پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

فروش سهام عدالت در بازارسیاه چند؟

  • کد خبر: ۳۷۳۷۳
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
  • ۲۱
فروش سهام عدالت در بازارسیاه چند؟
برخی از سهامداران سهام عدالت به خاطر مشکلاتی که در فروش سهام از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها وجود دارد، به بازار سیاه خرید‌وفروش سهام روی آورده‌اند و حاضرند برای نقد کردن سهامشان چک ضمانتی یا کارت حساب بانکی خود را بدهند.

به گزارش شهرآرانیور، برخی از سهامداران سهام عدالت به خاطر مشکلاتی که در فروش سهام از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها وجود دارد، به بازار سیاه خرید‌وفروش سهام روی آورده‌اند: «دو ماه پیش در بانک درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالتم را دادم، بعد از دو ماه که پیگیری کردم که چرا پول سهامم را واریز نمی‌کنید؟ گفتن درخواست شما ثبت نشده، مابقی دوستانم هم بعد از دو ماه هنوز پولشان را نگرفته‌اند بخاطر همین می‌خواهم سهامم را آزاد بفروشم.»

 

عبارت بالا بخشی از اظهارات یکی از فروشندگان سهام عدالت در بازار غیررسمی یا بازار سیاه است.

 

پیش از این در گزارشی از بازار سیاه فروش سهام عدالت، چند روایت از خریداران غیررسمی، آورده شد که سهام یک میلیون تومانی به قیمت یک چهارم ارزش واقعی آن خریدوفروش می‌شود.

 

فروش سهام عدالت از هفته دوم خرداد ماه آغاز شد، اما نه در بازار غیررسمی، بلکه فقط از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها، بنابراین سهامداران می‌توانند تا سقف ۳۰ درصد از ارزش سهام خود را از طریق کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی بفروشند و از یکشنبه هفته آینده ۳۰ درصد دوم نیز آزاد می‌شود، یعنی سهامداران از هفته آینده می‌توانند درخواست فروش سهام خود را تا سقف ۶۰ درصد از ارزش سبد سهام عدالت خود ثبت کنند؛ بنابراین با وجود این که در کمتر از یک هفته آینده سهامداران می‌توانند تا سقف ۶۰ درصد از سهام خود را بفروشند (که برای برگه سهام یک میلیون تومانی معادل ۲۴ میلیون تومان است) بازار سیاه خریدوفروش سهام عدالت وجود دارد.

 

چرا سهامداران به بازار غیررسمی روی آورده‌اند؟ در ادامه سهامداران از انگیزه فروش سهام خود می‌گویند.


یکی از سهامداران گفت: من به شرط این که پول را نقدی بگیرم سهامم را زیر قیمت بازار یعنی کمتر از ارزشی که دارد می‌فروشم.

 

وی ادامه می‌دهد: درخواست فروش ۳۰ سهامم را به بانک دادم، اما هنوز یک ریال هم نگرفتم، بعضی دوستانم هم با این روش سهامشان را فروخته‌اند.

 

سهامدار بعدی هم اظهارات بالا را تکرار می‌کند و می‌گوید که دو ماه است درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالتش را به بانک داده، ولی پولی برایش واریز نشده است، بعد از دو ماه هم که پیگیری کرده که چرا پول سهام را واریز نمی‌کنند؟ پاسخ بانک این بوده که درخواست فروش سهام ثبت نشده پس تصمیم گرفته که سهامش را در بازار سیاه بفروشد.

 

وی می‌گوید: من و چند نفر از فامیل می‌خواهیم سهاممان را به صورت یک جا در محضر وکالتی بفروشیم، قیمت آن هم کمتر از بازار است که زودتر به فروش برود، چون به پول آن نیاز داریم؛ چون اگر قرار باشد از طریق بانک‌ها بفروشیم باید خیلی منتظر باشیم.

 

یکی از سهامداران نیز دو برگه سهام دارد که یکی متعلق به خودش و دیگری سهام یکی از اعضای خانواده‌اش است، ۳۰ درصد از هر دو برگه سهام را از طریق بانک فروخته، اما می‌خواهد ۷۰ درصد باقی مانده از هر دو برگه سهام را در بازار آزاد بفروشد.

