مالک X: ممنوعیت TikTok خلاف آزادی بیان است آیا Discord مسدود شده است؟ گوشی تاشوِ BlackView HERO 10 ماه آینده می‌آید اندروید به‌زودی می‌تواند سلامت حافظه گوشی را نشان دهد مشکل عجیب صفحه‌نمایش‌، چند گوشی‌‌ دیگر سامسونگ را هم درگیر کرد + عکس وزارت اقتصاد از شروع فروش اینترنتی دارو از ماه آینده خبر داد هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان برای صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو
سرخط خبرها

خدمات الکترونیک و هوشمندی شهرها

  • کد خبر: ۳۷۵۲۹
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
  • ۱
خدمات الکترونیک و هوشمندی شهرها
سید رحمان میرزائیان- روزنامه‌نگار
شاید تا قبل از این ایام، توجه به خدمات الکترونیک آنچنان که می‌بایست مورد توجه نبود و در عمل بیشتر مردم فقط در شرایط اجبار به استفاده از خدمات الکترونیک تن می‌دادند. هرچند که همین یک‌بار استفاده هم کافی بود تا راحتی کار و سهولت و سرعت انجام فعالیت‌ها، زمینه‌ای برای استفاده‌های بعدی را نیز فراهم آورد.
اما روزگار این‌گونه رقم خورد که با وضعیت کرونایی موجود، استفاده از این خدمات سیر صعودی به خود گرفت و اشتیاق مردم به استفاده از این خدمات بیشتر و بیشتر و به‌جای اجبار به درخواست تبدیل شد.
تمایل‌نداشتن مردم به خروج از منزل و دریافت خدمات از طریق اینترنت و از راه دور، جست‌وجو‌ها برای دریافت این خدمات را افزایش داده است و ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و درصورت نیاز آموزش‌های مختلف را بیش از پیش نشان می‌دهد.
هم اکنون خدمات الکترونیک شکل گسترده‌ای به خود گرفته است، به‌طوری که ادارات با وجود دورکاری کارکنان معمولا خللی در فرایندهایشان رخ نمی‌دهد و کارمندان از منزل نیز می‌توانند نامه‌ها را ببینند، اسناد را بررسی و نامه‌ها را تأیید و ارسال کنند. مردم هم وقتی در خانه هستند، می‌توانند با ادارات مختلف نامه‌نگاری کنند، پیگیر نامه خود باشند و حتی با کارشناسان ادارات ارتباط بگیرند و سؤالات خود را بپرسند و بسیاری کار‌های دیگر.
این‌ها گوشه‌ای از خدمات الکترونیک است که در سال‌های گذشته پیاده شده است، اما خدمات الکترونیک و هوشمندی شهرها، پا را از این هم فراتر نهاده است.
دیگر لازم نیست در روز‌های گرم تابستان در کنار خیابان منتظر اتوبوس باشید، زیرا با نصب یک اپلیکیشن ساده می‌توانید زمان خود را تنظیم کنید و لحظاتی قبل از رسیدن اتوبوس خود را به ایستگاه برسانید. در اتوبوس دیگر لازم نیست پول نقد بدهید، یک کارت هوشمند یا یک اپ پرداخت، مشکل شما را اینجا هم رفع کرده است. این خدمات در قطارشهری هم برقرار است.
اگر در شهر با خودرو شخصی خود تردد می‌کنید، مشکل اصلی و عمده شما ترافیک خیابان‌های شهر است. برای این سؤال که از کجا بروم که ترافیک نباشد و به سرعت بتوانم خود را به محل مدنظر برسانم نیز چاره‌ای اندیشیده شده است. نصب یک اپلیکیشن که برای شما مسیرخوانی می‌کند و حتی می‌گوید از چه مسیری بروید و چگونه بروید که با کمترین ترافیک مواجه شوید و خود را به محل مدنظر برسانید.
این‌ها بخشی از راه رسیدن به هوشمندی و تبدیل‌شدن به شهروندان هوشمند است. در کنار این‌ها بسیاری دیگر از این سامانه‌ها و تکنولوژی‌ها هم اکنون نیز در شهر‌ها وجود دارد که متأسفانه به‌علت ناآگاهی مردم کمتر استفاده می‌شود و در عمل توضیحات و نگارش آن‌ها کتابچه‌ای چند صد صفحه‌ای می‌طلبد.
حال که تمایل و درخواست از سوی مردم برای آگاهی از این سامانه‌ها زیاد شده است، چه خوب خواهد بود که متولیان نیز همت کنند و زمینه آگاهی‌بخشی و آموزش این سامانه‌ها را بیش از پیش برای مردم فراهم کنند. ضرورتی که می‌تواند به مدیران و متولیان شهر‌ها در مسیر هوشمندی و بالابردن کیفیت زندگی مردم از طریق هوشمندسازی امور کمک شایان توجهی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
0
سلام چرا وسط بلوارها و حتی صدمتری چیزهای مثل شمشادمیکارید که باعث دیده نشدن عابر پیاده میشه ویک دفعه یک نفر وسط خیابان ظاهر میشه جان کسانی که به این روش کشته میشن خونشان گردن مهندسین شهرداری است
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->