مرز بازی و مرگ در فصل جدید «آلیس در سرزمین مرزی» مریم امیرجلالی: به قانون حجاب احترام می‌گذارم فیلم بازیگر سریال «نون خ» به جشنواره فیلم کودک و نوجوان راه یافت نگاهی به قسمت چهارم «محکوم» | تأملی در ماهیت حقیقت روزهای پرکار رضا عطاران در سینما چالش ارائه تصویر واحد از سینمای کودک | از بچه‌های نسل جدید عقب مانده‌ایم «پیرپسر» از طریق کانادا وارد اسکار می‌شود! مهران مدیری، سریال «مرد دوهزار چهره» را ادامه می‌دهد تام هالند: حالم بهتر است، فیلمبرداری مرد عنکبوتی ادامه دارد بازخوانی زندگی و آثار احمد پژمان در کتابی دیجیتال منتشر شد مارک رافالو مهمان سینمای فرانسه شد جیمز گان: «سوپرمن» را به جنگ خاورمیانه ربط ندهید! «خدای جنگ» امشب (۶ مهر ۱۴۰۴) مهمان مخاطبان شبکه سه می‌شود فراخوان طرح و ایده نمایشنامه کوتاه «تئاتر بچه‌های مسجد» منتشر شد دومین جشنواره موسیقی خلاق در اصفهان برگزار می‌شود وقتی علیرضا قربانی، رسانه‌های ایران را قابل نمی‌داند! «برای برادرم» به زودی کلید می‌خورد مستند «آه، نصرالله» به روایت حامد عسگری روی آنتن + زمان پخش توقیف مجدد سریال «جزر و مد»
سرخط خبرها

نگاهی به قسمت چهارم «محکوم» | تأملی در ماهیت حقیقت

  • کد خبر: ۳۶۱۸۵۲
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۵
نگاهی به قسمت چهارم «محکوم» | تأملی در ماهیت حقیقت
قسمت چهارم سریال «محکوم» با طرح پرسش‌هایی درباره عدالت و حقیقت، مخاطب را به تأمل درباره ماهیت این مفاهیم دعوت می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در قسمت چهارم سریال «محکوم» به کارگردانی سیامک مردانه، روایت پیچیده‌تر می‌شود و داستان با کشمکش‌های اخلاقی، عاطفی و حقوقی روبه‌رو است. این قسمت بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد که سریال تنها به دنبال بازنمایی یک ماجرای جنایی نیست، بلکه می‌خواهد پرسشی هم درباره عدالت، حقیقت و نقش انسان‌ها در شکل‌دهی به آنها مطرح کند.

در این قسمت می‌بینیم که مادر مهیار (با بازی ساره بیات) همچنان باور ندارد که پسرش قاتل تابان است. این عدم باور، نه‌تنها از عشق مادرانه سرچشمه می‌گیرد، بلکه به‌نوعی بیانگر تردیدی است که مخاطب هم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، آیا واقعاً مهیار قاتل است یا نیرویی پنهان حقیقت را وارونه جلوه می‌دهد؟ همین نکته باعث می‌شود مادر با تمام توان تلاش کند برای پسرش وکیلی بگیرد. در این بخش بیننده با اضطراب یک مادرهم همراه می‌شود.

در مقابل آقای زارع خواستگار سابق نسرین شخصیتی است که با اصرار می‌کوشد رضایت خسرو (همسر نسرین و پدر مقتول) را برای برعهده گرفتن وکالت پرونده جلب کند، اما خسرو به او اعتمادی ندارد. دلایل خسرو نیز جالب هستند، از یک سو زارع را فردی قانون‌گریز و اهل جعل اسناد می‌داند و از سوی دیگر گمان می‌کند او از سوی نسرین فرستاده شده تا مسیر پرونده را تغییر دهد. این بی‌اعتمادی دوگانه، شکاف میان احساسات و عقلانیت خسرو را نشان می‌دهد. او پدری است که میان عدالت و انتقام، اخلاق و خشم معلق مانده است.

یکی از نقاط قوت قسمت چهارم، تصویرسازی از تضاد‌های درونی خسرو است. او از یک طرف داغدار فرزندش است و تمایل دارد خون‌خواهی کند و از طرف دیگر می‌داند هر تصمیمی می‌تواند سرنوشت یک انسان دیگر را تعیین کند. این جدال درونی به شخصیت خسرو بُعدی انسانی می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب صرفاً او را به‌عنوان یک پدر خشمگین نبیند، بلکه او را درگیر با وجدانش تصور کند.

زارع در این میان به‌عنوان شخصیتی منفی عمل می‌کند. او از هر راهی تلاش دارد وارد پرونده شود و حتی به مادر تابان نزدیک می‌شود تا از او برای پیشبرد اهدافش کمک بگیرد. درنهایت نیز موفق می‌شود پرونده روان‌شناسی مهیار را بگیرد. این اتفاق، نقطه عطفی در روایت است و نشان می‌دهد چگونه روابط انسانی می‌تواند در برابر ساختار‌های رسمی قضایی تأثیرگذار باشد.

جلسه دادگاه مهیار نیز در ادامه داستان، بار دیگر بر این تردید اضافه می‌کند. او همچنان قتل را انکار می‌کند و همین امر سؤال اساسی را برای بیننده زنده نگه می‌دارد، قاتل واقعی کیست؟ کارگردان حقیقت را همچون پرده‌ای مبهم نگه می‌دارد تا مخاطب نه‌تنها به دنبال کشف راز بماند، بلکه درباره ماهیت حقیقت در شرایط پر از تعارض انسانی فکر کند.

به‌طور کلی، قسمت چهارم سریال «محکوم» نقطه‌ای است که از یک روایت صرفاً خطی جنایی فاصله می‌گیرد و به سمت درام روان‌شناختی و اخلاقی حرکت می‌کند. شخصیت‌ها دیگر تنها ابزار پیشبرد داستان نیستند، بلکه حامل تناقض‌ها، اضطراب‌ها و تصمیم‌های سرنوشت‌سازی هستند که سوال‌هایی درباره عدالت و حقیقت را ایجاد می‌کنند.

منبع: سلام سینما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->