ثبت‌نام بیش از ۴۰ هزار نفر برای دریافت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان افزایش قیمت نفت (۳ مرداد ۱۴۰۴) مهلت شرکت در طرح بیمه سهام تمدید شد مسیر سخت صنعت ساختمان، از چاله به چاه | گزارش شهرآرانیوز از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد + فیلم معاون وزیر صمت: برنامه قطعی برق صنایع در اختیار استان‌ها است با پیشنهاد روسیه، ایران مرکز اقتصاد بریکس می‌شود معرفی بروکر ارانته (Errante) [واریز ریالی + رگوله معتبر و پشتیبانی فارسی] زائران چگونه ارز اربعین ۱۴۰۴ را دریافت کنند؟ واردات ۱۶۵۰ تن برنج پاکستانی به خراسان رضوی | آیا مشکل کمبود برنج حل می‌شود؟ آغاز طرح فروش ۱۱ محصول ایران‌خودرو از ۴ مرداد بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد آغازبه‌کار کرد + فیلم مصرف برق کشور از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرد جزییات طرح فروش فوری ۱۱ محصول ایران‌خودرو از شنبه (۴ مرداد ۱۴۰۴) بهره‌برداری از پروژه هوشمندسازی شبکه گاز مشهد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: زمستان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ و تابستان ۱۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم دستور وزیر کشاورزی بر اصلاح قیمت لبنیات استاندار خراسان رضوی: امروز من شرمنده مردم هستم که قطعی آب و برق داریم مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران: باید ۴.۱ میلیون بخاری راندمان بالا را طی دو سال جایگزین کنیم آغاز طرح جایگزینی ۷۲۵ هزار بخاری راندمان بالا با ۲۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) ریزش سنگین قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک ۶۰۲ میلیون تومان بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت رسمی دینار عراق در بانک مرکزی چقدر است؟ (یکم مرداد ۱۴۰۴) تأمین اعتبار ۴۱ پروژه عمرانی در خراسان رضوی با مالیات‌های نشان‌دار به‌روزرسانی اطلاعات خانوار‌ها | درآمد حاصل از حذف یارانه ثروتمندان، بین دهک‌های پایین توزیع می‌شود توزیع ۲۰ هزار تن نهاده‌های دامی در خراسان رضوی آغاز فروش بلیت پرواز‌های اربعین از هشتم مردادماه ۱۴۰۴ شروع سرد بورس در گرم‌ترین ماه سال | گزارش وضعیت بازار سهام (یکم مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ماندگاری دلار در کانال ۸۸ هزار تومان
سرخط خبرها

جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟

  • کد خبر: ۳۲۵۸۰۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۵
جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟
با افزایش بیش از ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید از آبان ۱۴۰۳ تا کنون، توقف به‌روزرسانی فرمول قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را در معرض یک زیان جدی قرار داده است. آیا زمان آن نرسیده که سیاست‌گذار به واقعیات اقتصادی توجه کند؟

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت خودروسازی در ایران همواره تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. در این میان، شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر بر قیمت‌گذاری خودروها، وظیفه دارد تا با استفاده از فرمول‌های علمی و اقتصادی، قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هم به نفع تولیدکننده باشد و هم مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شود. با این حال، از آخرین بار که قیمت‌ها در آبان ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شدند، تحولات اقتصادی فراوانی رخ داده است. رشد ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید، افزایش شدید نرخ ارز و دستمزدها، همگی نشان‌دهنده این هستند که شرایط اقتصادی به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. با این حال، شورای رقابت تاکنون اقدامی برای بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری انجام نداده است.

طبق آمار منتشر شده، در حدود پنج ماه گذشته، هزینه‌های تولید خودرو در کشور بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۴، تغییرات عمده‌ای در هزینه‌های تولید ایجاد کرده است. قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی که بخش بزرگی از تولید خودرو را تشکیل می‌دهند، به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارند. این افزایش‌ها به معنای بالا رفتن هزینه‌های تولید است که در نهایت به قیمت نهایی محصول منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۴۵ درصدی رو‌به‌رو شده است. این تغییرات، علاوه بر اینکه فشار مضاعفی بر هزینه‌های تولید وارد کرده، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین توان مالی خودروسازان داشته است. به‌ویژه که در شرایط کنونی، خودروسازان با چالش‌های متعدد اقتصادی رو‌به‌رو هستند و بسیاری از آنها با زیان عملیاتی در حال فعالیت هستند.

در حالی که این تحولات اقتصادی ادامه دارد، فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت همچنان ثابت مانده و قیمت‌ها تغییر نکرده است. این در حالی است که طبق همین فرمول، خودروسازان باید هزینه‌های واقعی تولید را در نظر بگیرند. بنابراین، ادامه سیاست قیمت‌گذاری فعلی، نه تنها موجب کاهش سودآوری برای خودروسازان شده، بلکه از این نیز بدتر، ممکن است به کاهش کیفیت محصولات تولیدی و حتی کاهش تیراژ تولید منجر شود.

به این ترتیب، فاصله‌گیری قیمت‌های فروش از هزینه‌های تولید، خودروسازان را به انتخاب‌هایی دشوار می‌اندازد: یا باید کیفیت را کاهش دهند، یا از منابع غیرمولد برای جبران زیان استفاده کنند، یا تولید برخی مدل‌ها را متوقف نمایند. هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها پایدار و مطلوب نیستند.

در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید به‌طور چشمگیری افزایش یافته و فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هنوز بدون تغییر باقی مانده است، سیاست‌گذاران باید سریعاً نسبت به به‌روزرسانی قیمت‌ها اقدام کنند. تأخیر در این امر تنها به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد انجامید. در صورتی که شورای رقابت خواهان تحقق هدف‌های خود در تنظیم بازار و حمایت از صنعت خودروسازی باشد، باید به‌سرعت به‌روزرسانی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد تا از تداوم بحران در این صنعت جلوگیری شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->