استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین
سرخط خبرها

«تورج» حبس در انبار مشکلات

  • کد خبر: ۴۱۴۰
  • ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۱
«تورج» حبس در انبار مشکلات
تبدیل شدن خانه‌های قدیمی به انبار‌های لوله، یکی از مهم‌ترین مشکلات ساکنان این خیابان قدیمی است

هانیه حسین زاده - کوچه های فرعی تورج سراسر خانه‌های قدیمی و ویلایی است که قدمتشان به پیش از دهه 50 می‌رسند. برخی از این خانه‌ها در کوچه‌های آشتی‌کنان جا خوش کرده‌اند . در برخی از خانه‌ها نیز دیگر اثری از زندگی نیست و به مکان‌های متروکه بدل شده‌اند. یکی از اهالی محل که می‌گوید، بیشتر از 40 سال ساکن این محله بوده‌ است تعریف می‌کند: در گذشته این خیابان حال و هوایی داشت اما با فوت قدیمی های محله، بسیاری از خانه ها خالی شدند و بعد از گذشت سال‌ها تبدیل به انبارهای لوله شده‌اند. او با اشاره به خودرویی که در حال تخلیه بار است بیان می کند: باور کنید که سرو صدای تخلیه و بارگیری گاهی آن قدر زیاد است که آسایش اهالی را گرفته است. حتی گاهی احساس ناامنی در محله ایجاد می کند.


رفت و آمد افراد ناشناس و سرقت
کمی جلوتر جوانی جلوی یک مغازه لوله فروشی در حال تخلیه بار است. او سعی می کند برخی وسایل را بدون زحمت و سر وصدا حمل کند اما بعضی از وسایل را که سنگین هستند با سختی و گاهی با سرو صدا جابه جا می کند تا به داخل انبار ببرد.
یکی از اهالی می گوید: شاید وجود خانه های خالی -که برخی از آن ها حالا انبار شده اند- یکی از دلایلی باشد که شهرداری منطقه رسیدگی چندانی به این خیابان ندارد. او اضافه می کند: وجود این انبارها علاوه برسروصدا در ساعات مختلف شبانه روز مزاحمت‌های دیگری هم دارند. به گفته او گاه در محله سرقت می شود و اهالی معتقدند رفت و آمد افراد ناشناس به انبارها و حضورشان در محله دلیل این معضل است.


مشکل سندگرفتن املاک اوقافی
سبزی فروش محل نیز که فردی 70ساله به نظر می‌رسد از معضل وکالتی بودن املاک این محل سخن می‌گوید. به گفته او اهالی محله با مشکلی روبه رو شده اند که با توجه به شرایط اقتصادی موجود زندگی را سخت کرده است. تمام املاک این محله اوقافی (اراضی آستانه قدس) هستند. اگر بخواهیم برای ملکمان سند بگیریم باید کلی هزینه به اوقاف و شهرداری پرداخت کنیم، درحالی که اغلب خانه های این محله قدیمی هستند و نیاز به بازسازی دارند، به گونه ای که برخی از ساکنان که توانایی ساخت وساز ندارند، ملکشان را برای انبار اجاره می دهند که در بسیاری موارد با سرو صدا در حال تخلیه و بارگیری همراه است.


بوی نامطبوع در جوی آب
یکی از شهروندان با ناراحتی و خستگی ناشی از جابه جایی بار، درباره مشکلات محله می گوید: این محله پر از مشکلات است، کدام یک را بگویم؟ اصلا خود شما نگاه کنید محله ای با این قدمت می شود مشکلی نداشته باشد؟ گویا این قسمت از این خیابان جداست و کسی رسیدگی نمی کند!او جوی آب جلوی مغازه اش را نشان می دهد و می گوید: سال هاست در این خیابان مغازه دارم. لجن و آب گندیده در این جوی آب باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع و تجمع پشه و مگس شده است که با توجه به این گرما باید همیشه درب مغازه بسته باشد.نعمتی ادامه می دهد: آب های داخل این جوی راه خروج ندارند و جلوی خیابان تورج 28 به دلیل مسدود بودن جوی جمع می شوند. چندین مرتبه با 137 تماس گرفتیم و نامه فرستادیم اما هیچ رسیدگی ای نشد و اکنون شاهد لجن و کثیفی به وجود آمده هستیم.


کوچه های فرعی با عرض کم
در ابتدای تورج 13 خانه ای تخریب شده و درحال ساخت توجهم را به خود جلب می کند. وسط خیابان نیز خانه ای متروک وجود دارد که به در و پنجره های آن قفل هایی قدیمی زده شده است و بیش از خانه های دیگر در خیابان پیشروی کرده است.


