بیست و پنجمین جشنواره ملی صنعت چاپ در مشهد برگزار شد | ۵۰۰ چاپخانه، عضو اتحادیه صنعت چاپ استان هستند + فیلم خراسان رضوی، پایتخت صادرات محصولات چاپی کشور است | افزایش ۴۵ درصدی صادرات محصولات چاپ در شش ماه نخست امسال راهنمای انتخاب شرکت حسابداری در کرج؛ چرا محاسبان تدبیر؟ قیمت مصرف‌کننده ۱۱ محصول سایپا اعلام شد (یکم آبان ۱۴۰۴) ممنوعیت صدور بیمه‌نامه بدون استعلام کدپستی، از امروز (یکم آبان ۱۴۰۴) شروع ثبت نام فروش ۱۱ محصول ایران خودرو از امروز (یکم آبان ۱۴۰۴) قیمت طلا در مشهد اعلام شد (یکم آبان ۱۴۰۴) انتقال سپرده‌های بانک آینده به بانک ملی از روز (شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۴) | ناترازی بانک آینده به بانک ملی منتقل نمی‌شود آخرین اخبار از طرح ساماندهی کارکنان دولت (یکم آبان ماه ۱۴۰۴) +فیلم یارانه نقدی یک و نیم میلیون نفر در مهرماه ۱۴۰۴ قطع شد صادرات واقعی در محاصره مداخلات دولتی پیگیری وضعیت وصول ۳۳ همت معوقات بانکی خراسان رضوی | دانه درشت‌های بدهکار در  سبد مطالبات بانکی یک میلیون و ۴۲۸ هزار نفر از جمع یارانه‌بگیران حذف شدند نهمین شرایط فروش ایران خودرو اعلام شد + لینک عرضه محصولات پرتیراژ ایران خودرو به‌زودی اروپایی‌ها از اپل شکایت کردند خراسان رضوی، پیشگام در توسعه روابط اقتصادی و همسایگی + فیلم دیپلماسی منطقه‌ای بدون توسعه مسیر‌های ترانزیتی ناقص می‌ماند + فیلم پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ نتایج نهایی قرعه‌کشی ایران‌خودرو اعلام شد + لینک (۳۰ مهر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۳۰ مهر ۱۴۰۴) | جک J۴ چند؟ بی‌تحرکی در بازار خودرو‌های داخلی (۳۰ مهر ۱۴۰۴) + جدول اعلام قیمت انواع گوشت تنظیم بازاری گوساله (۳۰ مهر ۱۴۰۴) + جدول یارانه مهرماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد (۳۰ مهر ۱۴۰۴) | مبلغ واریزی چقدر است؟ عدم صدور بیمه‌نامه بدون استعلام کدپستی از فردا (یکم آبان ۱۴۰۴) قیمت گل زعفران اعلام شد (۳۰ مهر ۱۴۰۴) درآمد‌های مالیاتی در خراسان رضوی افزایش یافت
سرخط خبرها

جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟

  • کد خبر: ۳۲۵۸۰۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۵
جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟
با افزایش بیش از ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید از آبان ۱۴۰۳ تا کنون، توقف به‌روزرسانی فرمول قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را در معرض یک زیان جدی قرار داده است. آیا زمان آن نرسیده که سیاست‌گذار به واقعیات اقتصادی توجه کند؟

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت خودروسازی در ایران همواره تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. در این میان، شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر بر قیمت‌گذاری خودروها، وظیفه دارد تا با استفاده از فرمول‌های علمی و اقتصادی، قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هم به نفع تولیدکننده باشد و هم مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شود. با این حال، از آخرین بار که قیمت‌ها در آبان ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شدند، تحولات اقتصادی فراوانی رخ داده است. رشد ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید، افزایش شدید نرخ ارز و دستمزدها، همگی نشان‌دهنده این هستند که شرایط اقتصادی به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. با این حال، شورای رقابت تاکنون اقدامی برای بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری انجام نداده است.

طبق آمار منتشر شده، در حدود پنج ماه گذشته، هزینه‌های تولید خودرو در کشور بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۴، تغییرات عمده‌ای در هزینه‌های تولید ایجاد کرده است. قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی که بخش بزرگی از تولید خودرو را تشکیل می‌دهند، به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارند. این افزایش‌ها به معنای بالا رفتن هزینه‌های تولید است که در نهایت به قیمت نهایی محصول منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۴۵ درصدی رو‌به‌رو شده است. این تغییرات، علاوه بر اینکه فشار مضاعفی بر هزینه‌های تولید وارد کرده، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین توان مالی خودروسازان داشته است. به‌ویژه که در شرایط کنونی، خودروسازان با چالش‌های متعدد اقتصادی رو‌به‌رو هستند و بسیاری از آنها با زیان عملیاتی در حال فعالیت هستند.

در حالی که این تحولات اقتصادی ادامه دارد، فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت همچنان ثابت مانده و قیمت‌ها تغییر نکرده است. این در حالی است که طبق همین فرمول، خودروسازان باید هزینه‌های واقعی تولید را در نظر بگیرند. بنابراین، ادامه سیاست قیمت‌گذاری فعلی، نه تنها موجب کاهش سودآوری برای خودروسازان شده، بلکه از این نیز بدتر، ممکن است به کاهش کیفیت محصولات تولیدی و حتی کاهش تیراژ تولید منجر شود.

به این ترتیب، فاصله‌گیری قیمت‌های فروش از هزینه‌های تولید، خودروسازان را به انتخاب‌هایی دشوار می‌اندازد: یا باید کیفیت را کاهش دهند، یا از منابع غیرمولد برای جبران زیان استفاده کنند، یا تولید برخی مدل‌ها را متوقف نمایند. هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها پایدار و مطلوب نیستند.

در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید به‌طور چشمگیری افزایش یافته و فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هنوز بدون تغییر باقی مانده است، سیاست‌گذاران باید سریعاً نسبت به به‌روزرسانی قیمت‌ها اقدام کنند. تأخیر در این امر تنها به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد انجامید. در صورتی که شورای رقابت خواهان تحقق هدف‌های خود در تنظیم بازار و حمایت از صنعت خودروسازی باشد، باید به‌سرعت به‌روزرسانی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد تا از تداوم بحران در این صنعت جلوگیری شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->