وزیر آموزش و پرورش: توزیع شیر در سال تحصیلی جاری در دستور کار است هدایت تحصیلی از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه دوم ادامه خواهد داشت ایجاد فضای «مهر و گفت‌و‌گو» ویژه سالمندان در محلات مشهد کلید خورد استاندار خراسان رضوی: استان‌ها باید متناسب با سهم جمعیتی‌شان در تصمیم‌گیری‌ها سهم داشته باشند اپیدمی خاموش سالمندان | این جمله‌ها عزت‌ نفسشان را نابود می‌کند علائم کم‌شنوایی در سالمندان | یک‌سوم افراد بالای ۶۵ سال، کم‌شنوایی دارند با بازگشت مالباخته از سفر، پلیس مشهد ۲ متهم جوان را به زندان فرستاد | دوستان ناباب همدیگر را لو دادند! پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۴) | تداوم روند کاهش دما تا اواسط هفته آینده  گزارش پرحاشیه درمورد تبعات قانون جوانی جمعیت | دادستانی تهران علیه یک رسانه اعلام جرم کرد ظرفیت بومی خراسان رضوی می‌تواند از فقر جلوگیری کند راهکار مدیریت آتش هورالعظیم و آلودگی شدید اهواز چیست؟ تدابیر حفظ سلامتی در فصل پاییز از نگاه طب ایرانی استانداردسازی مدارس، اولویت برنامه رفع محرومیت آموزشی | تبدیل روش‌های آموزش منفعل به روش‌های خلاقانه در سال ۱۴۰۴ پلمب ۲۰ واحد دندان‌پزشکی متخلف در مشهد | انجام ۱۶۲ مورد بازدید در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ زنگ کلاس «امید زندگی» در بیمارستان کودکان اکبر مشهد نواخته شد (۹ مهر ۱۴۰۴) آخرین جزئیات درمورد طرح ورود کودکان به مدارس از ۵ سالگی | مزایا و معایب این طرح چیست؟ آیا هزینه‌های بیمه تکمیلی بازنشستگان تا آخر مهرماه ۱۴۰۴ پرداخت می‌شود؟ رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی: پس از فعال‌شدن مکانیسم ماشه، با محتکران و اخلالگران، قاطعانه‌تر برخورد می‌شود ۲۵ سال دیگر، یک‌سوم جمعیت ایران سالمند هستند | روایتی از یک بحران جمعیتی که در آستانه آن هستیم تایوان، میزبان سومین دوره المپیاد بین‌المللی نانو | نتایج نهایی رقابت طی هفته آینده اعلام می‌شود ۱۶ هزار دُز واکسن آنفلوانزا برای ایثارگران خراسان رضوی تأمین شد (۹ مهر ۱۴۰۴) تراژدی مرگ سلول‌های مغزی | نگاهی به آلزایمر از دیدگاه دو مکتب پزشکی مدرن و طب ایرانی علائم افسردگی فصلی را بشناسید | راهی مؤثر برای پیشگیری از افسردگی پاییزی غربالگری قد و وزن دانش‌آموزان ۴ پایه تحصیلی | اثرگذاری برنامه شیرمدرسه در کاهش کوتاه‌قدی تغییرات اقلیمی می‌تواند باعث افزایش مصرف قند شود جزئیات یک تفاهم‌نامه معیشتی ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد | وام ویژه خرید اقساطی تا سقف ۱۵۰ میلیون فیش حقوقی شهریورماه ۱۴۰۴ بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟ طعم تلخ یک عادت تازه | روایتی از فرصت‌ها و چالش‌های افزایش مصرف قهوه در ایران
سرخط خبرها

پذیرش شکست مهم‌ترین درسی است که دانش آموز در مدرسه باید یاد بگیرد

  • کد خبر: ۳۴۸۶۳۹
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۴
پذیرش شکست مهم‌ترین درسی است که دانش آموز در مدرسه باید یاد بگیرد
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آزمون و خطا و پذیرش شکست را مهم‌ترین درسی عنوان کرد که دانش‌آموزان باید در مدرسه بیاموزند و گفت: باید تجربیات دانش‌آموزان را متنوع کرد و آن‌ها را به خروج از منطقه امن و تجربه‌اندوزی تشویق کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کارگاه تخصصی توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد با هدف پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق الگوی «مدرسه تراز» این سند، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران این مدارس از سراسر کشور برگزار گردید.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و معاون وزیر آموزش و پرورش، در آغاز این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه و به‌ویژه شهدای سمپاد، این استعدادهای درخشان را هدیه‌ای الهی برای شکوفایی کشور برشمرد.

