آیین اختتامیه پویش «وطن به روایت من» برگزار شد | از دو اثر مشهدی تقدیر شد مستند کوتاه «عاتقه» در جشنواره لوکانیا افتخار آفرینی کرد علیرضا قربانی با «ایرانم» بازمی‌گردد ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در آخرین روزهای صفر ویدئو | وحید تاج پس از رفع ممنوع‌الکاری «ای ایران» را اجرا کرد ابرقهرمانان آمریکایی دیگر مانند گذشته در جهان محبوب نیستند «ستاره شد» مفهومی تازه از شجاعت ارائه می‌دهد «ملاقات خصوصی» به جمع نامزدهای بهترین فیلم‌ساز اول پیوست ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تخلیه و پلمب شد! بازتعریف جنگ در «تهران-تل‌آویو» | از درگیری‌های نظامی تا روایت‌های انسانی انتقاد سازمان محیط زیست از سریال اجل معلق معرفی نامزد‌های بهترین خلاقیت و استعداد درخشان جشن بزرگ منتقدان سینما او که علمش، برکت داشت | یادی از نخستین سرپرست کتابخانه و مؤسس انتشارات آستان‌قدس رضوی «گونترگراس» نویسنده‌ای که نمی‌خواست تجربیاتش حیف‌ومیل شود مزایده‌ای که شخصیت‌ها را آشکار می‌کند | نگاهی به نمایش «خانه آرام» در سالن بهار تئاتر شهر مشهد لحظه‌های ناب زیارت به روایت دوربین‌های عکاسی پایان مهلت ارسال آثار به «قلم» تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ نگاهی به وبگاه های ناشران مشهد که ناکافی‌ و ناکامل‌اند نمایشنامه «جوردانو» به کتابفروشی‌ها آمد
سرخط خبرها

بازتعریف جنگ در «تهران-تل‌آویو» | از درگیری‌های نظامی تا روایت‌های انسانی

  • کد خبر: ۳۵۳۱۱۰
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۰
بازتعریف جنگ در «تهران-تل‌آویو» | از درگیری‌های نظامی تا روایت‌های انسانی
مستند «تهران-تل‌آویو» با فاصله گرفتن از نگاه صرفاً نظامی، به ابعاد انسانی، اجتماعی و روانی جنگ می‌پردازد و روایت‌هایی کمتر دیده‌شده از زندگی در دوران جنگ ارائه می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، مستند «تهران-تل‌آویو» به کارگردانی میکائیل دیانی و تهیه‌کنندگی و اجرای سیدعلی صدری‌نیا، تلاشی است برای روایت همین لایه کمتر دیده‌شده؛ جایی که انسان‌ها، نهاد‌های مدنی و حتی کودکان به بازیگران اصلی میدان بدل می‌شوند.

این اثر که از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، در واکنش به جنگ ۱۲ روزه ساخته شد و با فاصله‌ای اندک روی آنتن رفت و همچنان به ماجرا‌های پسا جنگ و تحرکات منطقه‌ای می‌پردازد. تمایز این مستند نسبت به بسیاری از مستند‌های مشابه، فاصله گرفتن از تصویر صرفاً نظامی و پرداختن به وجوه اجتماعی، فرهنگی و روانی جنگ است.

در این مجموعه، به جای تمرکز صرف بر تبادل آتش، دوربین به سراغ روایت‌های کوچک، اما مؤثر می‌رود؛ از خانواده‌هایی که اضطراب را با همبستگی تسکین می‌دهند تا امدادگرانی که شبانه در کوچه‌های تاریک به کمک آسیب‌دیدگان می‌شتابند. چنین رویکردی باعث شده مستند حال‌وهوایی انسانی پیدا کند؛ روایتی نه برای تهییج، بلکه برای درک و همدلی. تولید هم‌زمان با جریان وقایع، دشواری‌های خاص خود را داشته است. تغییرات سریع صحنه جنگ، مستندسازان را ناگزیر کرده تا روایت‌گری را به لحظه و تطبیقی پیش ببرند. همین ویژگی، به اثر حالتی زنده و واکنشی داده است.

«تهران-تل‌آویو» از جنس مستند‌های گزارش‌گرای صرف نیست. ساختار آن یادآور مجله تصویری است که در آن مسائل رسانه‌ای، اجتماعی و حتی فناوری نیز به موازات تجربه‌های انسانی بررسی می‌شوند؛ از نقش فضای مجازی در جنگ روانی تا اثرگذاری هوش مصنوعی بر جریان اطلاعات. گرچه عنوان اثر دو پایتخت را مقابل هم قرار می‌دهد، اما روایت محدود به تهران نمی‌ماند. بخشی از قسمت‌ها در شهر‌هایی مختلف ایران تصویربرداری شده تا نشان دهد جنگ در مقیاسی ملی اثرگذار بوده است. همین توسعه جغرافیایی باعث شده روایت فراگیرتر و ملی‌تر به نظر برسد.

ویژگی دیگر مستند، کارکرد آموزشی آن است. مثلاً در بخش‌هایی که به کودکان پرداخته شده، صرفاً ترس و نگرانی نشان داده نمی‌شود، بلکه راهکار‌هایی برای حمایت از کودکان در شرایط بحران نیز گنجانده شده است. در نهایت، «تهران-تل‌آویو» کوشیده از کلیشه‌های مرسوم فاصله بگیرد؛ نه در اغراق گرفتار شود و نه در ساده‌سازی واقعیت. تصویری که ارائه می‌دهد، ترکیبی است از ترس، امید، همدلی و مقاومت اجتماعی. همین انتخاب زاویه دید، آن را به نمونه‌ای موفق از مستندسازی بحران بدل کرده است؛ روایتی که می‌تواند هم در حافظه جمعی نقش ببندد و هم امروز الهام‌بخش باشد.

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->