کوچه های فرعی نیازمند جوی و شیب مناسب
روبه روی همان خانه متروک و قدیمی کوچه ای بسیار باریک با 2 خانه داخل آن وجود دارد.یکی از در ها پایین تر از سطح خیابان قرار دارد. با خودم فکر می کنم شاید وقتی باران می بارد، آب به راحتی به داخل این خانه هم می ریزد. در همین حین ابراهیمی، یکی از بانوان ساکن محل، می گوید: اگر درخواستی داشته باشم، به گوش مسئولان می رسانید؟ و ادامه می دهد: با توجه به سابقه دیرینه این محله بسیاری از کوچه های فرعی که از عرض کم و شیب نامناسبی برخوردارند نیاز به بازسازی و بازنگری دارند. کاش برای جمع آوری آب های سطحی در این کوچه ها جوی در نظر گرفته شود تا زمان بارش ها آب به داخل منازل نفوذ نکند. به گفته او چندی پیش که برای اجرای فاضلاب شهری اقدام به کندن خیابان کرده بودند، لوله آبی که در مسیر اجرای فاضلاب شهری قرار داشت ترکید و منجر به جاری شدن آب داخل خانه ها شد. می گوید: اگر شیب کوچه ها در مسیر مناسب سازی شود آب به داخل منزل نمی آید.


نارضایتی از اجرای طولانی جدول کشی
از خیابان عبورمی کنم، نگاهم به جدول ها، شن و سیمان هایی می افتد که در کنار خیابان تورج 21 قرار گرفته است و نشان از تعمیر و تعویض جدول های خیابان دارد. حسنی که یکی از ساکنان قدیمی محله به حساب می آید، دراین باره می گوید: جدول ها شکسته بود و جوی ها لبه نداشت و همین مسئله باعث شده بود که خودروهایی که قصد پارک داشتند بارها داخل جوی بیفتند.
او ادامه می دهد: بعد از بارها مکاتبه و تماس های پی در پی با 137 ابتدای امسال شهرداری برای تعمیر و تعویض جدول ها اقدام کرده است اما پیمانکار این کار را با کندی و بی نظمی انجام داده است، به گونه ای که اکنون آسفالت ها خراب و دارای پستی و بلندی هستند و چاله هایی به وجود آمده است که داخل آن ها آب جمع می شود.  

 

نمای نزدیک

برای ورود به خیابان تورج می توان از مسیرهای مختلف و خیابان های موازی مانند بولوار کلاهدوز و بولوار مجد استفاده کرد، خیابانی عریض که خودروها از آن برای رهایی از ترافیک چهارراه کلاهدوز و همچنین به عنوان مسیر میان بر استفاده می کنند. این خیابان بافتی قدیمی دارد. خانه هایی ویلایی آن گاه عابران را با خود به گذشته می برند. در گذشته بیشتر مردم به دلیل وجود کارخانه کمپوت از این خیابان با نام کوچه «کمپوت شاداب» یاد می کردند، امروزه این خیابان یکی از محل‌های دارای بافت فرسوده و قدیمی محسوب می‌شود . توجه نشدن به این فرسودگی سبب مشکلاتی شده است که یکی از مهم ترین آن ها تبدیل شدن بسیاری از خانه های قدیمی به انبارهای لوله است. این انبارها به دلیل تبدیل شدن حاشیه بولوار کلاهدوز به بورس لوله ایجاد شده اند.

 

مهم ترین دغدغه ها

بافت فرسوده و قدیمی
منازل مسکونی که تبدیل به انبار شده است
جدول ها و جوی های نابسامان
بوی نامطبوع به دلیل مسدود بودن جوی های آب
نامناسب بودن شیب کوچه های فرعی و سرازیر شدن آب بارندگی به منازل
پیاده روهای نابسامان
خانه های قدیمی که انبار می شوند

 

اولویت با معابر پرتردد است

مدیر روابط عمومی منطقه یک شهرداری در حالی‌که از پاسخ دادن به مسئله تبدیل شدن خانه‌های قدیمی به انبارها امتناع می‌کند، به آب‌گرفتگی، بوی نا‌مطبوع و... اشاره می‌کند و می‌گوید: تا پایان نیمه دوم سال جاری مشکل کانال‌های فاضلاب که دارای شیب نامناسب هستند (به ویژه بین تورج 26 و 28) به طور کامل رفع خواهد شد.
به گفته جواد امیری بوی نامطبوع در روزهای آتی برطرف خواهد شد و لای‌روبی این کانال‌ها به منظور رفع موانع احتمالی که موجب آب‌گرفتگی شده است، از 31 مرداد‌ماه انجام خواهد شد.
او با اشاره به اینکه اولویت مدیریت شهری با معابر پرتردد است بیان می‌کند: پس از تأمین بودجه به ترتیب اولویت مرمت جدول‌ها، شیب مناسب جوی‌ها و معابر، بهسازی پیاده‌روها و‌... در دستور کار اداره فنی و عمران منطقه قرار خواهد گرفت.
مدیر روابط عمومی منطقه یک شهرداری در رابطه با املاک مسکونی که تبدیل به انبار شده است می‌گوید: در بازدیدهای به عمل آمده از سطح منطقه، اخطارهای لازم به مالکان داده شده است. ضمن اینکه در صورت جمع‌آوری نکردن انبارها توسط مالک، پلمب صورت می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->