آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

احیای شعایر در دوران کرونا

  • کد خبر: ۳۸۵۰۳
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
احیای شعایر در دوران کرونا
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
احیای شعایر مذهبی و برپاداشتن مناسک آیینی یکی از مهم‌ترین رموز حفظ هویت و استمرار اصالت جامعه است، زیرا تحکیم پیوند‌های اجتماعی و جامعه‌پذیری افراد از طریق همین آیین‌ها صورت می‌پذیرد و ارزش‌ها و آداب و عناصر فرهنگی نیز در خلال همین مناسک از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. این موضوع در جامعه ما که بافت و متن دینی ویژه دارد، از جهات دیگری نیز اهمیت پیدا می‌کند، زیرا آیین‌هایی، چون مراسم عزاداری سالار شهیدان در ماه محرم بخشی از فرصت‌های تعلیم‌وتربیت فکری و معرفتی نیز هست و علاوه بر جنبه شکلی و مناسکی، روح معنوی و آگاهی‌های ایمانی نیز در همین آیین‌ها در جسم مخاطب دمیده می‌شود. جلوه‌های متنوع و آثار متعدد این تربیت عاشورایی در دوران انقلاب و دفاع‌مقدس بیش از هر زمان دیگر دیده شد و در رشد و تعالی شگفت‌انگیز نسلی متفاوت از فرزندان این مرزوبوم درخشید.
 
این است که برگزاری مراسم محرم برای جامعه ما تنها جنبه مناسکی و آیینی ندارد و ابعاد گوناگون و بسیار مهم دیگری پیدا می‌کند و اینک که مراقبت‌های بهداشتی دوران کرونا برگزاری این مراسم را با چالش‌هایی مواجه ساخته، موجب حرف‌ها و بحث‌هایی شده است. به‌نظر می‌رسد همه اکنون بر این مسئله توافق دارند که باید برگزاری مناسک آیینی و شعایر مذهبی هم مانند همه شئون دیگر زندگی، با اقتضائات و شرایط دوران کرونا سازگار شود، به‌صورتی‌که نه این مراسم تعطیل شود و نه زمینه شیوع و گسترش بیماری فراهم آید. برای جمع بین این دو هدف باید به این نکته توجه داشت که پاسداشت ارزش‌های دینی و احیای شعایر، دو جنبه متفاوت و دو کارکرد مختلف دارد؛ از سویی باعث تقویت فضای ایمانی جامعه و محیط اجتماعی می‌شود و از طرف دیگر موجب ارتقای خصوصیات معنوی و رشد ایمانی شخص می‌شود. از یک طرف تماشای شکوه و عظمت پرچم‌ها و علم‌ها و شنیدن بانگ بلند دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی فضایی متفاوت را در جامعه رقم می‌زند و از سوی دیگر حضور در محیط معنوی سوگواری و اشک و گریه کارکرد خاص روانی خود را برای ارتقای معنوی افراد دارد.

تحقق هدف اول دشوار نیست؛ همچنان پرچم‌ها و علم‌ها برپاست و می‌توان مانند سال‌های گذشته به‌شیوه‌های گوناگون از پوشیدن لباس مشکی تا شعارنویسی روی خودرو‌ها آن را محقق ساخت.
برای تأمین هدف دوم نیز باید به رویکرد شخصی‌سازی سوگواری و تقویت روضه‌های خانگی اندیشید. اکنون که زیرساخت‌های ارتباطی و فرصت‌های فضای مجازی همواره در حال توسعه و گسترش است، به‌راحتی می‌توان مجالس حسینی را در هر موقعیت و مکانی برگزار کرد. شاید این وضعیت ناگوار، دقیقا فرصتی باشد تا هر خانواده یا جمع کوچک یک محفل حسینی را تشکیل دهد و هر کسی هر جا هست، حتی در خلوت رانندگی خودش در خیابان با ذکر فضیلت‌ها و ارزش‌های خاندان رسالت و یادآوری مصیبت‌های روز عاشورا، خودش ذاکر و مادح و نوحه‌خوان و سوگوار باشد.
 
باور دینی و اعتقادی ما این است که هر جا ذکری از حقیقت‌های تابناک خاندان پیامبر شود، همان‌جا حرم آن‌هاست. شاید خدا می‌خواهد این تهدید را به‌فرصت تبدیل کنیم و در دوران سخت کرونا همه‌جا حرم سیدالشهدا (ع) بشود و کربلا گسترده‌تر از همیشه باشد. بی‌تردید گسترده‌شدن این فضای روحانی بیش و پیش از همه آثار و نتایج تربیتی و برکات معنوی موجب آرامش روانی و تسکین روحی آسیب‌دیدگان از کرونا خواهد بود و نسیم شفابخش رحمت خداوند را بر دعای سوگواران حسینی به‌دنبال خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->