یلدا مهدوی | شهرآرانیوز؛ قطع برق، خاموشی چراغ راهنمایی ورانندگی، بوق ممتد خودروها، گرما و کلافگی و... تجربهای است که اغلب شهروندان در ماههای اخیر و با اجرای خاموشــی هـای برنامــه ریزی شــده در محدوده برخی از چهارراههای سطح شهر و نیز با آن رو به رو شدهاند.
حال و با گذشت چندین ماه از اجرای طرح خاموشیها و ادامه دار بودن این روند، مردم خواستار تجهیز چراغهای راهنمایی ورانندگی به برق اضطراری به منظور پرهیز از سردردگمی رانندگان هستند.
این دغدغه و مطالبه را مــی تـــوان از تمــاس ها و پیامهای مردمی دریافت. نظیر این تماس شهروند با تحریریه شهرآرا و دغدغهای که مطرح میکند: «هر روز شاهد قطع برق هستیم. با شرایط کنونی باید مسئولان فکری برای چراغهای سرچهارراهها کنند.»
«هربار که برق قطع میشود مردم گرفتار ترافیک و قفل شدن خودروها در محدوده چهارراهها میشوند. چند روز قبل میخواستم خودم را به بیمارستان ۱۷ شهریور برسانم. ساعت ۱۰:۳۰ صبح ترافیک نرسیده به چهارراه الندشت خیلی سنگین بود و عملا هیچ خودرویی تکان نمیخورد. من خیلی عجله داشتم تا خودم را به بیمارستان برسانم. از ماشین پیاده شدم و متوجه شدم برق چراغ راهنمایی و رانندگی سرچهارراه خاموش است و چند ماشین از چهارطرف چهارراه تا وسط آمده و مسیر را مسدود کرده بودند.
با این شرایط یکی از شهروندان که خودرویش به چهارراه نزدیک بود تلاش کرد با راهنمایی ماشینها گره ترافیکی چهارراه را بازکند.
به نظر من این مسیر خیلی مهم است، چون جدا از بیمارستان قائم (عج) که در ابتدای بولوار کوهسنگی قراردارد در این مسیر بیمارستانهای امید،۱۷شهریور و بیمارستان مهر نیز قراردارند؛ بنابراین با قطع برق چهارراه الندشت و قفل شدن ترافیک، مسیر برای آمبولانسها و حتی رانندگانی که قصد دارند بیمار خود را به بیمارستان برسانند مسدودمی شود.»
شهروندی هم نقدش برای خاموشی چراغ چهارراهها جزیرهای شدن قوانین عبورومرور و اولویت یافتن خواسته فردی بر جمع است: در محدوده چهارراه مفتح-رسالت معمولا اتوبوسهایی که از سمت سی متری طلاب میآیند در این چهارراه باید گردش به راست داشته باشند حالا تصورکنید آن زمان برق قطع باشد و اتوبوسی قصد دور زدن داشته باشد و از طرف دیگر چند راننده برای فرار از این شرایط تاجایی که ممکن است داخل چهارراه آمده باشند آن قدر که امکان عقب و جلوکردن ماشین برای بازکردن مسیر وجود نداشته باشد چه اتفاقی میافتد؟ای کاش در این شرایط فقط به خودمان فکر نکنیم.
در میان این دغدغهها برخی شهروندان پیشنهادهایی دارند نظیر این شهروند که پیشنهادی مطرح کرده است: بهترین راه برای فرار از خاموشی چراغهای راهنمایی ورانندگی استفاده از پنل خورشیدی است. کشور ما یک کشور آفتاب خیز است و روزهای آفتابی زیادی دارد اگر برای هرکدام از چراغهای راهنمایی ورانندگی پنل خورشیدی نصب شود جدا از رفع مشکل خاموشیهای اخیر برای آینده نیز یک قدم مثبت برداشتهایم و حداقل این چراغها در تمام بحرانها و شرایط خاص دارای برق پایدار هستند و رفت وآمد مردم دستخوش تغییرات نمیشود.
این مطالبه و خواسته مردمی حتی به جمع اظهارنظرهای اخیر مسئولان نیز اضافه شد. مانند این جملات سید حسن حسینی فرماندار مشهد که ابتدای مردادماه و در جمع مسئولان شهرداری مشهد بیان کرد: با قطعیهای برق بار چالشی آن متوجه وضعیت ترافیکی شهر میشود.
این خاموشیها در محدوده تقاطعها و با خاموش شدن چراغهای راهنمایی ترافیک روان شهر را تحت تأثیر قرار میدهد و حتی در مواردی شاهد گرههای کور ترافیکی و حتی درگیری شهروندان هستیم. البته با همکاری سازمان ترافیک شهرداری مشهد، نهضت تجهیز چراغهای راهنمایی به باتریهای شارژشونده درحال اجراست و پیش بینی میشود با تلاش صورت گرفته هرچه سریعتر همه چهارراههای شهر را دربر بگیرد.
حالا سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری مشهد در چند روز اخیر ۵۱ تقاطع پرتردد را به برق اضطراری متصل کرده است. در مرحله اول تقاطعهای پرترددی نظیر تقاطع های خیام -سجاد، مهدی- فردوسی، چهارراه شهدا- مقدم طبرسی، آیت ا... عبادی-کاشانی، خواجه ربیع-ناصری، گاز-رسالت، چمن-مصلی، معلم -دانشجو، هاشمیه-صارمی، و... به سیستم برق اضطراری مجهز شدند.
انتشار این خبر مطالبه مردم را پررنگتر کرد تا این نهضت و روشنایی پایدار چراغ راهنمایی ورانندگی به محدوده مسکونی آنها نیز برسد. «ای کاش بولوار رسالت -چهارراه طلوع نیز جزو این برنامه قرار داده شود.» «از شهرداری و سازمان ترافیک تقاضا داریم چراغ راهنمایی ورانندگی چهارراه راه آهن به ویژه از محدوده خیابان آیت ا... عبادی را به برق اضطراری متصل کند.»
رضا نوروزی مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری مشهد ادامه دار بودن نصب باتری و برقراری برق اضطرای برای چراغهای راهنمایی ورانندگی در سطح شهر را نوید میدهد. او میگوید: از امروز تقاطعهای پرتردد مشهد که برق اضطراری دارند به هشتاد تقاطع میرسند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری مشهد این تأکید را دارد که به تعداد تقاطعهای فعلی افزوده و این نهضت ادامه خواهد داشت.