سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

شوک خبری، بورس را قرمز کرد

  • کد خبر: ۳۸۳۴۲
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
شوک خبری، بورس را قرمز کرد
تکذیب پذیره نویسی صندوق دارادوم از سوی سازمان خصوصی‌سازی، بورس را به‌کما برد.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ برای اینکه عمق فاجعه را دریابید، به روند انتشار اخبار توجه کنید. از روز چهارشنبه خبر شروع پذیره‌نویسی صندوق دارادوم متشکل از سهام ۴ شرکت پالایشی به‌طور گسترده منتشر می‌شود. روز یکشنبه با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی در روز قبل از آن و انعکاس آن در صداوسیما، سهام‌داران از عرضه صندوق دارادوم مطمئن می‌شوند. روز یکشنبه ۴ نمادی که قرار است در این صندوق باشد، یعنی «شتران»، «شبدیز»، «شپنا» و «شبندر» با حجم سنگین تقاضا مواجه می‌شوند و صف خرید سنگین برایشان تشکیل می‌شود.
 
در نیم‌ساعت نخست معاملات در روز گذشته نیز روند صعود قیمت در نماد ۴ شرکت پالایشگاهی بندرعباس، تهران، تبریز و اصفهان ادامه پیدا می‌کند و شاخص کل بورس هم از مرز ۲ میلیون‌و ۱۰۰ هزار واحد عبور می‌کند. اما انتشار خبری با تیتر «تکذیب آغاز پذیره‌نویسی دارادوم در شهریور» در ساعت ۱۲:۱۰ باعث می‌شود که ۴ نماد مذکور و همین‌طور اغلب نماد‌ها در گروه پالایش نفتی صف فروش را تجربه کنند و تا ساعت ۱۲ ظهر کل بازار سرمایه تحت‌تأثیر شوک خبر منتشرشده به صف فروش می‌رسند و بیش از ۴۰۰ نماد در قیمت‌های منفی معامله می‌شوند. این اتفاق به‌معنای ضرر ۱۰ درصدی آن هم تنها ظرف یک روز برای افرادی است که ابتدای صبح این نماد‌ها را خریداری کردند. بی‌تدبیری دستگاه‌های مسئول در انتشار به‌موقع اطلاعات این زیان را به افراد بسیاری تحمیل کرد و به‌نظر می‌رسد ناهماهنگی مسئولان و بی‌توجهی به ابعاد انتشار اخبار باعث شوک عجیب به بازار سرمایه شد. ابعاد این خبر آن‌قدر آسیب‌زاست که اگر کنترل نشود، می‌تواند حتی تا پایان هفته موجب ریزش در بازار سرمایه شود.

در این میان تسنیم در گزارشی مدعی شد که اختلافات میان وزیر اقتصاد با وزیر نفت موجب این ناهماهنگی و ضرر عمده معامله‌گران بورسی شده است. در این گزارش آمده است: «بعد از اعلام خبر عدم عرضه ای‌تی‌اف‌دوم در ابتدای شهریور، موجی از گمانه‌زنی‌ها در محافل مختلف اقتصادی مطرح شده است؛ به‌نظر می‌رسد اختلاف نظر ۲ وزارتخانه نفت و اقتصاد منافع مردم را در معرض ریسک‌های جدی قرار داده است.»
 
دژپسند، وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد: «دستگاه مربوطه (وزارت نفت) در روز‌های اخیر گفت آمادگی این کار (راه‌اندازی صندوق دارادوم) را نداریم؛ بر این اساس، دارادوم به‌صورت بلوکی عرضه می‌شود و اگر هم نتوانستیم، آن را شناور می‌کنیم.» هرچند شرکت پخش و پالایش تمام تقصیر را بر دوش وزیر اقتصاد انداخته است، باید منتظر ماند تا جزئیات بیشتری از موضوع روشن شود. به‌هر حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد ظاهرا در صورت عدم اقدام وزارتخانه متولی برای عرضه سهام در قالب ای‌تی‌اف و عدم‌استقبال در عرضه بلوکی، وزارت اقتصاد می‌تواند رأسا نسبت به عرضه سهام در قالب ای‌تی‌اف اقدام کند.


بورس زیر آوار ریزش نماد‌های نفتی

بازار سرمایه هم که روز یکشنبه کار خود را با پرواز ۴۰ هزار واحدی آغاز کرده بود، روز گذشته ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ با افزایش سنگین عرضه در نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز مواجه شد تا برخلاف اغلب پیش‌بینی‌ها بازار یکپارچه قرمزرنگی را برای معامله‌گران رقم بزند.

دیروز شاخص کل بازار سرمایه با سقوط ۱۳ هزارو ۴۳۵ واحدی معادل ۰.۶۵ درصد ریزش را تجربه کرد و به سطح ۲ میلیون و ۶۵ هزار واحد بازگشت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۸۶۲۰ پله سقوط معادل ۱.۶۲ درصد ریزش را تجربه کرد تا نشان دهد نماد‌های کوچک بورس هم نتوانستند در روز ریزش نماد‌های بزرگ، محل امنی برای سرمایه باشند و معامله‌گران قصد خروج پول خود از این نماد‌ها را نیز داشتند. البته نباید از بازگشایی نماد «اخابر» متعلق به شرکت مخابرات ایران چشم‌پوشی کرد.

این نماد که دیروز بدون دامنه نوسان بعد از مجمع عمومی سالیانه بازگشایی شد توانست رشد بیش از ۶۰ درصدی را برای سهام‌داران خود رقم بزند و تأثیر مثبت ۱۸ هزارو ۸۵۵ واحدی روی شاخص کل داشتند باشد. درمجموع طی معاملات روز گذشته در ۲ بازار بورس و فرابورس ۱۶۶ نماد در قیمت‌های مثبت و ۴۶۴ نماد در قیمت‌های منفی معامله شدند و همین باعث شد نقشه بازار بیشتر قرمز باشد.

طی معاملات دیروز در بازار بورس ۱۱ میلیاردو ۶۷۰ میلیون برگ سهم به‌ارزش ۲۱ هزارو ۶۹۱ میلیارد تومان معامله شد. همچنین در بازار فرابورس ۲ میلیاردو ۶۵۱ میلیون برگ سهم به‌ارزش ۷ هزار و ۸۳ میلیارد تومان معامله شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->