به گزارش شهرآرانیوز؛ مثل اینکه راننده حالت عادی نداشت و با سرعت زیادی رانندگی میکرد که ناگهان کنترل خودرو از دستش خارج و با همان سرعت وارد پیادهرو شد و بهشدت با یک نفر در پیادهرو تصادف کرد و بعد هم از صحنه متواری شد. این چند خط، روایت صحنه تصادف محمد اقبالی، پاکبان شهرداری مشهد است که ۱۴خردادماه ۱۴۰۴ بهخاطر همین اتفاق و درحالیکه مشغول نظافت پیادهرو با تجهیزات کامل بود، جانش را از دست داد؛ اتفاقی که مثل همه سوانح دوسه سال اخیری که برای پاکبانها رخ داده، مقصر آن سرعت زیاد و بیاحتیاطی رانندهها بوده است.
ساعت ۴ صبح روز چهاردهم خردادماه۱۴۰۴، محمد اقبالی، پاکبان شهرداری منطقه۹ مشهد، مثل هرروز مشغول نظافت پیادهروهای بولوار شهید فکوری، حدفاصل فکوری۶۹و۷۱ است که یک خودرو با سرعت بالا و حرکات غیرمعمول که نشان از غیرعادیبودن حالت راننده دارد، وارد پیادهرو میشود و با همان سرعت با محمد اقبالی برخورد و از صحنه فرار میکند.
پاکبان شهرداری بهسرعت به بیمارستان منتقل میشود و اقدامات اولیه برای نجات جان او انجام میشود؛ اما شدت تصادف و جراحات بهقدری بالاست که اقدامات درمانی اثر نمیکند و متأسفانه محمد اقبالی، پاکبان شهرداری و پدر سه فرزند، در صبح روز چهاردهم خردادماه، قربانی بیاحتیاطی یک راننده در بولوار شهید فکوری میشود و فوت میکند.
ساعتی پس از این حادثه، پیگیریها برای یافتن این راننده آغاز میشود و تا لحظه تنظیم این خبر، هنوز خبری مبنی بر پیداشدن راننده متواری، منتشر نشده است.
در این زمینه شهردار مشهد با انتقاد از بیاحتیاطی راننده فراری این حادثه، ضمن تأکید بر پیگیری از طریق پلیس و دستگاه قضایی، بیان کرد: بهطورجدی و از طریق پلیس راهور و دستگاه قضایی برای دستگیری و مجازات راننده خاطی و فراری در حال پیگیری هستیم.
محمدرضا قلندرشریف با تأکید بر اینکه پاکبانها و بسیاری از نیروهای مدیریت شهری، سرمایههای شهر و خادمانی هستند که جان برکف، در خدمت زیبایی و اعتلای نام مشهدالرضا (ع) هستند، گفت: تا حصول نتیجه نهایی برای دستگیری فرد خاطی، این پرونده را دنبال خواهیم کرد.
وی همچنین از پیگیری ویژه در شهرداری برای رسیدگی به وضعیت خانواده پاکبان جانباخته خبر داد و افزود: طبق لایحهای که سال گذشته به شورای اسلامی شهر ارائه و تصویب شد، میزان تعهد نقدی همراهی مدیریت شهری در حوادثی از این دست ۱۰ برابر شده است. هرچند این کمکها نمیتواند جای خالی این عزیزان را برای خانواده و برای شهر پر کند، امیدواریم بتوانیم تاحدودی تسلای خاطر بازماندگان باشیم.
اما این اولینباری نیست که پاکبانها در مشهد، باید تاوان بیاحتیاطی و سرعت بالا و حالت غیرعادی رانندهها را بدهند و دستکم در یکیدوسال اخیر و پس از تجهیزشدن آنها به تجهیزات ایمنی مثل کلاهکاسکت، شبرنگ و چراغ و...، تغییر گاردریلها در صدمتری و مکانیزهشدن نظافت بخشهای زیادی از معابر و البته رعایت تماموکمال موارد ایمنی توسط خود پاکبانها، متهم ردیفاول حوادثی که برای پاکبانها رخ داده است، رانندگان بودهاند؛ موضوعی که اخبار و گزارشهای پلیس راهور هم آن را تأیید میکند.
مردادماه سال۱۴۰۲، چهار پاکبان شهرداری منطقه ۵ مشغول نظافت صدمتری بودند که یک خودرو بهدلیل خوابآلودگی راننده، سرعت زیاد و ناتوانی در کنترل خودرو، با آنها تصادف میکند و سه نفر راهی بیمارستان میشوند و یکی از پاکبانها هم بهدلیل شدت جراحات، فوت میکند.
۱۵اردیبهشتماه۱۴۰۳ نیز موسی شیرویه، پاکبان شهرداری منطقه ۳، در حال تنظیف کندروی بزرگراه شهید میرزایی بود که خودروی پژوپارس بهدلیل سرعت زیاد و ناتوانی در کنترل خودرو از مسیر اصلی منحرف میشود و پس از برخورد با آیلند میانی، با مرحوم شیرویه تصادف میکند که براساس گزارش اولیه پلیس راهور، راننده پژو مقصر حادثه شناخته میشود.
