به گزارش شهرآرانیوز، این موکب که به گفته مدیر امور زائرین بنیاد کرامت رضوی، پس از چهار سال فعالیت به «شهرک خدماتی» برای زائران این ایام بدل شده است، امسال نیز با توسعه زیرساختها و برنامههای فرهنگی، خود را مهیای پذیرایی از هزاران زائر امام مهربانیها، کرده است.
به گفته محمد معالیتفتی، مدیر امور زائرین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی و مدیر این موکب، موکب دارالکرامه رضوی واقع در شارستان شهید شوشتری، اکنون با پایان مراحل آمادهسازی در زمینی به وسعت حدود ۸ هزار مترمربع، امسال برای چهارمین سال متوالی میزبان زائران خواهد بود.
وی گفت: از همان سال نخست تلاش کردیم اینجا تنها یک موکب نباشد، بلکه مجموعهای باشد شبیه یک شهرک خدماتی، امروز بعد از چهار سال، با تجربههای گذشته و توسعه امکانات، میتوانیم بگوییم دارالکرامه به معنای واقعی کلمه پایگاه اسکان، تغذیه و فرهنگی برای زائران دهه آخر ماه صفر، است.
بر اساس توضیحات وی، موکب، ظرفیت اسکان پنج هزار زائر در شبانهروز را دارد و سالنی ویژه آقایان آماده و تجهیز شده است به متراژ ۱۸۰۰ مترمربع و در مقابل، برای بانوان نیز تقریباً دوبرابر آن و ۳ هزارمتر مربع مساحت اسکان و خدمت رسانی در نظر گرفته شده است. هرکدام از این بخشها دارای حیاط مستقل، چایخانه اختصاصی و سرویسهای بهداشتی جداگانه است.
وی ابراز کرد: علاوه بر امکانی که برای آقایان در سالهای قبل پیشبینیشده بود، امسال برای خواهران زائر، یک حیاط ۱۰۰۰ متری با ۳۰ واحد سرویس بهداشتی (از جمله پنج حمام) و سه دستگاه ماشین لباسشویی، اضافه شده است.
یکی از ویژگیهای خاص این موکب، تأسیس «سرای فرهنگ و معنویت» است؛ حسینیهای که بهصورت ۲۴ ساعته میزبان برنامههای متنوع خواهد بود.
معالی تفتی در این باره توضیح داد: غرفه کودک، مشاوره و پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی، پخش کلیپهای فرهنگی و اجرای برنامههای تفریحی برای گروههای سنی مختلف، سخنرانیها و مراسم مذهبی پس از نماز جماعت در سالن برادران، از جمله برنامههای فرهنگی است که پیشبینیشده است.
مدیر موکب دارالکرامه، تأکید کرد: از همان ابتدا سیاست ما این بود که به نام امام رضا (ع)، فضای اینجا تا حدود زیادی متناسب با حرمت حرم مطهر باشد؛ یعنی جداسازی کامل فضاهای خواهران و برادران، و توجه به مسائل پوششی، تا امنیت و آرامش هر دو گروه، حفظ شود.
معالی در ادامه، افزود: آشپزخانه بزرگ موکب، روزانه علاوه بر صبحانه، دو وعدهغذای گرم برای همه زائران طبخ و توزیع میکند. علاوهبرآن، گروهی نیز، اقدام به تهیه کلوچه محلی خواهند کرد تا میانوعدهای سنتی به زائران عرضه شود. همچنین خدمات رفاهی دیگری نیز پیشبینیشده است که شامل، غرفه هلالاحمر، بخش ماساژ، واکس و آرایشگاه، لباسشویی و انبار پتو، و فضای بازی برای کودکان، است.
وی اشاره داشت: یکی از نوآوریهای موکب دارالکرامه، ایجاد سامانه پذیرش الکترونیکی است. همه زائران پس از ارائه مدارک هویتی، بارکد یکتای ورود و خروج دریافت میکنند، این کار هم به لحاظ امنیتی پیشبینیهای لازم را ایجاد میکند، هم امکان مدیریت جمعیت و استفاده بهینه از ظرفیت را، به ما میدهد. زائرین در هر تردد با بارکد کنترل میشوند تا نظم بیشتری در خدماترسانی، داشته باشیم.
به گفته مدیر این موکب، اصل برنامه ما سه روز خدمت است تا تعداد بیشتری از زائران بتوانند بهرهمند شوند، اما تجربه نشان داده در مشهد خروجی جمعیت مثل اربعین وجود ندارد و بسیاری از زائران تا روز آخر ماه صفر در شهر مشهد میمانند؛ به همین دلیل گاهی، خدمات تا پنج یا ۶ روز ادامه مییابد. بااینحال، هیچگاه زائری را از خانه امام رضا (ع) بازنمیگردانیم و در صورت نیاز، خدمتگزارشان خواهیم ماند.
باگذشت چهار سال، موکب دارالکرامه اکنون در میان زائران شناختهشده است؛ بهگونهای که برخی پیش از آغاز رسمی فعالیتها، مقابل درهای موکب جمع میشوند.
معالی تفتی ادامه داد: این استقبال، مسئولیت ما را سنگینتر کرده است. امیدواریم امسال هم بتوانیم با همه توان در خدمت زائران امام مهربانیها باشیم.
منبع: آستان نیوز