزش حق تمامی دانش آموزان کشورمان است و این تکلیف بر عهده ماست.

وی افزود: معتقدم که وجود هر دانش آموز به چرخه آموزش می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند و ارتقای جامعه را فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش حقّ طبیعی افراد محروم از تحصیل است، لذا ما تلاش می‌کنیم آنها به کلاس‌های درس بازگردند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->