خواص بی نظیر سیاه دانه برای سلامتی

  • کد خبر: ۴۰۰۷۸
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
خواص بی نظیر سیاه دانه برای سلامتی
سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود، این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند.
به گزارش شهرآرانیوز، سیاه دانه یکی از ادویه‌هایپر مصرف در میان ایرانی‌ها است و تحقیقات نشان داده  مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است که در ادامه با  مهم‌ترین خواص سیاه‌دانه آشنا می‌شوید:

سیاه دانه برای درمان آسم

آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می‌دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به دارو‌های معمولی دارد. بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راه‌های هوایی آن‌ها دارد.

سیاه دانه برای درمان سرطان روده بزرگ

این سرطان رشد یافته را می‌توان با استفاده از عصاره سیاه دانه به راحتی متوقف کرده و از مصرف دارو‌های شیمیایی مضر در امان ماند. تحقیقات دامی نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه بدون داشتن عوارض جانبی، اثرات عجیبی را بر روی موش‌های سرطانی داشته است.

سیاه دانه برای درمان ناراحتی‌های کبدی

مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد (آلوئه ورا) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید. همچنین می‌توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه‌ی برگ‌های بید (برگ‌های کوچک) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید.

سیاه دانه برای درمان سردرد و میگرن

نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه‌هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می‌توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.

آسم

 تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عصاره سیاه دانه باعث بهبود سرفه، خس خس و عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم می‌شود. با این حال، سیاه دانه ممکن است به اندازه دارو‌های تئوفیلین یا سالبوتامول مؤثر نباشد.

تب یونجه (رینیت آلرژیک) 

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف خوراکی یک محصول خاص حاوی روغن سیاه دانه، ویتامین E، بتاکاروتن و بیوتین ممکن است علائم آلرژی را در افراد مبتلا به تب یونجه بهبود بخشد.

پوست خارش دار و ملتهب 

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن دانه سیاه، ویتامین E، بتاکاروتن و بیوتین (Immerfit توسط Phyt-Immun) از طریق دهان ممکن است علائم را در افراد دارای خارش و ملتهب بهبود بخشد. اما به نظر نمی‌رسد که استفاده از ۱۵٪ پماد روغن سیاه دانه به مدت ۴ هفته روی پوست و خارش یا شدت بیماری در بیماران مشابه بهبود یابد.

تشنج 

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف خوراکی عصاره سیاه دانه به مدت ۴ هفته ممکن است باعث کاهش تعداد تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود.

فشار خون بالا

 تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف عصاره سیاه دانه دو بار در روز به مدت ۸ هفته ممکن است اندکی فشار خون را در برخی افراد بهبود بخشد.

سندرم متابولیک

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف سیاه دانه دو بار در روز به مدت ۶ هفته می‌تواند کلسترول کل، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و چربی خون را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد.
 
منبع:بهداشت نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->