انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حباب «تلفن همراه» ترکید

  • کد خبر: ۳۹۵۷۸
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
حباب «تلفن همراه» ترکید
رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی در مشهد: قیمت موبایل ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ درحالی‌که نوسان قیمت ارز سبب شده بود قیمت انواع تلفن همراه در خرداد ۳۰ درصد گران شود و روند رشد قیمت‌ها ادامه یابد، براساس گفته فعالان بازار یک هفته‌ای می‌شود که قیمت انواع تلفن همراه در حال کاهش است. مشاهدات میدانی از بازار موبایل در خیابان احمدآباد مشهد نشان می‌دهد که در یک هفته اخیر قیمت بیشتر گوشی‌های همراه بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. برای مثال برخی از مدل‌های کره‌ای تولید امسال تا ۵۰۰ هزار تومان هم کاهش قیمت داشته‌اند. همچنین قیمت یکی از گوشی‌های ارزان‌قیمت کره‌ای که تا پیش از این، ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد، اکنون به ۲۳۰ هزار تومان رسیده است.


پس‌لرزه‌های ارزی

بازار تلفن همراه جزو بازار‌هایی است که از بالا و پایین‌های نرخ ارز و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مسئولان بسیار تاثیر می‌پذیرد. نهم تیر بود که درپی سرعت‌گرفتن موتور افزایش نرخ ارز و اضافه‌شدن مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، در گزارشی با عنوان «خروج موبایل از دسترس خریداران!» از افزایش قیمت‌ها، کسادی بازار، کاهش ۹۰درصدی ترخیص کالا از گمرک و ریزش ۱۰درصدی واحد‌های صنف تلفن همراه نوشتیم. هنوز ۱۰ روز از این خبر نگذشته بود که اطلاعیه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مبنی‌بر اینکه واردات گوشی هوشمند با ارزش بیش از ۳۰۰یورو ممنوع شده است باعث التهاب در بازار موبایل شد و البته پس از یک روزونیم تلاطم خبر آمد که با تصمیم نهایی کمیته‌ای متشکل از وزارت صمت، بانک مرکزی، و وزارت ارتباطات «هیچ تغییری در واردات گوشی موبایل بالاتر از ۳۰۰یورو به وجود نخواهد آمد.»
 
شهرآرا نیز در گزارشی با عنوان «شوک قیمتی به بازار موبایل» به تحلیل این اخبار و تاثیر آن در بازار تلفن همراه مشهد پرداخت. حالا بعد از گذشت حدود یک‌ماه و نیم، روز دوشنبه، انجمن واردکننده‌های موبایل در خبری از قول رئیس کمیسیون سامان‌دهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، از بازگشت آرامش به بازار گوشی تلفن همراه و کاهش ۱۵ تا ۳۰درصدی قیمت این کالا در بازار خبر داده است. رضا قربانی دراین‌باره گفت: با تعامل و همفکری بین فعالان و مسئولان مربوط، تصمیمات درستی گرفته و موجب شد کالا در بازار افزایش یابد و قیمت واقعی شود؛ به‌طوری‌که اکنون قیمت تلفن همراه بیش از ۳۰۰یورو و کمتر از ۳۰۰یورو با نرخ فعلی ارز در تناسب است و حبابی وجود ندارد.


از نوسان قیمت تا شکست حباب قیمت تلفن همراه

برای بررسی این موضوع در بازار مشهد به سراغ یکی از واردکننده‌های گوشی تلفن همراه می‌رویم که به‌صورت کل و جز این کالا را در بازار مشهد توزیع می‌کند. علی مروتی با تاکید بر اینکه هنوز نوسان قیمت وجود دارد، به شهرآرا می‌گوید: با ترخیص کالا‌ها از گمرک و همچنین انتشار خبری مبنی‌بر تخصیص ارز نیمایی به واردکننده‌های موبایل، حباب قیمتی تقریبا از بین رفته است. قیمت این کالا نسبت به گذشته کاهش داشته است، اما در دو روز اخیر دوباره شاهد افزایش قیمت برخی مدل‌ها بودیم.
 
نوسان قیمت در بازار وجود دارد؛ با این‌حال انتظار می‌رود با ورود کالا به بازار، باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. او ادامه می‌دهد: بسیاری از گوشی‌های بیشتر از ۳۰۰ یورو به قیمت قبل بازگشته و شاید بتوان گفت بیش از ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. قیمت گوشی کمتر از ۳۰۰ یورو نیز درصورتی‌که نوسان شدیدی در قیمت ارز نباشد به ثبات خواهد رسید. به صورت معمول بازار دربرابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند، اما وقتی کالا‌های ترخیص‌شده به بازار برسد و ارز نیمایی هم به این کالا تخصیص پیدا کند، قیمت گوشی تلفن همراه کاهش بیشتری هم خواهد داشت.


ثبات نسبی در بازار گوشی تلفن همراه

رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی در مشهد هم با بیان اینکه در یک ماه و نیم گذشته به‌دلیل تخصیص‌نیافتن ارز، در قیمت گوشی تلفن همراه حباب داشتیم به شهرآرا می‌گوید: نسبت به آن موقع، قیمت این کالا در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما موضوع مهم، قیمت ارز در چند ماه گذشته است. در آن زمان، ارز حدود ۱۵ هزار تومان بود؛ کالا‌هایی که امروز از گمرک ترخیص می‌شود با آن ارز خریداری شده بود و حالا به بازار وارد می‌شود و واردکننده‌ها نیز باید با همان نرخ کالای خود را در بازار توزیع کنند؛ دراین‌صورت قیمت گوشی تلفن همراه نسبت‌به نرخ ارز روز کمتر خواهد شد.

افشین اکبری تاکید می‌کند‌: اکنون بازار موبایل تاحدودی به ثبات رسیده و، چون این کالا وابسته به تکنولوژی است، افراد سودجو قادر به احتکار بلندمدت آن نیستند و باید به‌روز فروخته شود. از این رو با توجه به اینکه گوشی‌های ترخیص‌شده از گمرک در گذشته و در زمان کمتر بودن نرخ ارز خریداری شده است، اکنون بازار تلفن همراه وضعیت مناسبی دارد و اگر نرخ ارز تثبیت شود یا روند کاهشی داشته باشد، احتمالا شاهد کاهش بیشتر قیمت این کالا در بازار خواهیم بود؛ درغیراین‌صورت احتمال افزایش قیمت این کالا و رسیدن به نرخ ارز وجود دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->