 

او از نحوه فروش رسمی (از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها) ناراضی است و می‌گوید: یکی از سهام‌های من ۸۰۰ هزار تومانی است که برای فروش ۳۰ درصد آن بانک تا الان فقط ۵۰۰ هزار تومان واریز کرده و مابقی آن هنوز واریز نشده است، به همین علت هم نمی‌خواهم ۷۰ درصد باقی مانده را به بانک‌ها بفروشم.

 

به گفته وی، ارزش ۷۰ درصد یکی از سهام‌ها ۱۵ میلیون و دیگری ۳۰ میلیون تومان است که هر کدام را حدود چهار تا پنج میلیون تومان زیر قیمت می‌فروشد، یعنی سهامی که الان ۱۵ میلیون تومان می‌ارزد را ۱۱ میلیون و سهامی که ۳۰ میلیون تومان ارزش دارد را به قیمت ۲۵ میلیون تومان می‌دهد.

 

ردوبدل چک ضمانتی و کارت بانکی سهام عدالت

فروش سهام عدالت به جز از طریق کارگزاری‌ها غیرقانونی است و سهام به اسم و حساب خریدار منتقل نمی‌شود، بنابراین خریدار برای معامله خود باید از فروشنده ضمانت بگیرد که هر وقت سهام عدالت را فروخت و پول آن به حساب سهامدار اولیه واریز شد، سهامدار اولیه پول را به خریدار برگرداند. ترفند دلالان برای حل این مشکل در بازار سیاه چیست؟

 

یکی از این فروشنده‌ها سهام عدالت از تضمین محضری و دادن کارت بانکی سهام عدالت خود به خریدار می‌گوید و سهامدار دیگری چک ضمانتی می‌دهد.

 

وی عنوان می‌کند: برای این که خریدار مطمئن باشد که سهام مال خودش است و کلاه‌برداری نیست از طریق محضر وکالت می‌دهم که کارت بانکی سهام عدالت من تا زمان فروش سهام دستش بماند و من هم با آن کارت و حساب کار نکنم.

 

سهامدار دیگری می‌گوید: من یک چک تضمینی می‌دهم، هر وقت که سهام فروخته شد در محضر پول سهام را به خریدار می‌دهم و چکم را می‌گیرم که مشکلی پیش نیاید و خریدار هم از معامله‌ای که کرده مطمئن باشد.

 

به نظر می‌رسد اگر شرکت سپرده‌گذاری، کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی مشکلات سهام عدالت را حل نکنند و روند فروش سهام عدالت با سرعت بیشتری انجام نشود، تعداد بیشتری از سهامداران به بازار سیاه فروش سهام روی بیاورند. آیا روند فعلی ادامه پیدا می‌کند یا بالاخره بانک‌ها روند پرداخت پول سهام عدالت را تسریع می‌کنند؟

