معرفی رابط کاربری جدید تصویر در تصویر واتساپ چگونه در گوشی‌های آیفون آیکون برنامه‌ها را تغییر دهیم؟ بازی PUBG: New State در راه است + زمان انتشار ویدئو مقایسه گرافیک سه بازی کلاسیک «جی تی ای» با نسخه ریمسترشده آن‌ها تریلوژی «جی تی ای» چه زمانی عرضه می‌شود؟ + تصاویری از بازی‌ها بررسی دوربین سلفی آیفون ۱۳ پرو | آیفون عقب‌تر از گوشی‌های اندرویدی انتقال مالکیت گوشی‌های دست‌دوم الزامی شد + روش انتقال مالکیت تلفن همراه دونالد ترامپ از آغاز به کار شبکه اجتماعی خود در ماه آینده خبرداد اپل به گوشی های خود با نمایشگر LCD پایان می‌دهد؟ امکان پست محتوا به اینستاگرام دسکتاپ اضافه می‌شود آیا فیس بوک می‌خواهد نام خود را تغییر دهد؟ چگونه اینستاگرام خود را بدون از دست دادنش غیرفعال کنیم؟ هکرهای ترکیه به وب سایت ترامپ رحم نکردند! واتس‌اپ قابلیت تماس‌های ملحق‌شدنی به گروه‌ها را اضافه کرد مراسم رونمایی از اولین خودرو برقی کمپانی اپل + فیلم سخنگوی کمیسیون ادعای حذف مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی از طرح صیانت را تکذیب کرد اپل از پارچه‌ای ۱۹دلاری برای تمیز کردن محصولاتش رونمایی کرد برنامه‌هایی که با آن‌ها می‌توانید فایل‌های پاک‌شده را بازیابی کنید

دانشمندان منبع کربن کیهانی را یافتند

• ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
دانشمندان منبع کربن کیهانی را یافتند
اخترشناسان موفق به کشف منبع کربن کیهانی شده‌اند که یکی از اصلی‌ترین آجر‌های ساختمان حیات در جهان است و به نظر می‌رسد کوتوله‌های سفید مسئول تشکیل کربن در جهان هستند.
به گزارش شهرآرانیوز، ستارگان، نظیر خورشید خودمان، نه تنها در طول زندگی خود محیطی حیاتی را برای ایجاد زندگی فراهم می‌کنند، بلکه اکنون معلوم شده است که آن‌ها همچنین پایه‌های اصلی ساخت و ساز حیات را با مرگشان فراهم می‌کنند.

تقریباً ۹۰ درصد از همه ستاره‌ها زندگی خود را به عنوان کوتوله‌های سفید پایان می‌دهند و بقیه هم به شکل ابرنواختر‌ها منفجر می‌شوند.

خاکستر‌های این ستاره‌ها در هنگام فروپاشی از طریق باد‌های ستاره‌ای غنی شده با عناصر شیمیایی از جمله کربن -عنصری که برای پیدایش حیات در کهکشان راه شیری و سایر کهکشان‌ها بسیار مهم است- به فضای اطراف پخش می‌شود.

مدت‌ها است که دانشمندان می‌دانند که هر اتم کربن موجود در جهان توسط ستارگان و از طریق همجوشی سه هسته هلیوم ایجاد شده است، اما آنچه آن‌ها تاکنون از آن مطمئن نبودند این بود که این کربن از کوتوله‌های سفید ناشی می‌شود یا این ابرنواختر‌ها هستند که کربن را ایجاد می‌کنند.

اکنون یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان که براساس مشاهدات نجومی حاصل از رصدخانه "W. M. Keck" در هاوایی، کوتوله‌های سفید را در خوشه‌های ستاره‌ای باز در کهکشان راه شیری بررسی کرده‌اند، در یک مطالعه دریافته‌اند که کوتوله‌های سفید مسئول ایجاد کربن در جهان هستی هستند.

محققان با مطالعه رابطه بین جرم اولیه ستاره‌ها و جرم نهایی آن‌ها به عنوان کوتوله‌های سفید به این نتیجه رسیدند؛ رابطه‌ای که به عنوان "رابطه جرم اولیه-نهایی" شناخته می‌شود.

"انریکو رامیرز رویز" استاد نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز و سرپرست این مطالعه جدید گفت: از تجزیه و تحلیل طیف مشاهده شده در رصدخانه، اندازه‌گیری جرم کوتوله‌های سفید امکان‌پذیر بود. ما با استفاده از تئوری تکامل ستاره‌ای توانستیم تا تولد ستاره‌ها عقب برویم و جرم آن‌ها را محاسبه کنیم.

آنچه آن‌ها دریافتند این بود که جرم یا توده کوتوله‌های سفید تازه کشف شده در خوشه‌های باز قدیمی به طور قابل توجهی بزرگتر از حد انتظار بود. "پائولا ماریگو" نویسنده مسئول این مطالعه از دانشگاه "پادووا" در ایتالیا گفت: مطالعه ما نشان داد که کربن توسط ستاره‌های کم جرم در راه شیری تولید می‌شود.

سپس محققان دریافتند که ستارگان بزرگتر از دو جرم خورشیدی نیز در غنی‌سازی کهکشان از کربن نقش دارند، در حالی که ستارگان کمتر از ۱.۵ جرم خورشیدی اینگونه نیستند.

"ماریگو" افزود: ما اکنون می‌دانیم که کربن از ستارگانی که جرم هنگام تولد آن‌ها کمتر از ۱.۵ جرم خورشیدی است، ناشی نمی‌شود.

این مطالعه در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

منبع:ایسنا