هشدار درباره تورم‌زایی افزایش مدت اجرای نهضت ملی مسکن با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز
سرخط خبرها

انواع رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟

  • کد خبر: ۳۷۷۳۳
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
انواع رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟
تشخیص درست رنگ دود به شما کمک می‌کند متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.
به گزارش شهرآرانیوز، مهم‌ترین علت آلودگی هوا دودی است که از اگزوز خودرو خارج می‌شود. بعلاوه خروج دود‌های غیرمتعارف از اگزوز می‌تواند نشانه وجود ایرادات فنی در خودرو باشد؛ بنابراین دقت به این مسئله می‌تواند به کاهش هزینه سوخت و تعمیرات یک خودرو کمک کند.

دود ماشین که از اگزوز خارج می‌شود، ممکن است رنگ‌های مختلفی داشته باشد و هر کدام ناشی از مشکلی خاص باشد. به همین منظور در ادامه به بررسی انواع دود‌های اگزوز و علت تولید آن‌ها می‌پردازیم:

انواع دود خروجی از اگزوز ماشین

انواع رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو نشانه چیست؟

– خروج دود آبی اگزوز

خارج شدن مستمر دود آبی از اگزوز که عموما در خودرو‌هایی با کارکرد بالا رخ می‌دهد، نشانه روغن‌سوزی است. به این معنی که مهر و موم و گاید سوپاپ یا رینگ پیستون فرسوده یا شکسته شده و روغن و سایر روان کننده‌ها از این محل به بخش احتراق نشت می‌کند. البته بیش از حد بودن سطح روغن موتور هم می‌تواند دلیل دود آبی اگزوز باشد. اگر با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف شود یعنی اشکال از سوپاپ است.

اما اگر دود دائمی و مستمر باشد و هنگام شتاب‌گیری افزایش یابد، اشکال از رینگ پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر است. در این صورت سطح روغن را در موتور باید کنترل شود و اگر پایین باشد با اضافه کردن روغن به سطح عادی برگردد. در خودرو‌های توربوشارژر هم عموما خرابی واشر پره‌های توربوشارژر موجب می‌شود روغن از طریق این پره‌ها به اگزوز راه پیدا کند و در اثر دمای بالای اگزوز بسوزد.

رفع مشکلات ناشی از دود آبی عموما هزینه بالایی دارد چرا که برخی از قطعات داخلی خودرو ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. سطح روغن خودرو و میزان مصرف آن به صورت منظم باید چک شود و قطعات متحرک موتور لازم است توسط مکانیک مجرب مورد بازبینی قرار گیرد. بعضا برای خودرو‌های قدیمی که عمر خود را کرده‌اند، با افزودن روغن این مشکل را هدایت می‌شود.
 
انواع رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو نشانه چیست؟

– خروج دود سفید اگزوز

در هوای سرد زمستان و در لحظات آغازین روشن کردن خودرو، دود سفید در واقع بخار آبی است که در اثر اختلاف دمای محیط و موتور ایجاد می‌شود (آب‌سوزی) و، چون موقتی است جای نگرانی ندارد. اما پس از گرم شدن موتور اگر دود سفید در حجم بالا و به طور مستمر تولید شود احتمالا مشکلی در خودرو بوجود آمده است. برای مثال ممکن است ناشی از نشت مایع خنک‌کننده و یا روغن هیدرولیک به درون موتور و سوختن آن‌ها باشد که برای موتور آسیب‌زا است.

در صورتیکه دود ناشی از سوختن ماده خنک‌کننده باشد احتمالا در واشر سرسیلندر نشتی وجود دارد و سرسیلندر ترک خورده یا خراب شده است. معیوب یا فرسوده شدن واشر اگر واشر سرسیلندر فرسوده شود، مجاری اطراف سیلندر و سرسیلندر که آب و روغن در آن‌ها جریان دارد به هم راه پیدا می‌کنند وبه فضای داخل سیلندر وارد گشته و موجب هجوم حجم زیادی بخار آب به داخل اگزوز و به وجود آمدن رنگ دود سفید می‌شود. اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد، به این معنی است که موتور در حال مکیدن روغن هیدرولیک گیربکس است.
 
انواع رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو نشانه چیست؟

– خروج دود سیاه اگزوز

تداوم تولید دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد. اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایر‌ها را مورد بررسی قرار بگیرند. اگر خودرو کاربراتوری است نیز احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده که باید تعمیر یا تعویض گردد. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا، تعویض فیلتر ضروری است.

منبع:کارنامه
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->