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
9
من سهام را بازار ازاد میفروشم
آرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
2
بنده قصد فروش بصورت وکالت بلاعزل دارم. تهران هستم. اگر کسی خواست لطفا با شماره 09147715747 تماس بگیره
فریدون از رشت
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
5
زمانیکه کارگزاران بانکی برای فروش سهام ملتو سر کار میذارن مثل بانک صادرات باید هم شاهد فروش سهام از طریق بازار ازاد باشین....علی برکت الله.....
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
4
من سهامم رو داخل بازار آزد میفروشم کسی خواست ایمیل بزنه در خدمتشم.تقریبا هفت یا هشت نفر هستیم
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
منتظر خبرتون هستم
لعنت >_/[~۲^&)?
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
حق دارن مردم بیچاره کسی سهام شومیفروشه ومعنی فروختنش راهم میدانند ک چ میشودخب لازم داریم اقاساست ودولت مداربفکرمامردم باش خسته شدیم روحانی واقعن چ وفایده داره هرچی بگم ۳>۳فروختم بانک سپه برام ۲۶هزارواریزکرده بعددوماهاونم سهام یک میلیون توسیستم روپولمون روبدیدغ%ط کردیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
بانک سپه باعث این کار شده بانک سپه بانک دولتیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
مسعولین کلاه خودتون وبزارین بالاتر،کاری بامردم کردین که حاضرن مفت سهامشون وتوبازارسیاه بفروشن ولی به وعده و،وعیدهای پوچ شمااعتبارنمیکنن نمونه اش خودمن۳۰درصدسهام خودم وخانمم ودخترم و۱۲خردادپست بانک شعبه مرکزی گرگان فروختیم،بعداز۵۰روز۴۰،۶۰،۸۰و۲۰هزارتومن اونم بافاصله،برامون ریختن،وقتی هم میریم بانک ازکارمندگرفته تارییس شعبه آقای دوستی انگارمیخوان ازجیب باباشون به ماکمک کنن بالحن زشت وبسیاربی ادبانه،میگن دیگه نیابانک به مامربوط نیست،میگیم مسعولین به عنوان مثال آقای فهیمی گفته هرکی بانک فروخته بایدازطریق همون بانک پیگیری کنه آقای دوستی رییس شعبه میگه اوناچرندزیادمیگن.ماهم موندیم بلاتکلیف وسردرگم.حالاشمابگوای دولت تدبیروامید!!!!!که همه روناامیدکردی شمااگه به جای ماباشی دوبارِمیری بانک برابقیه سهامت،میشه حکایت دنبه رودست گربه سپردن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
1
بانک تجارت امروز برای من ۳۰۰تومان ریخت خیلی زشته برای کشورمون این همه سرکت این همه پول داره بعد حق مارودارن میخورن اگه پول داشتیم یاوضعیتمون خوبه سهام نمیفروختم اخه چرا بامردم میکنید بقران دارم دیوانه میشم ازبی پولی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
باسلام‌شش‌برگ‌سهام‌700هزارتومنی‌داریم‌هرکسی‌خریداره‌زنگ‌بزنه‌محضری‌میفروشیم09197478189قم
بدبخت .چون ایرانی هستم
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
3
به خدا مردم رادیوانه کردید چیکار داشتید اصلان چند سال بود کسی به فکر سهام نبود .شما که نمی توانید مدیریت کنید چرا این امید را به مردم دادید که سهام را میشه فروخت به خدا خیلی الان از بس به این فکر میکن که چه میشه اخرش دیونه میشن بابا ی دفعه بخرید بدید پول مردم را اگرم مخواهید ندید که بخورید از ریشه همشو راحت مون کنید هر چندکه این پست را نمی زارید اما خدای خجالت هم خوب چیزی هست
Fatemeh Mohamadi
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
1
سلام من سهامم یک میلیونی 30درصدشو به بانک فروختم ک هیچ پولی برام نریختن بقیه شو حاضرم وکالتی بفروشم هرکس خواست خیلی شدید به پولش احتیاج دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
0
من 100 درصد سهام در بازار آزاد وکالتی یا هر جور دیگه میفروشم کسی خواست ایمیل بزنه،
لوک بدشانس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
0
0
تو را قرآن کمی به فکر مردم باشید، من الان بخاطر ه بیکاری پول ندارم برم دندانپزشک واز درد دندان روانی شدم،سهامم 380هزاری زیر قیمت میفروشم هرکی ميخواد پیام بده هماهنگ کنیم واسه محظر و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
0
0
من میخواستم سهامم رو در بازار آزاد بفروشم ارزشش ۱ملیون دونفریم ممنون
vahidesmaeeli
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
سلام خدمت همه دوستان سهام عدالتم رو میخوام بفروشم هر کسی خریدار بود با شماره تلفنم تماس بگیره. از شهر همدان هستم. 09185430059
جمالزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
سهام یک ملیونی دارم میخام بفروشم خریدار واقعی ایمیل بده
وحیدصادقی
Germany
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
0
سلام من ۳تا سهام ۵۳۰ت دارم پول لازم دارم میخوام وکالتی تو باز آزاد بفروشم درمورد قیمت کنار میام کسی خواست زنگ بزن
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
0
سلام
سه تا سهام 530تومنی دارم پول لازم هستم زیر قیمت بازار میفروشم
کسی خواست ب این شماره اس ام اس بزنه فقط پیامک
از‌لنگرود
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
0
سلام‌‌‌
من‌سهام‌یک‌میلیونی‌قصد‌فروش‌‌.زیر‌قیمت‌بازار
می‌فروشم‌ممنون‌
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
0
0
دو عدد سهام 500تومانی بسیار زیر قیمت وکالت ثبتی میدم درضمن یه کلیه با گروه خونیAمثبت هم دارم میفروشم وگرنه تا هفته دیگه با دوبچه کوچیک ویه مادره پیر باید توی کوچه بخوابیم لعنت بر صاحب خونه بی وجدان
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->