یاوری در ادامه با تأکید بر ضرورت تربیت نیروی انسانی اثرگذار برای پیشبرد تمدن دیرینه اسلامی-ایرانی در مقابل تمدن‌های جنگ‌طلب، بر مسئولیت خطیر مدارس سمپاد در تربیت نسلی متعهد به ارزش‌های انسانی و معنوی پرچم‌داری شده توسط ایرانیان در طول هشت هزار سال تاریخ تأکید کرد.
وی سپس شش اصل محوری لازم برای تحقق این مهم در مدارس سمپاد را به‌صورت انشایی تشریح کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش سلامتی جسم، ذهن و روح را به‌عنوان پایه‌ای اثرگذار و پیش‌نیاز یادگیری معرفی کرد و افزود: «دانش‌آموزان تنها زمانی مهارت‌ها را به‌درستی می‌آموزند که این ویژگی حیاتی را در مربیان و مدیران خود ببینند. با ورزش، تغذیه مناسب و تربیت ذهنی می‌توانیم آنان را به افرادی با تاب‌آوری بالا تبدیل کنیم.»

وی در ادامه مشارکت فعال را از ارکان کلیدی دانست و توضیح داد: «این مشارکت باید در تولید و ارائه محتوای علمی، کاربردهای عملی، اداره مدرسه و کلاس، و همچنین آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها توسط خود دانش‌آموزان متجلی شود. حضور مؤثر دانش‌آموختگان سمپاد، شبکه اولیای کارآمد و دانشجو معلمان برجسته در مدارس، نمونه‌های بارز این مشارکت است.»

یاوری آموزش پشتکار، مسئولیت‌پذیری و حل مساله را گام بعدی برشمرد و تصریح کرد: «اگر موفق شویم دانش‌آموزان را طوری تربیت کنیم که مسائل را متعلق به خود بدانند و با پشتکار در حل آن‌ها بکوشند، آن‌گاه است که آن‌ها را اثرگذار پرورش داده‌ایم و در وجودشان تعهد ایجاد کرده‌ایم. این بخش شاهکار مدیریتی ما خواهد بود.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان،آزمون و خطا و پذیرش شکست را مهم‌ترین درسی عنوان کرد که دانش‌آموزان باید در مدرسه بیاموزند و گفت: «باید تجربیات دانش‌آموزان را متنوع کرد و آن‌ها را به خروج از منطقه امن و تجربه‌اندوزی تشویق کرد. شکست‌خوردن به آن‌ها می‌آموزد که برای حل مشکلات به جمع نیاز دارند و روحیه ایستادگی را در آن‌ها تقویت می‌کند. اصل کلیدی، پذیرش شکست است.»

وی سپس بر لزوم مدیریت دانایی‌محور تمام ارکان مدرسه و ادارات استعدادهای درخشان تأکید کرد و توضیح داد: «این رویکرد متفاوت از کتاب‌محوری صرف است و شامل توانایی طرح مسئله، پرسشگری صحیح، تحقیق هدفمند، ایجاد ارتباط بین ایده‌ها و فرصت‌سازی برای تعامل گروهی می‌شود. در عصر هوش مصنوعی، نظام‌دهی به داده‌ها و پرورش این توانایی‌ها در مدرسه، ارزشی بی‌بدیل دارد.»

یادگیرندگی سازمانی آخرین محور مورد تأکید  یاوری بود که در این باره گفت: «مدارس ما باید به سازمان‌های یادگیرنده تبدیل شوند که همواره با کسب تجربه، در حال بهبود عملکرد خود هستند. مدیران این سازمان‌ها با بهره‌گیری از مشورت، تجربیات را عملیاتی می‌سازند. آموزش و پرورش و به‌طور ویژه سمپاد، نمونه‌های ایده‌آلی از چنین سازمان‌هایی هستند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به ضرورت ارتقا در تمامی حوزه‌های شش‌گانه فوق، خاطرنشان کرد: «آموزش‌هایی نظیر این کارگاه تخصصی، مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ایجاد مدارس تراز را هموارتر می‌سازد و ما را از وضعیت کنونی به جایگاهی والاتر رهنمون خواهد شد.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->