رئیس جمهور: هوشمندسازی شهرها باید اولویت شهرداری‌ها باشد اگر در مشهد از ما کلاهبرداری اینترنتی شد چه کنیم؟ اولین تاکسی‌های پرنده مهرماه به آسمان ایران می‌آیند گلکسی A72 اولین گوشی سامسونگ با دوربین پنج گانه به زودی رونمایی می‌شود فعال‌سازی اینترنت 5G برای کاربران خانگی تا پایان امسال بازی‌های آنلاین در ایران ۳۲ میلیون مخاطب دارند چرا پیام‌های تبلیغاتی تلفن همراه حذف نمی‌شوند؟ رونمایی از اولین تلویزیون هوشمند SLED جهان ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان مودم و موبایل آی‌فون 12 مینی اپل با نمایشگر اولد ۵.۴ اینچی به بازار عرضه خواهد شد کنترل‌های جدید ایکس باکس رونمایی شد اعتراض برای دریافت قبوض نجومی اینترنت + فیلم گوگل، مرورگر کروم را از سیستم‌عامل کروم مجزا می‌کند شکایت کاربران از اختلال اینترنت تریلر جدید بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time و نمایش گیم‌پلی بازی مدل جدیدی از گوشی گلکسی اس ۲۰ به زودی عرضه می‌شود رونمایی رسمی از اسمارت‌فون ال‌جی K42 با طراحی عجیب پنل پشتی اختلال شبکه موبایل اپراتورها تا ۳ روز دیگر رفع می شود نسخه جدید ویندوز ۱۰ ماه آینده عرضه می‌شود ترکیب استارتاپی فناوری با دفتر مشق
خبر ویژه

کشف ۴۵ سیاره که مشابه زمین آب مایع دارند

• ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کشف ۴۵ سیاره که مشابه زمین آب مایع دارند
محققان سوئدی با مطالعه اتمسفر سیارات دوردست متوجه شدند ۴۵ سیاره خارج از منظومه شمسی جو مشابه زمین هستند و آب مایع دارند.
به گزارش شهرآرانیوز، ستاره شناسان حداقل۴۵ سیاره با ویژگی‌های مشابه زمین  از جمله اتمسفر و آب مایع کشف کرده اند که دور ستاره‌های دور دست مدار می‌زنند.

محققان دانشگاه فناوری لولا در سوئد با مطالعه اتمسفر سیارات دوردست، روشی نوین برای تشخیص امکان حیات در آن‌ها ابداع کرده اند.

آن‌ها با استفاده از اطلاعات مربوط به ویژگی‌های اتمسفری (مواد شیمیایی موجود در جو سیاره) و سرعت فرار این مواد به فضا مشخص کردند یک سیاره از لحاظ دما و ترکیبات تا چه اندازه به زمین شباهت دارد.

در مرحله بعد آن‌ها مدل جدیدی را روی ۵۵ سیاره خارج از منظومه شمسی که امکان حیات در آن‌ها وجود دارد، به کاربردند. این سیارات در فهرست سیارات خارج منظومه شمسی رصد شده، قرار دارند.

تحقیقات نشان داد میان ۵۵ سیاره، فقط ۱۷ مورد مشخصات تعریف شده توسط پژوهشگران سوئدی را دارند و مشابه زمین به حساب می‌آیند. اما علاوه بر آن، محققان در یک فهرست بزرگتر از سیارات خارج از منظومه شمسی،۲۸ سیاره دیگر یافتند که مشخصات مذکور را داشتند و در نتیجه تعداد سیارات مشابه زمین در این تحقیق به ۴۵ مورد رسید.

در این پژوهش محققان برای ایجاد فهرست از سیارات خارج ازمنظومه شمسی از نظریه جنبشی گاز‌ها و همچنین فهرست مواد شیمیایی موجود در اتمسفر  سیارات رصد شده استفاده کردند.

این در حالی است که هم اکنون عوامل تعیین کننده امکان وجود حیات در یک سیاره خارج از منظومه شمسی، اطلاعات فضایی و طیفی از اتمسفر آن‌ها است.

منبع: مهر