رشد ۲۰ تا ۹۰ میلیونی قیمت خودرو‌های خارجی (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) + جدول قیمت خودرو‌های داخلی در مدار صعود (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) | دناپلاس توربو اتوماتیک یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان حذف یارانه ۳ دهک درآمدی، ۴۰ همت اعتبار برای طرح کالابرگ تأمین می‌کند چرا تورم در ایران پایین نمی‌آید؟ | گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از ریشه‌های تورم در ایران ریزش بورس پس از رشد شارپی چندروزه | ارزش معاملات خُرد رکورد شکست (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) رکوردشکنی طلا تا کجا ادامه دارد؟ | پیش‌بینی غافلگیرکننده بانک‌های جهانی از یک شوک بزرگ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) | صعود دوباره دلار به کانال ۹۰ هزار تومان جان بولتون: ترامپ با پوتین و روس‌ها همدلی می‌کند قیمت طلا رشد کرد | طلا در مشهد به گرمی ۷ میلیون تومان بازگشت (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) خسارت ۹ همتی به بخش کشاورزی خراسان رضوی در کمتر از یک ماه خودرو‌های مشمول معاینه فنی در سال ۱۴۰۴ معرفی شدند + لیست خودرو‌ها پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری اردیبهشت‌ماه آغاز شد (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی و پیاز ارزان شد ۳۰۰ هزار مسکن طی ۳ سال برای کارگران ساخته می‌شود قیمت جهانی طلا امروز (سه‌شنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد | ازسرگیری افزایش قیمت طلا در بازار جهانی یک پیش‌بینی مهم از روند کاهش نرخ دلار | کف قیمت دلار مشخص شد (۲۶ فروردین ۱۴۰۴) ماجرای توقف پرداخت سود سهام عدالت متوفیان چه بود؟ | آمار فوتی‌ها کمتر شد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴) | روند ریزش متوقف شد؟ اجرای طرح کالابرگ تا خرداد ماه ۱۴۰۴ برای ۷ دهک ادامه دارد یک کارشناس اقتصادی: چاره بسیاری از مشکلات کشور، مذاکره نیست | مذاکره خوب مشروط به تأمین منافع ما است، نه دشمن! ریزش شدید قیمت خودرو‌های خارجی برای دومین روز متوالی (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) + جدول افت قیمت خودرو‌های داخلی شدت یافت (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ۷ تا ۳۵ میلیونی ۱۵۱ هزار نفر از سود سهام عدالت بی‌نصیب ماندند ریبیت فارکس و نحوه دریافت آن (Forex CashBack) - کش بک در فارکس چیست؟ امروز حراج شمش طلا برگزار می‌شود (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) + جزئیات تداوم سبزپوشی بورس با رشد ۶۲ هزار واحدی شاخص | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) کاربرد‌های بلبرینگ سوزنی در صنعت سقف برداشت از خودپرداز‌ها بالاخره افزایش یافت زمان شرکت در عرضه اولیه امروز مشخص شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) | برای خرید عرضه اولیه «وپایا» چقدر نقدینگی نیاز است؟
سرخط خبرها

جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟

  • کد خبر: ۳۲۵۸۰۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۵
جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟
با افزایش بیش از ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید از آبان ۱۴۰۳ تا کنون، توقف به‌روزرسانی فرمول قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را در معرض یک زیان جدی قرار داده است. آیا زمان آن نرسیده که سیاست‌گذار به واقعیات اقتصادی توجه کند؟

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت خودروسازی در ایران همواره تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. در این میان، شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر بر قیمت‌گذاری خودروها، وظیفه دارد تا با استفاده از فرمول‌های علمی و اقتصادی، قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هم به نفع تولیدکننده باشد و هم مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شود. با این حال، از آخرین بار که قیمت‌ها در آبان ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شدند، تحولات اقتصادی فراوانی رخ داده است. رشد ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید، افزایش شدید نرخ ارز و دستمزدها، همگی نشان‌دهنده این هستند که شرایط اقتصادی به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. با این حال، شورای رقابت تاکنون اقدامی برای بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری انجام نداده است.

طبق آمار منتشر شده، در حدود پنج ماه گذشته، هزینه‌های تولید خودرو در کشور بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۴، تغییرات عمده‌ای در هزینه‌های تولید ایجاد کرده است. قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی که بخش بزرگی از تولید خودرو را تشکیل می‌دهند، به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارند. این افزایش‌ها به معنای بالا رفتن هزینه‌های تولید است که در نهایت به قیمت نهایی محصول منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۴۵ درصدی رو‌به‌رو شده است. این تغییرات، علاوه بر اینکه فشار مضاعفی بر هزینه‌های تولید وارد کرده، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین توان مالی خودروسازان داشته است. به‌ویژه که در شرایط کنونی، خودروسازان با چالش‌های متعدد اقتصادی رو‌به‌رو هستند و بسیاری از آنها با زیان عملیاتی در حال فعالیت هستند.

در حالی که این تحولات اقتصادی ادامه دارد، فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت همچنان ثابت مانده و قیمت‌ها تغییر نکرده است. این در حالی است که طبق همین فرمول، خودروسازان باید هزینه‌های واقعی تولید را در نظر بگیرند. بنابراین، ادامه سیاست قیمت‌گذاری فعلی، نه تنها موجب کاهش سودآوری برای خودروسازان شده، بلکه از این نیز بدتر، ممکن است به کاهش کیفیت محصولات تولیدی و حتی کاهش تیراژ تولید منجر شود.

به این ترتیب، فاصله‌گیری قیمت‌های فروش از هزینه‌های تولید، خودروسازان را به انتخاب‌هایی دشوار می‌اندازد: یا باید کیفیت را کاهش دهند، یا از منابع غیرمولد برای جبران زیان استفاده کنند، یا تولید برخی مدل‌ها را متوقف نمایند. هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها پایدار و مطلوب نیستند.

در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید به‌طور چشمگیری افزایش یافته و فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هنوز بدون تغییر باقی مانده است، سیاست‌گذاران باید سریعاً نسبت به به‌روزرسانی قیمت‌ها اقدام کنند. تأخیر در این امر تنها به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد انجامید. در صورتی که شورای رقابت خواهان تحقق هدف‌های خود در تنظیم بازار و حمایت از صنعت خودروسازی باشد، باید به‌سرعت به‌روزرسانی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد تا از تداوم بحران در این صنعت جلوگیری شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->