تقریبا یک ماه پس از این اتفاق، ناتوانی رانندهای دیگر در کنترل خودرو بهخاطر سرعت، جان پاکبان سیوهفت ساله شهرداری مشهد را میگیرد. محسن عبداللهی صبح روز چهارم خردادماه ۱۴۰۳ مشغول نظافت پیادهرو در تقاطع احمدآباد-کلاهدوز بود که راننده یک دستگاه خودرویامویام۳۱۵ بهخاطر سرعت بالا کنترل خودرو را از دست میدهد، وارد پیادهرو میشود و با محسن عبداللهی برخورد میکند. طبق گزارشها، خودرو مقصر صددرصدی این حادثه بود.
تیرماه۱۴۰۳ هم بهروز بینیاز، بهعلت بیاحتیاطی یک موتورسوار، در تصادفی در ورودی بولوار طبرسیجنوبی و درحالیکه با تجیهزات ایمنی کامل مشغول رفتوروب این معبر بود، جان خودش را از دست میدهد تا متهم ردیفاول تمام حوادث و سوانحی که برای پاکبانها در سال گذشته و سال۱۴۰۲ رخ داده است، رانندگان باشند. البته مشخص است که حادثه تلخ چندر روز گذشته نیز آخرین زخم بر پیکر خادمان شهر نخواهد بود.
دراینرابطه مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد در گفتوگو با شهرآرا با تأکید بر اینکه حفظ سلامت پاکبانان در اولویت کاری حوزه خدمات شهری قرار دارد، به اقداماتی که این معاونت برای افزایش ایمنی پاکبانان در سالهای اخیر انجام داده است، اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر اقدامات مهمی برای افزایش ایمنی و تجهیزات نیروهای خدوم خدمات شهری انجام شده است. در اولین گام، طرح لباس پاکبانان را تغییر دادیم و تعداد و کیفیت نوارهای شبرنگ لباسها نسبت به قبل افزایش پیدا کرد تا در شب، دید بهتری داشته باشند.
احسان نجاریمقدم افزود: در گام دوم شیوهنامهای کامل برای افزایش ایمنی پاکبانها به مناطق ابلاغ شد که در آن بر نکاتی مانند فاصله پرچمزن تا پاکبان، تجهیزات موردنیاز و... تأکید شد و استفاده از خودروی پشتیبان برای همه مناطق در نظافت بزرگراهی اجباری شد.
وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات ایمنی پاکبانها هم اقدامات خوبی صورت گرفت که شامل تأمین کلاه ایمنی، هدلایت، بازوبند نورانی، جلیقه نورانی و بشکههای ضربگیر در معابر بزرگراهی بود. از همه مهمتر اینکه کلاسهای آموزشی متعددی برای پاکبانها درزمینه مسائل ایمنی با حضور پلیس راهور برگزار کردیم که تعداد این کلاسها و ساعات آن در سال گذشته ۵۰درصد افزایش داشت و هر ۶ هزار پاکبان مشهدی در آن شرکت کردند.
وی با اشاره به برگزاری پویش «همقدم با پاکبانان شهرم» برای کاهش تصادفات با پاکبانها تصریح کرد: باوجود همه این تدبیرها، برای افزایش ایمنی و حفظ جان پاکبانها باز هم بهدلیل رعایتنکردن قوانین راهنمایی و رانندگی ازسوی برخی شهروندان، همواره جان پاکبانان در بزرگراهها و معابر اصلی در خطر است و متأسفانه تعدادی از همکارانمان را در این حوادث رانندگی از دست دادیم.
بههمیندلیل هم برای افزایش آگاهی و حساسسازی شهروندان نسبت به این موضوع که میتواند تا حد زیادی از وقوع این سوانح جلوگیری کند، پویش همقدم با پاکبانان شهرم، همراه با اکرانهای شهری، فعالیت در فضای مجازی و برگزاری مسابقات مرتبط با این موضوع در شهر مشهد اجرایی شد که بازخوردهای خوبی از آن دریافت کردیم.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه و در پاسخ سؤالی درباره حمایت از خانواده پاکبانهای فوتشده بر اثر این سوانح گفت: سال۱۴۰۱ شورای شهر مشهد لایحه حمایت از کارکنان و پاکبانان و کارگران بخشهای مختلف شهرداری مشهد در صورت بروز حوادث را تصویب کرد که براساس آن درصورتیکه وقوع حادثه در زمان انجام وظایف شغلی، موجب ازکارافتادگی دائم فرد شود، شهرداری معادل ۳۰درصد نصاب معاملات جزء به کارگر، کمک بلاعوض میکند؛ اگر نقصعضو منجر به ازکارافتادگی دائم نشود، کمک بلاعوض معادل ۱۰درصد نصاب معاملات جزء به کارگر پرداخت خواهد شد.
اگر حادثه منجر به فوت کارگر در حین کار شود، کمک بلاعوض معادل ۵۰درصد نصاب معاملات جزء به خانواده کارگر پرداخت خواهد شد و ضمنا خانواده تحتتکفل ایشان بهمدت دو سال تحت پوشش بیمه تکمیل درمان قرار میگیرند.